Det är Telia som gräver ner fibern till "Norra Ekängen". Pratade precis med Jörgen på Utsikt & han sa att det var Telia som höll på att gräva just nu. Utsikt kommer dra ut kabel i takt med att cykelbanan byggs, men den är stoppad pga överklagan. Folk tycker tydligen det är bättre att barnen ska riskera att bli överkörda... >:(

*edit* Ring INTE till telia för att försöka få ett pris vad inkopplingen kostar utan att först mätt ut hur långt det är till närmsta telestation(borde inte de se det i sina datorer?), vad din närmsta granne har för telefonnummer (även om det är hemligt ska du ta reda på det... Det borde de förövrigt också kunna se i sin dator), du ska också springa runt i trädgården och mäta hur långt det är till ovan nämda granne & sen ska du också svara på om det finns en kabelrulle i tomtgränsen. Kan du inte svara på alla dessa frågor så kan de inte hjälpa dig. För första gången på 10 år har jag skällt ut en person i telefon och varit riktigt jäkla otrevlig, 10 år... Tack för den Telia. >:(
Jag har säkert glömt något annat du ska kunna, vad det var för hårfärg på grannens hund som dog för 10 år sedan tex.
Inte heller kan de lämna ut telefonnummer till regionskontoret i Norrköping, där de vet exakt vad det kostar, utan "det måste gå via oss" som hon sa.
 
Jotack, Telia har redan frågat mig "var vår närmsta telefonstolpe är". :p

Snacka dålig koll på sin egen utrustning.
 
pga telias otroliga koll på det mesta och att de tar så snuskigt betalt för sitt ickekunnande och för att fira att de har den sugigaste hemsida som har uppfunnits, så har jag sagt upp alla mina telia abbonemang.... ;D skönt att slippa deras sketna ledningar
 
Jag börjar bli lite smånervös.

Någon som vet var katten man ska vända sig för att få reda på om det är fiber man får framdraget eller om det blir vanlig koppar?
Nu när man bygger hus vill man ju gärna slippa de gamla vanliga uttagen om de nu ändå erbjuder ip-telefoni? Spara in pengar på det och istället enbart dra för ip-telefoni.
 
A. Nygren skrev:
Nu när man bygger hus vill man ju gärna slippa de gamla vanliga uttagen om de nu ändå erbjuder ip-telefoni? Spara in pengar på det och istället enbart dra för ip-telefoni.
Som nämnts här många gånger förut så kan och bör du lösa telefonin mha stjärnkopplat RJ45-nät istället för det traditionella seriekopplade härket. Gör du det så kan du tackla alla tänkbara scenarion.

Skulle nu Telia bara dra fiber så får du en konverterare som ansluter "gammaldags" telefoner.
 
Jajamän, så har jag gjort efter att ha läst på ordentligt här på forumet. Det fungerar utmärkt! Kan ju passa på att tacka alla för de värdefulla tipsen!
 
Fick bekräftat idag att det enbart blir fiber i området (7000:- i inkopplingsavgift)
 
A. Nygren skrev:
Det är Telia som gräver ner fibern till "Norra Ekängen". Pratade precis med Jörgen på Utsikt & han sa att det var Telia som höll på att gräva just nu. Utsikt kommer dra ut kabel i takt med att cykelbanan byggs, men den är stoppad pga överklagan. Folk tycker tydligen det är bättre att barnen ska riskera att bli överkörda...  >:(

*edit* Ring INTE till telia för att försöka få ett pris vad inkopplingen kostar utan att först mätt ut hur långt det är till  närmsta telestation(borde inte de se det i sina datorer?), vad din närmsta granne har för telefonnummer (även om det är hemligt ska du ta reda på det... Det borde de förövrigt också kunna se i sin dator), du ska också springa runt  i trädgården och mäta hur långt det är till ovan nämda granne & sen ska du också svara på om det finns en kabelrulle i tomtgränsen. Kan du inte svara på alla dessa frågor så kan de inte hjälpa dig. För första gången på 10 år har jag skällt ut en person i telefon och varit riktigt jäkla otrevlig, 10 år... Tack för den Telia. >:(
Jag har säkert glömt något annat du ska kunna, vad det var för hårfärg på grannens hund som dog för 10 år sedan tex.
Inte heller kan de lämna ut telefonnummer till regionskontoret i Norrköping, där de vet exakt vad det kostar, utan "det måste gå via oss" som hon sa.
Ha Ha, kul att höra!
Vi har fått precis samma bemötande av Telia, de har fortfarande inte kommit tillbaka till oss med ett prisförslag trots att de nu är över ett halvår sedan jag kontaktade dem.
De kan ta sin koppar och stoppa upp någonstans, vi har fiberanslutning (!= Telia) sedan ett par veckor tillbaka nu.

Intressant med Telia och fiber dock, vad kostar det i månden?
Då är man förstås bunden till Telia Internet, Telia bredbandstelefoni etc, någon hake måste de väl vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.