Hej,

jag har dragit en nätverkskabel bakom locken i min träfasad för att mata en ip-kamera med PoE.
Första gången jag försökte sätta tillbaka locket så spikade jag rakt igenom kabeln.

Nu efter nästan ett års användande så har kabel 3 och 5 dött (Testade med nätverkstestare).
Vad detta beror på orkar jag inte spekulera i (men det kan vara att jag spikade, men att det tog mindre illa än första gången), men jag vill verkligen inte bort locket igen (med omålning och ev spackling som följd).

Finns det något sätt att ändra ordningen på bägge ändarna av kabeln så att man inte använder de trådarna för man använder väl bara 4 av 8 för 10 Mbit (eller fick man 100 då?) eller krävs det fler trådar när man kör PoE?

I ena ändan har jag en hankontakt och i andra ändan har jag ett uttag med slitskontakter.
Vet ngn hur man enklast får loss de slitsade kablarna, för jag såg inget uppbart sätt.

Tack på förhand

Erik
 
Redigerat:
Alla trådar används vid poe.
Brunt par är minus och blått plus.
I teorin klarar man sig på sex trådar om inte spänningsfallet blir för stort.
Data-paren bör fortfarande vara just par annars lär hastigheten bli lidande.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Alla trådar används vid poe.
Brunt par är minus och blått plus.
I teorin klarar man sig på sex trådar om inte spänningsfallet blir för stort.
Data-paren bör fortfarande vara just par annars lär hastigheten bli lidande.
Tack för svar.
Hittade precis en sida som beskrev det.
Tror du det kan funka att driva en kamera med bara ett par, kabeln är nog 10- 15 meter.
Vet du hur man kan få upp slitskontakter?
 
Du kan nog klara dig med en + och en - ledare för en IP-kamera, men du behöver troligtvis bygla dem i ändarna så att du har rätt kopplat i båda kontakterna.
Ett lite större problem är att du inte kommer tvinna rätt kablar med varandra. I och med att du inte har så höga krav på överföringshastighet och kabeln är rimligt kort så bör det kunna fungera, men det finns absolut ingen garanti.

RJ45 kontakter är i normalfallet inte öppningsbara, utan du får klippa bort dem och sätta dit nya i båda ändar om du ska göra en sån här fulfix. :)
 
Hmm, nu e de klart. Kameran går igång och börjar klicka och blinka som den ska, men den går inte att komma in på.
Innebär det att jag behöver bägge paren för att den ska gå igång ordentligt? Vad menade du med att bygla? Hade det hjälpt i detta fallet? Den verkar ju få ström på ett korrekt sätt.
Den kräver 6.5W. Borde det räcka med 1 par då?
 
Och trådarna i slits lossar man genom att dra dem rakt ut, verktyg för det har en liten krok.
 
  • Gilla
erik8308
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det finns två sätt att föra över ström A och B....
Den ena använder par 3 och 4.
Den andra är riktig fantommatning.
[länk]

Protte
jag förstår inte riktigt. Jag har kollat att alla utom 4 och 7 kontakt. Sen byglade jag 4 och 5 och 7 och 8 vid matningen.
Kameran startar och lyser, men man kommer inte in på den. Kopplar man den direkt in i switchen så funkar det...
 
Med då är det fel på dataparen.

Protte
 
Borde inte testaren hoppa då?
Den går rakt igenom i ordning och skippar 4 och 7.
 
I första inlägget skriver du att ledare 3 och 5 inte funkar. Nu skriver du att 4 och 7 inte funkar.
Du behöver 1+2 och 3+6 för att köra 100 Mbit/s, och det räckler även för den PoE där man kör DC-matningen på dataledarna. Kolla att kameran funkar som den ska om du kopplar den direkt till switchen med en kabel som bara har 4 ledare, 1+2 och 3+6.
När man kör DC-matningen på dataledarna så räcker det den ena ledaren i ett par är hel för att DC-matningen ska funka, men båda behövs för dataöverföringen.
Koppla två fungerande par så att de presenteras som par 1+2 och 3+6 i båda ändar.
 
B b_hasse skrev:
I första inlägget skriver du att ledare 3 och 5 inte funkar. Nu skriver du att 4 och 7 inte funkar.
Du behöver 1+2 och 3+6 för att köra 100 Mbit/s, och det räckler även för den PoE där man kör DC-matningen på dataledarna. Kolla att kameran funkar som den ska om du kopplar den direkt till switchen med en kabel som bara har 4 ledare, 1+2 och 3+6.
När man kör DC-matningen på dataledarna så räcker det den ena ledaren i ett par är hel för att DC-matningen ska funka, men båda behövs för dataöverföringen.
Koppla två fungerande par så att de presenteras som par 1+2 och 3+6 i båda ändar.
ja, precis. I tråden diskuterar vi ju hur man kan komma runt problemet att ledare 3 inte gav signal och att man skulle kunna låna en av dc-ledarna för att köra data igenom istället. Så jag kopplade om och såg till att jag hade en plus och en minus (5 och 8) fungerande och att alla 4 dataledare gav signal.
Jag har kopplat så att när min testare kör så går den igenom 1-8 och skippar 4 och 7 och den verkar inte ta ngn konstig ordning.
Är inte helt med på vad du menar med att koppa 2 fungerande par?
Nu startar kameran upp (det gjorde den inte förut), men den kopplar inte upp sig.
 
Trådarna i kabeln är tvinnade parvis, och dataöverföringen funkar bara om det är ett tvinnat par där det förväntas. Du kan alltså inte byta bara t.ex ledare 3 mot en annan. Du måste byta paret 3+6 mot ett annat fungerande par.
Ledare 5 ingår i paret 4+5, som inte behövs för 100 Mbit/s, så jag förstår inte varför du har kopplat om dem. Om ursprungliga ledare 5 inte fungerade så kan du inte använda någon av ledarna i det paret (4+5) för dataöverföring.

Om det från början var avbrott på ledare 3 och 5 så borde du kopplat bort paret 3+6 och kopplat in det fungerande ursprungliga paret 7+8 där i stället (i båda ändar förstås). Jag ser inte någon annan möjlighet.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Trådarna i kabeln är tvinnade parvis, och dataöverföringen funkar bara om det är ett tvinnat par där det förväntas. Du kan alltså inte byta bara t.ex ledare 3 mot en annan. Du måste byta paret 3+6 mot ett annat fungerande par.
Ledare 5 ingår i paret 4+5, som inte behövs för 100 Mbit/s, så jag förstår inte varför du har kopplat om dem. Om ursprungliga ledare 5 inte fungerade så kan du inte använda någon av ledarna i det paret (4+5) för dataöverföring.

Om det från början var avbrott på ledare 3 och 5 så borde du kopplat bort paret 3+6 och kopplat in det fungerande ursprungliga paret 7+8 där i stället (i båda ändar förstås). Jag ser inte någon annan möjlighet.
Okej, det kanske finns mer till detta än jag förstod. 3 och 5 funkade inte när jag började felsöka. Skulle du kunna ge färgordningen för att det ska fungera?
Kopplar jag in 7 och 8 på paret 3 och 6 så har jag väl ingen dc-, eller?
 
E erik8308 skrev:
Okej, det kanske finns mer till detta än jag förstod. 3 och 5 funkade inte när jag började felsöka. Skulle du kunna ge färgordningen för att det ska fungera?
Kopplar jag in 7 och 8 på paret 3 och 6 så har jag väl ingen dc-, eller?
Det bästa är att du bara växlar parvis. Om det ursprungligen var ledare 3 och 5 som inte funkade så borde du bara växlat paren 3+6 med 7+8.

Om du har vit/orange ytterst (det är vanligast) så bör du nu köra följande ordning på färgerna:
vit/orange, orange, vit/brun, blå, vit/blå, brun, vit/grön, grön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.