T Tuvis skrev:
Hej.
Vad duktig du är!! Kul att rita själv va? Hoppas det blir jättebra för er!!
Nej jag kan inte bygga alls själv. Jag har letat nyckelfärdiga hus men de flesta är fasad av trä o min kommun kräver puts eller tegel. Det är en liten villa jag ska ha, kommunen säger även nej till fritidshus där.
Jag letar efter planlösning så billigt som möjligt.. är ensam tjej o är inte så haj på bygge.. därför är förslag här guld värt!!! Tex så som du ritat, med reglar mått fönster o grejor...
Jag vet inte än om det går ihopa.. men tomten jag reserverat ligger på min drömplats...
Det låter jobbigt! Trä är annars oftast klart billigast. Men, om huset är tex i y-tong och sen putsat behöver du inte alls tänka i moduler som jag har gjort här, så planlösning blir lite enklare och är lättare att vara helt fri mest fönsterplacering osv. Hoppas du hittar en bra leverantör. Jag skulle kolla A-hus. De är inte så dyra och jag har för mig att de även kan leverera med putsad fasad.
 
  • Gilla
Tuvis
  • Laddar…
T theresesvensson skrev:
Då har jag ett till tips du kommer oavsett vara tvungen att söka bygglov. Och då kräver dom generellt "fackmannamässigt utförda ritningar" vilket man såklart KAN lösa själv. MEN om du anlitar en arkitekt (ta offerter från flera olika) för att rita ditt bygglov, och med ett så litet hus, hade jag själv uppskattat det till kanske 40 timmar max. Tänk det a 1000kr. Man kan efterfråga nån som inte är seniorarkitekt utan nyexad, så blir det nog billigare. O då berättar du att det är viktigt för dig att det blir billigt och snabbyggt. Sen räcker dom ritningarna att bygga efter för de flesta snickare o ritar man som tuvis med prefabelement smälls det upp fort! För hur snabbt man kan bygga är som sagt det som kommer bestämma hur dyrt det blir.
Jag hade sagt 20, max 30 timmar om hon var kund till mig... 40 kan man rita ett stort hus på! :D
 
  • Gilla
gullegrizen och 3 till
  • Laddar…
T theresesvensson skrev:
Då har jag ett till tips du kommer oavsett vara tvungen att söka bygglov. Och då kräver dom generellt "fackmannamässigt utförda ritningar" vilket man såklart KAN lösa själv. MEN om du anlitar en arkitekt (ta offerter från flera olika) för att rita ditt bygglov, och med ett så litet hus, hade jag själv uppskattat det till kanske 40 timmar max. Tänk det a 1000kr. Man kan efterfråga nån som inte är seniorarkitekt utan nyexad, så blir det nog billigare. O då berättar du att det är viktigt för dig att det blir billigt och snabbyggt. Sen räcker dom ritningarna att bygga efter för de flesta snickare o ritar man som tuvis med prefabelement smälls det upp fort! För hur snabbt man kan bygga är som sagt det som kommer bestämma hur dyrt det blir.
Jag tar in en firma som får översätta mina ritningar till bygglovshandlingar. De har också rådgivning=förhoppningsvis en försäkring mot totala missar. Trots att jag är fena på Photoshop, så är CAD en tröskel också, så det får jag också ta in hjälp med. För mig som har mycket i huvudet på jobbet och inte gör något alls med kroppen är det njutning, avkoppling och glädje att bygga själv. Det gör inte så mycket om allt inte blir helt perfekt, att det tar tid. Jag lär mig längs vägen och älskar tanken på att det är jag själv som gör stora delar av jobbet. Visst, en del går ju inte och då tar jag hjälp.
 
  • Gilla
kaneone och 1 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Jag tar in en firma som får översätta mina ritningar till bygglovshandlingar. De har också rådgivning=förhoppningsvis en försäkring mot totala missar. Trots att jag är fena på Photoshop, så är CAD en tröskel också, så det får jag också ta in hjälp med. För mig som har mycket i huvudet på jobbet och inte gör något alls med kroppen är det njutning, avkoppling och glädje att bygga själv. Det gör inte så mycket om allt inte blir helt perfekt, att det tar tid. Jag lär mig längs vägen och älskar tanken på att det är jag själv som gör stora delar av jobbet. Visst, en del går ju inte och då tar jag hjälp.
Jaa, rita är fantastiskt♥️ återkom i forumet om hur det går! Vore kul att få följa dig
 
  • Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
Om kommunen säger nej till fritidshus är det bra att tänka på att om du har "sovrum" uppe så skall det finnas toalett på samma plan... så du kommer behöva runda det problemet på något sätt.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
K Kaboff skrev:
Om kommunen säger nej till fritidshus är det bra att tänka på att om du har "sovrum" uppe så skall det finnas toalett på samma plan... så du kommer behöva runda det problemet på något sätt.
Fast dyrt med va på mer än ett plan. Om tanken är att ha sovloft och inget sovrum nere, så är det nästan lättare att bygga ett "sovrum" på nedre plan. Sätt upp innerväggar som lätt kan tas bort efter slutbesked.
 
K Kaboff skrev:
Om kommunen säger nej till fritidshus är det bra att tänka på att om du har "sovrum" uppe så skall det finnas toalett på samma plan... så du kommer behöva runda det problemet på något sätt.
Det behövs inte men väl toalett, kök, tvätt, sovrum och vardagsrum på samma plan för att klara tillgänglighetskraven. Loft behöver inte eget badrum.
 
  • Gilla
Tuvis
  • Laddar…
Ritning av enplanshus med måttangivelser, två sovrum, badrum, kombinerat kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ritat på ett hus med 90 kvm byggarea, blir nog 80 kvminvändigt.
 
  • Gilla
En apelsin och 2 till
  • Laddar…
A
Hudikhus agö 40/80
 
  • Gilla
0rbitt och 1 till
  • Laddar…
K krillan skrev:
[bild]
Jag har ritat på ett hus med 90 kvm byggarea, blir nog 80 kvminvändigt.
Oh vad fint! Är tanken sovloft och öppet i nock över vardagsrum o kök, eller hel öv?
Min tanke är öppet i n, och sl.
Tack för du delar med dig!!
 
En apelsin En apelsin skrev:
Fast dyrt med va på mer än ett plan. Om tanken är att ha sovloft och inget sovrum nere, så är det nästan lättare att bygga ett "sovrum" på nedre plan. Sätt upp innerväggar som lätt kan tas bort efter slutbesked.
Min tanke är ett sovrum nere. Öppet i nock över vardagsrum kök. O utnyttja resten till sovloft.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Tanken är öppet till nock i vardagsrum/kök, ett allrum där man kommer upp för trappen och två mindre sovrum med snedtak.
 
  • Gilla
Tuvis
  • Laddar…
K krillan skrev:
Tanken är öppet till nock i vardagsrum/kök, ett allrum där man kommer upp för trappen och två mindre sovrum med snedtak.
K krillan skrev:
Tanken är öppet till nock i vardagsrum/kök, ett allrum där man kommer upp för trappen och två mindre sovrum med snedtak.
Ok, ngt liknande här.. i mitt huvud. Fast lite mindre och bara sovloft , el allrum vilket man väljer. Det ska vara så man kan stå rak i mitten o lite till :). Jag har en som ska rita så jag Jan lämna intill bygglov, men jag måste rita upp själv först, o de e jag inte så bra på.... så detta är guld värt :)
 
Om du ska bygga både enkelt och billigt (och om bygglov/detaljplan medger det), så hade jag byggt ett pulpettak. Du spar en massa tid och pengar och det är både billigare och betydligt enklare. Du slipper konstruera/köpa takstolar och resningen av taket går snabbare och enklare.
 
  • Gilla
Tuvis
  • Laddar…
F Facit skrev:
Om du ska bygga både enkelt och billigt (och om bygglov/detaljplan medger det), så hade jag byggt ett pulpettak. Du spar en massa tid och pengar och det är både billigare och betydligt enklare. Du slipper konstruera/köpa takstolar och resningen av taket går snabbare och enklare.
Det där måste jag googla på.. vet inte ens vad det är...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.