janwide
Har med framgång skarvat ett avloppsrör enligt bilden med en gummimuff. Nu ska jag göra en skarv till men utrymmet på höjden som jag har tillgängligt är endast 80 mm och muffen på bilden är 110 mm hög. Törs jag helt sonika skära av en bit på muffen och sätta slangklämman på den släta delen av muffen? Blir det tätt eller kommer det att läcka?
Eller har ni något annat tips om hur jag kan göra skarven?
Avloppsrör skarvat med gummimuff och slangklämmor i ett trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Nej det blir nog mindre bra.

Mät omkretsen på ditt befintliga gjutjärn. Är det 110x3,14=345,4mm?

Byt då till en JET-koppling som totalt är 65mm hög!

Teknisk ritning av en JET-koppling med måttangivelser och tabell över olika dimensioner och vikter för kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Och glöm inte stödhylsa i plaströret
 
janwide
Krilleman Krilleman skrev:
Nej det blir nog mindre bra.

Mät omkretsen på ditt befintliga gjutjärn. Är det 110x3,14=345,4mm?

Byt då till en JET-koppling som totalt är 65mm hög!

[bild]
Strålande! Lite brådis med detta. Denna ska finnas på det lokala K-Rauta. Funkar lika bra antar jag. Stödhylsa? Finns det / behövs det i avloppsrör?
Jetkoppling GG Carat 110mm för avloppsrör, metallfärgad med skruvförband och flera ringar
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
janwide
Hittade rätt grejer
Tack för hjälpen!
 
janwide
Krilleman Krilleman skrev:
Nej det blir nog mindre bra.

Mät omkretsen på ditt befintliga gjutjärn. Är det 110x3,14=345,4mm?

Byt då till en JET-koppling som totalt är 65mm hög!

[bild]
Jag hittade den JET-koppling som du tipsade om. Det har läckt lite och jag har dragit åt den hårdare nu. Hur hårt kan jag dra den om det fortsätter att läcka? Riskerar man att dra sönder den om man drar för hårt?
 
Rickard.
JET kopplingar ska alltid dras i botten.
 

Bästa svaret

Krilleman
Här finns mer att läsa mer om produkterna ur MA-sortimentet och monteringsanvisningen:
https://dmag.digifactory.se/gustavsberg-ror/MA_Produktkatalog-2019_SVE_19-2.aspx#page=30
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_2_1192019_gruppfil.pdf

Rickard. Rickard.ag skrev:
JET kopplingar ska alltid dras i botten.
Åtdragningsmomentet på en JET-koppling anges minst 8Nm & Max 15Nm. Efterdra vid behov.
Alltså inte är bottendragen ej korrekt.

janwide janwide skrev:
Strålande! Lite brådis med detta. Denna ska finnas på det lokala K-Rauta. Funkar lika bra antar jag. Stödhylsa? Finns det / behövs det i avloppsrör?
Den JET-kopplingen som du har på bild enligt K-rauta är egentligen en Ultra JET och är inte bra till att skarva plast till gjutjärn.

Martin Berggren Martin Berggren skrev:
Och glöm inte stödhylsa i plaströret
Beträffande stödhylsans vara eller icke vara så står så det i anvisningen för JET-kopplingen att det ska användas, men det har börjat bli annat ljud i skällan angående denna artikel.

Wavin var först ut med att i skrift hänvisa till detta i sin monteringsanvisning, och jag vet att andra tillverkare är på väg åt samma håll.

Textdokument med instruktioner för installation av Jet-koppling i rörsystem.
 
Redigerat:
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Rickard.
8-15 är inget vidare exakt svar tycker jag sen så finns det nog ingen rörmockare som monterar större mängder stammar som använder momentnyckel, det har jag då svårt att tro.

Jag fick en sid och order att dra tills bygglarna möts oavsett Jet eller ultrajet(den med en skruv, lite osäker på namn) och en snabb googling visade att en viss körkortslös mockare tyckte likadant även om det bevisligen är felaktigt.

Det jag kanske menar är att trots jag hade fel så hade nog slutresultatet blivigt rätt ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Krilleman
Jag har också dragit mängder av dessa kopplingar i botten, men bara för det så är det ju inte rätt.

Skarva JET med plast brukar jag däremot vara mer försiktig.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har också dragit mängder av dessa kopplingar i botten, men bara för det så är det ju inte rätt.

Skarva JET med plast brukar jag däremot vara mer försiktig.
RTFM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.