Hej,

Jag planerar sätta upp tvättlinor i tvättstugan(källare) med 6x80 mm öglor(8x50 plugg). Väggarna är byggde med någon form av hålsten(ej blåbetong) som är väldigt lätt att borra i. Såhär ser det ut :

hPuj18m.jpg

1Mho1Hi.jpg

Vattenrör går som man kan se huvudsakligen utan på väggarna, det är dock inte omöjligt att det ligger något rör i väggarna också. Var elen går i väggarna har jag ingen aning om men det finns inga eluttag eller liknande på dessa 2 väggar(oavsett sida).

Det finns multidetektorer som är tänkta att hjälpa till minimera risken att borra i viktiga delar men vad jag förstår från forumet och omdömen så gör de allmänt ett dåligt jobb oavsett prislapp?

Så hur gör man här? Vågar man ens sätta upp tvättlina i detta utrymme?

Edit : Tillägga att huset är byggt på 1970 och är tillverkat av Gullringshus. Källaren är som sagt någon typ av hålsten medan entré är i grunden trä med tegelbeklädnad. Kommer tyvärr inte ihåg hustillverkaren, men det är ett "standard hus" d.v.s ingen egenritat.
 
Redigerat:
Vattnet är utanpåliggande, och du ser varken uttag eller dosor på väggen? Jag skulle säga att det bara är att köra på.
Visst finns det en risk att det går ett elrör som matar någon annan del av källaren, men den risken hade jag tagit. Om du vill vara lite mer säker kan du ju kolla vilken höjd kopplingsdosorna sitter på i resten av källaren, ett eventuellt rör ligger säkert på ungefär den höjden.
 
Jag skulle absolut ha borrat i dessa väggar. Risken att du stöter på en elledning är väldigt liten eftersom det inte finns uttag på väggarna. Det borde väl finnas en strömbrytare invid dörren man ser på undre bilden? Det är ju på andra sidan dörren du ska borra antar jag så du ska vara safe vill jag nog påstå.
 
Hmm ja nu när du säger det, på den väggen med dörren så finns det faktiskt en strömbrytare(till taklampan) och ett vägguttag nere vid golvet. Kan man gissa att dessa går rakt uppåt? Såfall är det bara till att inte sätta något fäste just i den ledden.
 
M
Inget svar på din fråga men jag gjorde så att jag satte upp en regel på varje sida som jag fäste krokarna i. Att fästa varje enskild krok i plugg låter som ett evigt borrande.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
S snowjim skrev:
Hmm ja nu när du säger det, på den väggen med dörren så finns det faktiskt en strömbrytare(till taklampan) och ett vägguttag nere vid golvet. Kan man gissa att dessa går rakt uppåt? Såfall är det bara till att inte sätta något fäste just i den ledden.
Japp, troligast rakt upp och rakt ner.
Och markarbetarens tips är mycket bra! (y)
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Inget svar på din fråga men jag gjorde så att jag satte upp en regel på varje sida som jag fäste krokarna i. Att fästa varje enskild krok i plugg låter som ett evigt borrande.
Ja det är en vanlig lösning som vad jag förstår ofta används där väggarna är sköra eller allmänt svåra att fästa i? Det blir lika mycket borrande men visst borde det bli mindre hål i väggen med en regel. Vad hade du för mått på regel? Behövde du behandla regeln på något vis? Vilket avstånd hade du mellan bultarna? Och vad använde du för bultar?
 
Mikael_L
Om du har tänkt spänna flera linor mellan så blir det nog mycket mindre borrande. Du kan sätta fast en bräda med 2 eller 3 lite kraftigare infästningar, och sen sätta 10-20 krokar för linor.
 
Vira vägar har en tendens att spricka så en regel som minimerar antal hål i den är helt klart intressant. Det är dock lite trångt på den väggen där det går massa rör. Kan en vanlig 45x45 regel vara tillräckligt? Och bör man behandla den på något vis? måla? Lacka?
 
S snowjim skrev:
Vira vägar har en tendens att spricka så en regel som minimerar antal hål i den är helt klart intressant. Det är dock lite trångt på den väggen där det går massa rör. Kan en vanlig 45x45 regel vara tillräckligt? Och bör man behandla den på något vis? måla? Lacka?
jag skulle tagit någon tunnare typ 28x70 men det går bra med 45x45 också
 
M
S snowjim skrev:
Ja det är en vanlig lösning som vad jag förstår ofta används där väggarna är sköra eller allmänt svåra att fästa i? Det blir lika mycket borrande men visst borde det bli mindre hål i väggen med en regel. Vad hade du för mått på regel? Behövde du behandla regeln på något vis? Vilket avstånd hade du mellan bultarna? Och vad använde du för bultar?
Jag har betonghålsten. Reglarna är 45x95, 150cm långa och avståndet mellan väggarna är 200cm. Varje regel sitter med 3 rejäla skruv med plugg. 13 krokar (eller öglor rättare sagt då dom är stängda) i varje regel med 10cm CC. Tvättlinan är tokspänd så det inte blir häng när tunga kläder hängs upp. Reglarna målade jag vita när jag målade om tvättstugan.
Tvättlinan löper max 3 gånger sedan är den knuten och startad på nytt igen. Drar man den för många gånger fram och tillbaka så får man mycket slack.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S snowjim skrev:
Kan en vanlig 45x45 regel vara tillräckligt?
Jag skulle valt 45x70 eller 45x90, eller möjligen 35mm tjock.
Jag skulle bultat fast med ett cc på något runt 60-120cm, lite beroende på hur hårt jag planerar att spänna linorna, hur många kg tvätt jag tror det kommer bli samt hur bra infästningen tar i väggen.

Måla och sånt är ju fritt val. Men visst är målat trevligt, damm blir ju lättare att torka bort.
 
  • Gilla
UHA och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har betonghålsten. Reglarna är 45x95, 150cm långa och avståndet mellan väggarna är 200cm. Varje regel sitter med 3 rejäla skruv med plugg. 13 krokar (eller öglor rättare sagt då dom är stängda) i varje regel med 10cm CC. Tvättlinan är tokspänd så det inte blir häng när tunga kläder hängs upp. Reglarna målade jag vita när jag målade om tvättstugan.
Tvättlinan löper max 3 gånger sedan är den knuten och startad på nytt igen. Drar man den för många gånger fram och tillbaka så får man mycket slack.
Har du möjligen någon bild? Känns 10 cm CC lagom för krokarna?
 
Var på Hormbash idag och köpte materialet. Såhär ser skruv, plugg, bricka och krok ut :

1IT2vx6.jpg

Träskruv 8x90 mm
Bricka 8,4
Nylonplugg Barracuda 12x60 för tegel och lättbetong. Skruven får vara 8-10 mm
Skruvkrokar Böjd 4,8x60

Reglarna blev för stora så jag körde på läkten som i detta fallet är 25x38 mm och 2300 mm långa. Dessa är nu sandpapprade och ska grundas och målas vita.

Förhoppningen är att det räcker med 3 bultar i de 21 cm tjocka lättbetong väggarna. Jag känner mig dock lite osäker då jag fått uppfattning att på vissa ställen har det varit hålsten. Är det så att det är hålsten så får jag kanske pressa in någon typ av lim innan jag sätter in pluggen efter som den inte är gjord för hålsten?

Låter detta rimligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.