Kommer bli ert långt inlägg för att beskriva allt..
Vi har köpt ett hus från 70-talet. Huset är ett sutteräng med en halvtrappa mellan våningsplanen. Båda våningsplanen ligger på platta på mark. Huset har haft ingjutna reglar men alla är upprivet och ett nivellgolv installerat i hela huset. Mekanisk frånluft.
Vi kände vi besiktningen en svag lukt och påtalade detta för besiktningsmannen. Han sa att det var gamla tapeter och möbler som kunde avge lukten. Korkade som vi var litade vi på det, köpte och flyttade in. Visste inget om luktamitta då.
Vägarna är innefrån tretex(ibland med gips utanpå)råspont,isolering,asfaboard, isolering (ingen luftspalt vad det verkar) och tegel.
Syllen står på syllpapp och såg inte impregnerad ut vad jag kunde se.
Ganska snart märkte vi att kläder luktade.
Inte mögel men sunkigt. Tvätt med ättika får lukten att försvinna.
Personer som varit hos oss som är känsliga för mögel känner inte något och det sätter sig inte k kläderna direkt, kan ta ett par dagar i huset innan man börjar känna det.
Några säger när man verkligen frågar att de känner lite gammal lukt, några känner inget

Vi har haft en ”expert här” han sa att han inte kände någon elak luft, bara lukt från ett gammalt hus med sot o matos. Ett utrymme 2 kvm (klädkammare utrymme under trapp) Hitta han lukt efter jag diskuterat med honom en stund att där är det nog elak lukt jag känner.
Det är mot grundmuren upp mot andra delen av huset, ca 1,20 hög. Där är det murat med lättbetong block och reglar direkt mot. Har rivit bort det och allt material utom sponten. Trots det luktar det. Det är helt torrt, ingen fukt.
Kört med ozonrenare och mögelsanering, luktar fortfarande.
Misstänker att det sitter i lättbetongen, någon som har erfarenhet av det?

Jag misstänker att det är denna lukt som sprider sig i huset.
Vi har tänkt byta ut alla ytskikt ink tak i huset då vi vill få bort tretex och vävtak men är rädda att lukten kommer tillbaka.

”Experten”testade även funktionen på nivellsystemet med en rökpenna. Golvventilerns sög inte ner någon rök. När vi öppna spjällen fullt och körde högsta hastighet såg man att rök sögs ner under golvet. Ska det behövas? Något man kan reklamera som dolt fel eller skulle man testat funktionen innan?
Man känner vid utblåset att det luktar illa.

Har installerad 2 tillluftsventiler till då de som fanns på nedre plan(70 kvm) satt mot ett uterum och var av mindre modell.


Vi har renoverat ett rum nu och när man går ut från det på morgonen möter man en annan lukt(rummet målat för ca 2 månader sedan) dock har vi känt väldigt svagt lukt på kläderna som hänger där inne.

Hur hade ni gått vidare med detta?

Funderar på att byta alla ytskikt, även råsponten alt spärrmåla den.

Sätta ventilerad matta på hela grundmuren mot våning 2 för att ventilera bort ev lukt från betongen.

Se om jag kan hitta några otätheter vid golv för att öka funktionen på nivellsystemet.


Tacksam för hjälp och erfarenheter kring detta!
 
Har du utfört en riktig ozon sanering ?
Kan kanske vara värt att pröva.
 
Min erfarenhet är att Tretex ofta luktar som du beskriver i början av inlägget (sunkit men inte mögel). Har själv med gott resultat ”Tretexsanerat” ett helt hus med ”stuglukt”.
 
  • Gilla
Matlof
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Min erfarenhet är att Tretex ofta luktar som du beskriver i början av inlägget (sunkit men inte mögel). Har själv med gott resultat ”Tretexsanerat” ett helt hus med ”stuglukt”.
Luktade det så pass att det satte sig i kläderna?
 
Satte sig inte i käderna vad vi noterade. Verkar som Tretex väldigt lätt blir ”luktsmittat”. I vårt hus handlade det nog om tidigare ägares levnadsvanor, dålig ventilation, långkok i köket och rökning.
 
C
Nivellgolvet ska vara godkänt från en kunnig från nivell... Har du papper på det? De som bodde innan oss hade gjort ett ventilerar golv sa de men det var lögn... dr hade inte gjort det ordentligt.... bara satt ner en fläkt och där låg isoleringen fortfarande direkt på plattan så blev ingen ventilation. Har ett företag tagit bort de tryckta reglarna? Eller har privatperson gjort det? Har ni papper på det också?
 
Det ligger nivellgolv med isolering och ordentlig fläkt. Installationen ser rätt utförd ut och firman har gjort fler golv tidigare. Injusteringsportokollet har vi dock inte fått.
Dock ser vi att det ligger några reglar kvar som inte är borttagna när jag rivit lite(2 stycken)Det är på ställen där det är svårtåtkommligt. Vet inte om det ligger kvar under innervägsyllarna.
Har dock Borrat lite i de ingjutna reglar jag sett och de ser torra ut,luktar inte så farligt. Tycker att nivellgolvet borde ventilera bort lukten. Dock har det i muntliga upplysningar från ägaren skrivits i besiktningsprotokollet att man har haft problem med lukt från ingjutna reglar men att det är åtgärdat. Dock svårt att bevisa att lukten kommer från golvet...
 
  • Gilla
tampe
  • Laddar…
C
M Matteg01 skrev:
Det ligger nivellgolv med isolering och ordentlig fläkt. Installationen ser rätt utförd ut och firman har gjort fler golv tidigare. Injusteringsportokollet har vi dock inte fått.
Dock ser vi att det ligger några reglar kvar som inte är borttagna när jag rivit lite(2 stycken)Det är på ställen där det är svårtåtkommligt. Vet inte om det ligger kvar under innervägsyllarna.
Har dock Borrat lite i de ingjutna reglar jag sett och de ser torra ut,luktar inte så farligt. Tycker att nivellgolvet borde ventilera bort lukten. Dock har det i muntliga upplysningar från ägaren skrivits i besiktningsprotokollet att man har haft problem med lukt från ingjutna reglar men att det är åtgärdat. Dock svårt att bevisa att lukten kommer från golvet...
Våra var inte blöta alls... Å ofta är de inte det. Det är cuprinolen som bryts ner med tiden som luktar och kanske har de varit blöta sen blivit torra. Vi fick tips att kolla så dr inte ligger en syll under syllpappret. Nergjutna... ni bör nog ta bort allt tryxkinpregnerat för att vara säkra. det rådet har vi fått å ska ta bort det allra sista nu trots att vi eg inte tror på det. Har en liten bit kvar under vårt badrumsgolv nere och det badrummet gjorde vi iordning för 4 år sedan ca.
 
Tack för tipset, ska kolla under syllen också om det finns något!
 
Jag hade nog sett över ventilationen i huset. Finns ventilationsdon med värmeåtervinning, dessa går om vart annat. När ena suger ut blåser andra in och viceversa. Mest seriöst vore ju att dra ett riktigt ftx.
 
hscn hscn skrev:
Min erfarenhet är att Tretex ofta luktar som du beskriver i början av inlägget (sunkit men inte mögel). Har själv med gott resultat ”Tretexsanerat” ett helt hus med ”stuglukt”.
Hur "tretexsanerade" du huset? Bytte du ut all tretext mot annat material eller gjorde du på något annat mindre jobbigt sätt? Går själv i tankar om vår tretex bidrar till lukt i hemmet, dock är alla innerväggar på entreplanet i tretex så det är mycket jobb om de skall bytas ut.
 
Har rivit ut all Tretex och ersatt med renoveringsgips.
Renoveringsgipsen, 6mm, är lite dyrare men mycket smidigare att jobba med jfr med vanlig 13 mm. Är också mera följsam där väggarna inte är helt raka eller konvexa/konkava som det är i gamla kåkar.
 
hscn hscn skrev:
Har rivit ut all Tretex och ersatt med renoveringsgips.
Renoveringsgipsen, 6mm, är lite dyrare men mycket smidigare att jobba med jfr med vanlig 13 mm. Är också mera följsam där väggarna inte är helt raka eller konvexa/konkava som det är i gamla kåkar.
OK, tack för tips. En ganska omfattande renovering/sanering
 
Men
"Golvventilerns sög inte ner någon rök. När vi öppna spjällen fullt och körde högsta hastighet såg man att rök sögs ner under golvet. Man känner vid utblåset att det luktar illa."
Är det inte här du har ditt bekymmer då?
Jag antar att för att Nivell ska fungera så ska det finnas en tunn 'hinna' med luft som drar över hela plattan och ut på andra sidan med markfukten.

tretexen är ju inte så rolig, men att den skulle lukta, om den inte har blivit blöt, vete tusan. Fast jag har ju inte så känslig näsa :)
 
Det finns ganska bra beskrivet på Nivells hemsida:
https://www.nivellsystem.se/produkter/ladda-ner-34603390

jag spekulerade på ett hus med betongplatta på mark utan plast under och läste på ganska ordentligt. Det är viktigt att man får korrekt flöde och att det inte finns någonting i vägen för luftströmmarna. Är det ett stort hur behöver man dela in i zoner.
Du skulle kunna ta upp ett hål och mäta funkthalten nära betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.