Ja som ruriken lyder så undrar jag om denna metod är ok?...mina hantverkare har gjort så och när jag frågar så har de givetvis alltid gjort så och det är inget problem..
Det är papp med limmade kanter...
 
Inte om man rättar sig efter vad tillverkarna rekommenderar. Trebolit skriver så här: "Trebolit rekommenderar inte användning av klammer då det har visat sig vara dåligt ur både vidhäftnings och täthetssynpunkt."
 
När jag gjorde mitt tak hävdade man på K-rauta att den vita breda pappen från t-emballage är den enda som är godkänd för enbart klammring all annan ska tydligen spikas.
 
Det är så jag misstänkte. Jag tycker dessutom att det ser underligt ut när de har klammat limmad takpapp. Om jag förstått det rätt så ska den inte behöva spikas i skarvarna alls...

Vilka tillverkare finns det av takpapp?
 
Om jag inte missförstår vad typ av papp du menar, så spikar man även papp med klisterkant. Men man spikar bara den undre pappen i skarven. Inte genom båda. Men det kan även bero på taklutning.

Icopal, Mataki, Trebolit är de jag känner till.
 
Jag har läst på nu och på Matakis hemsida står följande ang infästning:

Varmförzinkad pappspik av minst dim 20*2.8. Klamring får inte ske.

Glasklart!...jag är trött på mina hantverkare:mad:
 
Icopal Flexilight och motsvarande tror jag inte man ska behöva spika finns även nån ny variant som ska va godkänd att klamra fast (tror jag iaf)
 
Är rätt många som använder klammer vilket är mycket märkligt eftersom de flesta tillverkare inte rekommenderar det.
Rörande hur och när man skall spika (med pappspik då) så är det säkraste att följa tillverkarnas rekommendationer.
Lite klister över spikskallarna är inte fel.

/Kent
 
Snickarboden: "Klister över spikskallarna" - varför då och hur gör man då?

Våra hantverkare avslutade läggandet av pappen tidigare i höst och vi ska försöka lägga teglet själva senare i vår - så då kan man ju göra nåt mer innan
 
klitsie skrev:
Icopal Flexilight och motsvarande tror jag inte man ska behöva spika finns även nån ny variant som ska va godkänd att klamra fast (tror jag iaf)

Från icopals hemsida:
Flexilight kan monteras både med synlig samt dold spikning. Synlig spikning kan användas ned till 14º lutning medan dold spikning skall användas när produkten monteras vid lutningar ned till 10º.[qoute]

Dold spikning har man för att inte vatten skall gå in via spikhålen. Så vill man göra det "extra" ordetligt så spikar man dolt även på ett tak som lutar mycket.
(men hur skall man göra för att det inte skall kunna krypa via ströläkten? Täcka läkten med papp också? (jo, jag vet det kanske är men än lovligt ambitiöst))
 
Om du ska lägga Aluzink bör du stryka asfalt på galvade spikskallarna. Korrosionsrisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.