Hej

Bra att jag hittade detta forum. Har samlat på mig en massa funderingar sen jag köpte ett hus med tillhörande gäststtuga. Startat flera trådar.

Nu till gäststugan.
Helrenovering, lejt en firma. Blir bra, men jag undrar om det är ok som dom gjort att lägga sladdarna för matning till kök (spis/ugn etc) och vv-beredare i fogskum? Ingjuten i hörnet hela vägen.
Trodde att man körde med rör och enledare eller vad det kallas.
EKLK 5g25 står det på ena kabeln.

Centralen ska sitta där på väggen på bilden
 
  • Elkablar för matning går längs väggen och är ingjutna i fogskum under en renovering av en gäststuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvarligt. Sluta nu.
Anlita en riktig firma.
 
  • Gilla
  • Haha
Ingemar O och 9 till
  • Laddar…
Byt firma, med tanke på dina andra trådar kan de absolut nada och noll angående någonting alls.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ok. Men rent tekniskt då, är det fel gjort? Jag har aldrig hört talas om det så jag blev fundersam. Vet att kablar behöver kylning, läggas mot vägg i isolerade väggar etc, därför jag blev fundersam. Men det är säkert ok.
 
Asså detta måste va ett troll eller så har du världens sämsta hantverkare hemma hos dig med tanke på din andra tråd du starta idag :crysmile: men är de på riktigt släng ut dem direkt
 
  • Gilla
stenbyggahus10 och 5 till
  • Laddar…
Det är inte förbjudet att begrava ledningar i isolering, men man får själv räkna på hur det påverkar belastningsförmågan... I en bostad, om man följer gängse tumregler vid dimensionering, så är det dessutom sällan ett problem då man vanligen inte har några förbrukare som belastar ledningen kontinuerligt under så lång tid att ledningen tar direkt skada. Men det är onödigt att lägga sig på gränsen.
 
S
Inte förbjudet men...om du behöver byta en kabel då? Dra en till kabel?
 
P Patzie skrev:
Asså detta måste va ett troll eller så har du världens sämsta hantverkare hemma hos dig med tanke på din andra tråd du starta idag :crysmile: men är de på riktigt släng ut dem direkt
Förstår inte vad du menar med troll. Skulle jag bygga upp en rekvisita och fota för att skoja på ett internetforum? Ja det kanske förekommer, vad vet jag, men nää

Ja jag tar till mig av vad ni säger och är tacksam för synpunkter. Vi vill få detta riktigt gjort då det är här vi tänker slå rot för resten av livet, jag å frun.
 
  • Gilla
Träbocken
  • Laddar…
H Hand Fallén skrev:
. Skulle jag bygga upp en rekvisita och fota för att skoja på ett internetforum?
Det är svårt att veta när du fortsätter att tycka att hantverkarna gör ett bra jobb trots att de flesta är rörande överens om att du genast ska avbryta arbetet.
 
  • Gilla
jonjoh och 4 till
  • Laddar…
Mantlad kabel tillsammans med flera andra kablar i fogskum. Inte bra. Man kan såklart räkna på det och i praktiken går det nog bra, men det där är inte seriöst. Dessutom lär det vara svårt att få huset diffusionstätt som de nu gör med genomföringar. Jag tycker detta luktar illa. Mantlad kabel i vägg är en tillåten förläggningsmetod i sverige men det krävs att man skyddar mot genomspikning, dragavlastar mm. Sådant material är svårt att få tag pp då inget svensk elinstallationsföretag gör så. Dessa skojare saknar förmodligen vad som krävs av ett elinstallationsföretag enligt svensk elsäkerhetslag och frågan är, vet de vad de gör? Provar de anläggningen efteråt?
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte förbjudet att begrava ledningar i isolering, men man får själv räkna på hur det påverkar belastningsförmågan... I en bostad, om man följer gängse tumregler vid dimensionering, så är det dessutom sällan ett problem då man vanligen inte har några förbrukare som belastar ledningen kontinuerligt under så lång tid att ledningen tar direkt skada. Men det är onödigt att lägga sig på gränsen.
Hur blir det tillåtet?
Vi kan kolla i ELSÄK-FS 2008:1. 2kap 1§ där det står att starkströmsanläggning ska vara utför enligt "god elsäkerhetsteknisk praxis". Det står vidare att Svensk Standard uppfyller denna praxis. Aviker man från svensk standard ska grunden till detta dokumenteras.

Kollar vi vidare i svensk standard SS436400 (Elinstallationsreglerna) så finns ju en mängd förläggningssätt, men inget som tar upp detta med kabel helt i isolering.

Alltså en avvikelse. Som ska dokumenteras.
 
S Sixtenblixten skrev:
Hur blir det tillåtet?
Vi kan kolla i ELSÄK-FS 2008:1. 2kap 1§ där det står att starkströmsanläggning ska vara utför enligt "god elsäkerhetsteknisk praxis". Det står vidare att Svensk Standard uppfyller denna praxis. Aviker man från svensk standard ska grunden till detta dokumenteras.

Kollar vi vidare i svensk standard SS436400 (Elinstallationsreglerna) så finns ju en mängd förläggningssätt, men inget som tar upp detta med kabel helt i isolering.

Alltså en avvikelse. Som ska dokumenteras.
Förläggningssätt A?
 
H Hand Fallén skrev:
Förstår inte vad du menar med troll. Skulle jag bygga upp en rekvisita och fota för att skoja på ett internetforum? Ja det kanske förekommer, vad vet jag, men nää

Ja jag tar till mig av vad ni säger och är tacksam för synpunkter. Vi vill få detta riktigt gjort då det är här vi tänker slå rot för resten av livet, jag å frun.
I så fall MÅSTE du byta ”hantverkare”!
 
Krilleman
Det låter som att dina "hantverkare" byter mössa efter olika yrkesroller?

Idag el, imorgon kakelsättare, härnäst?

Hantverkare från öst brukar det oftast röra sig om i dessa fall, är det så?

Och nej, inget av det du lagt upp är korrekt utfört.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015
Fortsätter du med denna hantverkare kommer du att bli olycklig. Om de så vore gratis är det inte värt i slutändan.

Släng ut dem och ta ut riktiga hantverkare som vet vad de gör!

Om detta är vad du upptäckt. Hur ser det då ut på allt som du ännu inte upptäckt?
 
  • Röd stoppskylt med en hand som symboliserar stopp och ordet "STOP" i vitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.