Hej,
Håller på att renovera källaren, Har dränerat om, grävt ur och isolerat med 20 cm Isodrän. Beträffande eventuell fixering av det nygjutna golvet mot bottensyllen så har jag fått råd som pekar åt helt olika håll.
Bottensyllen är inte en riktig bottensyll utan jag sparade ca 10 cm av den gamla plattan närmast väggen för att inte frilägga för mycket sten som stöttar väggarna.
Den nya plattan, ca 10 cm tjoch, kommer att ansluta ca 5 cm mot "bottensyllen" och ca 5 cm mot väggen, se bifogad bild.
  1. Isodrän specar att lägga en dubbelvikt byggplast på den vertikala delen mot syllen/väggen. Detta för att minimera risken för sprickbildning. Men det är inte helt lätt att fixera denna byggplast med 2 smala remsor.
  2. GDS (tidningen Gör Det Själv) rekommendera att prima ytan för att förbättra bindningen.
  3. Fråga Micke ( husgrunder.se) rekommenderar att lägga 5 mm frigolit för att minska köldbryggan.
  4. En hantverkare som var här föreslog att jag skulle borra in armeringsjärn och naja till mattan.
Punkterna 1 o 3 förhindrar bindning medan punkterna 2 o 4 försöker skapa bindning.
Hoppas jag kan få råd av er läsare.
 
  • Förberedd källargolv med armeringsnät på Isodrän-skiva, vid en delvis reparerad vägg och gammal betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag isolerade sula och vägg med 10mm cellplast. Mest för golvvärmens skull dock. Ev minskar man möjlighet till sprickbildning i betongen om cellplasten skulle få för sig att sätta sig.

Ska du inte ha golvvärme?
 
Tack för svar. Jo jag ska ha golvvärme också. Ser fram emot de varma o goa golven.
 
  • Gilla
Phasio
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.