Manberg skrev:
Som hantverkare själv så känner jag till viss del igen fenomenet, men har även en annan uppfattning, eller ska man kalla det åsikt...

FELET är att ALLA vill ha det så bra och fint som möjligt men väldigt FÅ är villiga att BETALA priset.

Många anlitar, tex lettiska arbetare som vi kan läsa i denna tråd, eller svartarbetare, eller både och. Produkten av detta är att hantverkare måste sänka sina priser, dvs ta på sig mer jobb, dvs ha sämre kundservice samt göra sämre jobb.

Mitt tips är: Om du får en offert från en hantverkare på tex 40000:- säg då att han får 45000:- Då tror jag inte att du kommer bli missnöjd. En annan viktig sak är även den personliga kontakten.

Jag tror att det är svårt för nästan vem som helst att göra dåliga jobb mot dom som är trevliga och lättsamma, att vara dryg mot någon som gnäller om priset på 500 kronor hit eller dit, det är nog lättare.

Ja men det är ju självklart att alla vill ha det så fint som möjligt till lägsta möjliga pris, varför skall man "muta" vederbörande med 5000:- om man fått ett pris på 40.000:-?

Att skylla på konkurrens, svartjobbare eller skrämmande nog utländska hantverkare för att rättfärdiga ett dåligt jobb eller ge fullständigt tusan i t.ex tidsplaner för den sakens skull är ju också ett minst sagt märkligt resonemang.

Svartjobbande kommer man nog aldrig undan men dom som får sådana jobb gjorda och får problem senare får ju skylla sig själv, jag har ingen medömkan för detta.

Men det andra är ju bara sunt och hur det skall fungera anser jag, om man inte kan ta konkurrens på olika plan och ändå utföra ett jobb man är stolt över får man ju syssla med något annat, att utsätta andra människor som man gör jobb åt för rena skitjobb eller strunta totalt i ingångna avtal är ju rent kriminellt och detta för att man är utsatt för konkurrens är ju löjeväckande, och att sen nämna om att en människa är lättsam och trevlig så ser man till att göra ett bättre jobb!!!!!!

Jag tycker detta talar för sig själv och när man själv drabbats av just sådana här saker av s.k "seriösa" hantverkare så förstår man bättre att det skriks efter alternativ att anlita utanför Sveriges gränser trots fackets och inhemska hantverkares vilda protestskrik.
 
Problemet är att ekvationen inte går ihop.......... man kan inte få en mercedes och betala för en skoda, så enkelt är det fast få vill inse det.


men åter till problemets kärna: grejen är den att privatare inte är någon särskilt bra målgrupp oftast pga att dom är krångliga, vill inte betala mer än nödvändigt, och ska vara med och trampa i hälarna på en.

mao. så väljer en entreprenör hellre ett företag att arbeta för, det kan vara en byggare, en industri, eller annan likvärdig kund. OCH däri blir kundrelationen till privatpersoner lidande.

dessutom är det viktigare att slå vakt om dom jobben då dom genererar mer jobb till framtiden.

välkomna till verkligheten...........

(sedan finns det naturligtvis entreprenörer som vänder sig just till privatpersoner och dom är naturligtvis bättre på kundvården gentimot den målgruppen)
 
Jag kan ha full förståelse för att man väljer sina kunder.

det jag tycker är mest fascinerande är dessa hantverkare som ger sken av att de är intresserade av jobbet men sen inte kommer på avtalad tid. Eller som lovar offert och sen inte hör av sig.

Jag har haft hantverkare som säger att de inte har tid och det är ok med mig, men de som säger "Jag kommer och kollar imorgon" och sen inte dyker upp när jag är hemma från jobbet stör jag mig på.

Det har gått så långt att jag blev positivt överaskad när elektrikern jag ringde igår faktiskt kom idag som han sa.

--
DaJ
 
pappskallen skrev:
Problemet är att ekvationen inte går ihop.......... man kan inte få en mercedes och betala för en skoda, så enkelt är det fast få vill inse det.


men åter till problemets kärna: grejen är den att privatare inte är någon särskilt bra målgrupp oftast pga att dom är krångliga, vill inte betala mer än nödvändigt, och ska vara med och trampa i hälarna på en.

mao. så väljer en entreprenör hellre ett företag att arbeta för, det kan vara en byggare, en industri, eller annan likvärdig kund. OCH däri blir kundrelationen till privatpersoner lidande.

dessutom är det viktigare att slå vakt om dom jobben då dom genererar mer jobb till framtiden.

välkomna till verkligheten...........

(sedan finns det naturligtvis entreprenörer som vänder sig just till privatpersoner och dom är naturligtvis bättre på kundvården gentimot den målgruppen)
Kan man ju vända på steken och fråga sig varför det skall betalas för en Mercedes och levereras en Skoda i form av usla jobb, försenade jobb eller jobb som inte ens blir avslutade p.g.a att vederbörande skiter i att göra klart det dom vill ha betalt för.

I vårt fall som byggde ett nyckelfärdigt hus så var det ett antal Svenska hantverkare inblandade i slutförandet typ målare, golvläggare och en del VVS jobb och köksfolk.  Då vi byggde med en utländsk husbyggare så var snickare, elektriker, huvuddelen av VVS jobben, badrumsjobb inkl.kakling tysk arb.kraft.

Detta innebar att dom Svenska firmor som var anlitade till sina jobb i vårt hus hade en tidplan som dom accepterat och skulle följa för att allt skulle bli klart i tid.

Dom tyska killarna som gjorde sina jobb låg ibland flera dagar före tidplanen, dom jobbade kvällar, dom jobbade ibland helger för att kunna ta en långhelg och åka hem till sina familjer. Elektrikern var alltid i tid, han ringde direkt om han var försenad då jag ibland ville vara med när han och hans killar jobbade i huset, (inget gnäll om att trampa någon på hälarna där inte) VVS folket hjälpte till gratis att sätta upp hela vår egen inköpta badrumsinredning osv osv. Därefter började det när dessa killar åkte iväg för nya uppdrag och dom Svenska hantverkarna intog huset.

Målarna var inga stjärnor precis, (över 20 besiktningsanmärkningar) och i övrigt slarvigt spacklingsjobb trots dom berömt dom Tyska snickarnas jobb med väggar och tak. Därefter var det golvläggarnas tur, ingen dök upp på utsatt tid, några dagar senare fick vi någon krystad förklaring om att skarvkablar saknades och ström saknades och dom därigenom inte kunde börja lägga panelgolven. Detta var naturligtvis rena lögner och vi fick genom byggledaren reda på att dom aldrig var på plats utan hade lagt in ett annat uppdrag emellan. När dom 14 dagar försenade dök upp så började det knipa för köksfolket kunde inte göra något i köket innan golven var klara, nåväl genierna började lägga köksgolven och forstsatte sedan med resten.
Dom hade efter några dagar en del kvar bl.a sätta lister och färdigställa och sa till byggledare och min hustru dom skulle komma på morgonen dagen efter och göra klart, men icke sa nicke vi såg inte till dessa yrkesmän förrän efter inflyttning då dom kom och störde oss i vårt julstök och skulle slutföra, dom var såååååå förvånade att vi var mäkta irriterade på dom för dom kom ju och gjorde klart det dom enligt oss skulle gjort klart flera veckor tidigare.  

Köksfolket som skulle sätta köksinredning och kakla i köket kom på eftermiddagen 36 timmar innan slutbesiktning, tilläggas skall att köksgolvet varit klart minst 1 vecka innan. Inredningen kom på plats och kaklingen blev gjord klar på kvällen innan slutbesiktning. Besiktningsgubbens och vårt betyg på detta "proffsarbete" lämpar sig inte i tryck men kan säga så mycket att en schimpans hade gjort det bättre utan att för den skull förolämpa schimpansen.

Slutligen installationen av värmepumpen som blivit kraftigt försenad p.g.a golvläggarnas nonchalans, den blev installerad men inte provkörd så när byggledaren på kvällen innan slutbesiktning slog på den och körde hem visade det sig att den inte fungerade som den skulle och löste ut säkringarna i huset som gjorde att huset var som ett kylskåp när besiktningen gjordes i December.

Detta är ett axplock av vad som hände under vårt husbygge med Svenska firmor och hantverkare inblandade. Dessa människor var då kontrakterade av en husbyggare som du då skriver är "säkrare kunder" , byggledaren i detta företag sa till oss att det var sista gången dessa anlitades då det varit samma problem på andra ställen och att han nu var hjärtligt trött på dessa.

Deras uppförande genererade inte mer jobb vare sig hos dom stackare som råkat ut för dom eller hos denna husbyggare och det glädjer mig oerhört att höra, dom slog ju inte vakt om sina jobb som du så vackert skriver.

Vi lever i verkligheten och verkligheten ser ut så här för många som oförskyllt drabbas av dessa yrkesmäns nycker.
 
Tyvärr är det nog så att det i dagens byggsverige finns få förutsättningar för en lyckad relation mellan hantverkare och (privat)kunder.

Nån skrev att han var imponerad av att tyskarna jobbade kvällar & helger, monterade indedning gratis etc. Vilken svensk arbetare gör detta ? INGEN inom byggnads, tvärtom har det utvecklats en kultur bland (de flesta) anställda att göra "så lite som möjligt och följa minsta motståndets lag" och om man som arbetsgivare trycker på (för) hårt för att stävja detta händer a) man får facket på sig och b) den anställde slutar och går till en annan firma som har större acceptansnivå, i många överhettade yrkesgrupper som el, vvs, golv, plåt osv finns det i praktiken inga att anställa (som är nåt att ha)

Sen har vi den tveeggade svenske konsumenten som när han är kund vill ha "allt" till "ingen" kostnad men när han är anställd vill han också ha "allt" utan för mycket "svett eller ansvar". Mellan detta står arbetsgivaren som i praktiken går en balansgång mellan att hålla firman ekonomiskt flytande och motparterna någotsånär lugna, att tillfredsställa alla samtidigt som man tjänar pengar är i praktiken omöjligt.

Nästa grupp i dramat är enmansföretagaren som har en lite annorlunda sits, dels behöver han inte ansvara för (betala) anställdas slarv & lättja och dels gör han oftats så att han vill ha en viss lön per månad och sedan jobbar ha de timmar som krävs, jmf med en anställd som skall ha minst 40 timmar betalt per vecka oavsett om han gör något eller ej ("glömmer material, sticker hem nån timme tidigare, vaknade lite sent etc etc, dvs en massa tid som inte igentligen går att debitera). Dessutom vill jag hävda att ytterst få av dessa enmansföretagare inte har koll på sina kalkyler, man låter glatt material subventionera arbete, man tar för lite betalt per timme (allt under 450-500 kr/tim ex moms ger villkor som är sämre än vad man har som anställd) och är i det stora hela nöjd om det går runt. Extrapengarna drar man in i en mörkare färg.

En tredje grupp är husentrepanörer som i regel inte har koll på vad eller när man beställer olika grupper av hantverkare och vilka förutsättningar som avtalats skall gälla med dessa. Ex om man som plattsättare har ett avtal med husfabrikanten att det skall vara färdigt för plattsättning och man kommer dit och snickare/el/vvs inte är färdigt, vad gör man då, fixar det gratis (betalt lär man inte få) eller lämnar stället och kör till nästa jobb, givetvis är man sin egen plånbok närmast och gör sånt man får betalt för, dvs kör till nästa jobb.

Sen har vi en fjärde grupp som vi kan kalla utländsk arbetskraft, vit eller svart kvittar. De gör ofta mycket bra jobb med hög arbetsmoral utifrån de instruktioner och förutsättningar som ges. Dock har de arbetsvillkor som INGEN svensk skulle drömma om att acceptera men herr Svensson är SÅ nöjd "de jobbade hela helgen för en spottstyver" men nästa dag när Svensson själv blir ombedd att göra något utöver det vanliga skall man ha "utblidning, extra lön, helgtillägg och massa andra förmåner"!

Som sagt i början, det saknas HELT förutsättnar för att detta skall fungera

Givetvis är ovanstående en generalisering som inte gäller alla och det är (möjligtvis) lite tillspetsat för att "prove a point"
 
*Skrattar gott* Detta var mitt i prick!!
 

Kan man ju vända på steken och fråga sig varför det skall betalas för en Mercedes och levereras en Skoda i form av usla jobb, försenade jobb eller jobb som inte ens blir avslutade p.g.a att vederbörande skiter i att göra klart det dom vill ha betalt för.

JAG KUNDE INTE HA SAGT DET BÄTTRE SJÄLV!

Köksfolket som skulle sätta köksinredning och kakla i köket kom på eftermiddagen 36 timmar innan slutbesiktning, tilläggas skall att köksgolvet varit klart minst 1 vecka innan. Inredningen kom på plats och kaklingen blev gjord klar på kvällen innan slutbesiktning. Besiktningsgubbens och vårt betyg på detta "proffsarbete" lämpar sig inte i tryck men kan säga så mycket att en schimpans hade gjort det bättre utan att för den skull förolämpa schimpansen.

*tihi!* Jag önskar att "Köksfolk" hade monterat vårt kök, då hade kanske inte vitrinskåpet suttit upp o ner... Din beskrivning av resultatet, vilket givetvis är oerhört tragiskt(!) stämmer annars till fullo överens med vad som finns att beskåda i vårt, kanske, framtida hem. Jag har liknat det vid ett dagisbarns verk, men schimpans är okej med mig ..

;D
 
Tiny skrev:
Kan man ju vända på steken och fråga sig varför det skall betalas för en Mercedes och levereras en Skoda i form av usla jobb, försenade jobb eller jobb som inte ens blir avslutade p.g.a att vederbörande skiter i att göra klart det dom vill ha betalt för.

JAG KUNDE INTE HA SAGT DET BÄTTRE SJÄLV!

Köksfolket som skulle sätta köksinredning och kakla i köket kom på eftermiddagen 36 timmar innan slutbesiktning, tilläggas skall att köksgolvet varit klart minst 1 vecka innan. Inredningen kom på plats och kaklingen blev gjord klar på kvällen innan slutbesiktning. Besiktningsgubbens och vårt betyg på detta "proffsarbete" lämpar sig inte i tryck men kan säga så mycket att en schimpans hade gjort det bättre utan att för den skull förolämpa schimpansen.

*tihi!* Jag önskar att "Köksfolk" hade monterat vårt kök, då hade kanske inte vitrinskåpet suttit upp o ner... Din beskrivning av resultatet, vilket givetvis är oerhört tragiskt(!) stämmer annars till fullo överens med vad som finns att beskåda i vårt, kanske, framtida hem. Jag har liknat det vid ett dagisbarns verk, men schimpans är okej med mig ..

;D
Om man jämför det vi råkat ut för och ni genomgår så är ju våra erfarenheter blablaha. Men vi måste ju belysa hur vissa människor tar sig fräckheten att så utstuderat utsätta andra människor för så mycket skit som det skrivs om här, kundvård eller att utföra det man kräver att få betalt för är ju tyvärr något många i just denna bransch av någon anledning har väldigt svårt för.

Det vi bl.a här pratar om är ju att dessa "proffs" helt medvetet gör skitjobb, dom fuskar så det klart och tydligt syns, dom gör medvetet jobb som är farliga för andra och sist men inte minst dom gör inte klart det dom skall och skall ha betalt för.

Man undrar ju hur dom är funtade när dom medvetet gör dessa saker, bara ett litet exempel på kakling i vårt kök där ett flertal plattor var knäckta på mitten men uppsatta och platthalvorna gräsligt fogade, där hål för vägguttag var så stora att det inte återstod mycket av kakelplattan.

Hur kan en människa som utger sig för att vara proffs med stolthet lämna över detta jobb och tro att vi och besiktningsfolk ska jubla över hans skicklighet övergår mitt förstånd.

Men som sagt våra små problem är avklarade och jag hoppas sannerligen ni får någon ordning på era också så ni med glädje kan flytta in i ert nya hus.
 
Jag tror att det kan bero på flera saker.

Husbyggaren väljer en billig entreprenör när han tar in priser.  De som är lite proffsigare kan vara dyrare samt att de är uppknutna till större byggen.

Många duktiga hantverkare jobbar inte åt den privata sektorn då det ofta blir diskussioner om pris när jobbet är klart samt att det kan vara oklart om vad som ingår.

Exempel är tex. att jag flera gånger stött på villaägare som anser att en grovplanerad tomt innebär färdig gräsmatta, att att det enda som återstår är att plantera några buskar osv.

Så vad som är en självklarhet för hantverkaren/entreprenören kan vara något helt annat i husbyggarens ögon.
 
Gubben skrev:
Jag tror att det kan bero på flera saker.

Husbyggaren väljer en billig entreprenör när han tar in priser. De som är lite proffsigare kan vara dyrare samt att de är uppknutna till större byggen.

Många duktiga hantverkare jobbar inte åt den privata sektorn då det ofta blir diskussioner om pris när jobbet är klart samt att det kan vara oklart om vad som ingår.

Exempel är tex. att jag flera gånger stött på villaägare som anser att en grovplanerad tomt innebär färdig gräsmatta, att att det enda som återstår är att plantera några buskar osv.

Så vad som är en självklarhet för hantverkaren/entreprenören kan vara något helt annat i husbyggarens ögon.
Ligger en hel del i vad du säger.
Som när min bror tex. ska gräva för jordvärme. Först har säljaren kollat tomten och kunden har inget särskillt att säga om den, sen när han kommer för att gräva så väljer många hellre att spara det gamla halvruttna äppleträdet än att få ner den mängd slang som det är sagt.....
 
Gubben skrev:
Jag tror att det kan bero på flera saker.

Husbyggaren väljer en billig entreprenör när han tar in priser.  De som är lite proffsigare kan vara dyrare samt att de är uppknutna till större byggen.

Många duktiga hantverkare jobbar inte åt den privata sektorn då det ofta blir diskussioner om pris när jobbet är klart samt att det kan vara oklart om vad som ingår.

Exempel är tex. att jag flera gånger stött på villaägare som anser att en grovplanerad tomt innebär färdig gräsmatta, att att det enda som återstår är att plantera några buskar osv.

Så vad som är en självklarhet för hantverkaren/entreprenören kan vara något helt annat i husbyggarens ögon.
Och med detta resonemang får vi och andra räkna med och acceptera att inkompetenta idioter kommer och vandaliserar vår egendom?
 
Om din inställning är att alla är inkompetenta idioter, så kommer du säkert fortsättningsvis att drabbas. ::)

Det jag säger är att det många gånger är skillnad på vad husägaren tror ingår i jobbet och vad som verkligen ingår. Det är sannorligt därför många inte jobbar åt privatkunder utan jobbar åt företag där bägge parter är medvetna om vad som ingår i ett arbete.

Men visst håller jag med om att det finns idioter i alla brancher! Och det är bara att beklaga de som råkar ut för dem.
 
Gubben skrev:
Om din inställning är att alla är inkompetenta idioter, så kommer du säkert fortsättningsvis att drabbas.  ::)

Det jag säger är att det många gånger är skillnad på vad husägaren tror ingår i jobbet och vad som verkligen ingår. Det är sannorligt därför många inte jobbar åt privatkunder utan jobbar åt företag där bägge parter är medvetna om vad som ingår i ett arbete.

Men visst håller jag med om att det finns idioter i alla brancher! Och det är bara att beklaga de som råkar ut för dem.
Nej vet att alla inte är inkompetenta idioter men det är ju inte roligt att råka ut för dom som vi och andra gjort. Men det man häpnar över är att dessa människor utan att blinka gör ett eländigt jobb fullt medvetet. Dessa var anlitade av husfirma för att göra ett antal jobb på flera hus och missköter detta så kapitalt att dom inte får några uppdrag där igen, man kan ju undra hur dom resonerar när dom diskvalificerar sig själv från nya jobb.

Men som du säger så gäller det ju om man i framtiden anlitar en hantverkare att noga gå igenom det som skall göras och ha allt nerskrivet så inga meningsskiljaktigheter finns när det är klart.
 
Hantverkar'n??????????????????? Har du överhuvudtaget läst vad som står i tråden?
 
Hantverkar´n skrev:
Roligt att läsa vad ni tycker är dåligt med svenska hantverkare...att vi inte jobbar gratis med att sätta upp eran badrumsinredning och att vi inte jobbar kväll för att vi har ett liv.

Fattar ni vad era chefer ska tycka om er då.....
Om du känner dig träffad är det ju ditt problem men är du en hantverkare som sköter ditt jobb så förstår jag inte vad du menar. Det tråden handlar om är inkompetenta och hantverkare som inte sköter det dom skall, vad jag beskrev är vad som hände hos oss inget annat, det finns inte ett ord i denna tråden som säger att det krävs att ni skall jobba gratis utan bara sköta ert jobb som ni får betalt för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.