Jag har köp ett gammalt betonghus. Byggt med ca 40cm tjocka stenar. Jag har något förhöjda strålningsvärden från betongen som jag vill få bort samt önskar isolera på insidan lite. (Vill ej göra åverkan på exteriören)

Min ide är att tejpa en ångspärr (åldersbeständig plast) på insidan av väggar golv och tak för att hindra gasen från betongen att tränga in i rummet. På plasten reglar jag upp 45mm samt isolerar(inåt rummet) . På detta plywood & gips.

Kommer jag få ner strålningsvärdena ?
Finns det risk att jag får kondensutfällning på ångspärren som kommer orsaka problem?

Eller kanske kommer funka perfekt?
 
Spontant skulle jag sätta plasten direkt innanför skivorna. Det finns risk för kondens då betongen kan bli kall och den varma fuktiga luften kondenserar mot den.
 
Tror du inte kondensen hamnar på isoleringen istället då?
 
K
Först måste du göra skillnad på strålning och gas. Det är två olika fenomen.
Strålning kan du endast minska med tjocka och tunga konstruktioner, typ bly. Men det är inte ett rationellt förfarande, kärnkraftsolyckor, absolut. Men i en bostad.. Nej..

Gasen, med största sannolikhet Radon i detta fall kan du absolut täta mot. Men inte heller det är en rationell metod när källan är byggmaterialet. Utan då brukar man ventilera huset med X-antal luftombyten och på så sätt minska halten.
 
Vill du minska radonen så finns ju radontapeter att köpa.
Bara googla så dyker det upp
 
Hemmakatten
Finns även färg som minskar radonet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.