Har ett hus från 1932 som vi nu skall renovera. I köket finns många vinklar och vrår, och efter att ha tänkt länge har vi kommit fram till att det bästa är att göra om allt (annars hade vi gärna haft kvar de inbyggda skåpen).
Min fråga är nu - vad tror ni om skissen som jag bifogar länk på? Vet att det är golv mellan spisen och diskhon, men kan själv inte komma på något bättre sätt att planera detta.
Min andra fråga är - vad tror ni om inredning?
Vårt första alternativ är att ta något mer gammaldags vitt (typ Ikea ståt, Marbodal koster), med svart klinker och svart bänkskiva, som passar bra in i husets stil.
Det andra alternativet är att ha något i ek - vilket vi egentligen tycker är snyggast, men som dels kanske inte passar in så bra i huset (och det tycker vi är viktigt), och som dels kanske blir för mörkt?

Här är lite bilder på hur det ser ut nu:
kok-1.gif
kok-2.gif

och detta är det förslag vi fått uppritat till oss (i .pdf):
http://www.lundkvist.org/eksjo/K%f6koffert.pdf
 
försök för "alla pengar" att få disk och spis i samma linje. Flytta helre kyl/frys om det går. Tänk på att ett kök  i första hand är en arbetsplats! Det måste vara praktiskt och bekvämt, annars ångrar du dej snart!
Ang möbler - skulle själv välja traditionell vitmålat med bänkar av trä framför trendig ek och svart. Verkar inte som det är mycket dagsljus inne så alla svarta ytor  blir bara till besvär ( kräver  extra mycket belysning), tycker jag.
Är det faktiskt 4 st dörrar som leder till köket? Kan ni undvara någon ingång så att man kan disponera ytan på annat sätt?
Det är inte lätt att välja..... ;)
gaia
 
Japp, det är fyra dörrar som går in till köket, det är det som gör disponeringen så himla svår... Vi har funderat på att slå igen någon dörr, men vi använder allihop, så det är svårt... :(
Där spishällen är, är fläktsystemet, så det är rätt svårt att flytta på hällen. :( Det är ett himla krångligt kök att försöka få till på ett bra sätt...

Ja, det får nog bli en stil som passar in i huset, även om vi tycker ek är snyggast (och har tyckt det sedan mååånga år, så det är absolut inte för att det är trendigt som vi vill ha det...)
 
Okej, nu har vi tänkt lite till och jag (men inte maken... än...) tycker att vi borde kunna sätta igen dörren till vårt vardagsrum (som innehåller vårt matbord), om vi lämnar en öppning i väggen istället. Här kommer en bild på det (fönstret till höger är alltså ett riktigt fönster och det till vänster på bilden skall föreställa en öppning i väggen). Vad tror ni, blir det bättre?

k%f6k%20vinkel.JPG
 
Jag behöver lite mer information för att kunna tycka ;)

Om ni lägger igen dörröppningen till v-rummet där ni nu har matbord, hur kommer ni då till matbordet, via vad, hur långt att gå osv??
Ska ni ha kvar matbordet i v-rummet förresten, skulle jag kanske ha börjat med att fråga?? ;)
Planerar ni någon matplats i köket??
Har ni småbarn??
På de skiss du lagt in initialt, vad är det för högskåp längst till höger om diskbänken och vad är det längst till vänster??
Var är K/F (delad eller??)

MVH//Christina.

*EDIT* Vart leder dörren som är i det vinklade hörnet på grundskissen??
 
byggimpert skrev:
Jag behöver lite mer information för att kunna tycka ;)

Om ni lägger igen dörröppningen till v-rummet där ni nu har matbord, hur kommer ni då till matbordet, via vad, hur långt att gå osv??
Ska ni ha kvar matbordet i v-rummet förresten, skulle jag kanske ha börjat med att fråga?? ;)
Planerar ni någon matplats i köket??
Har ni småbarn??
På de skiss du lagt in initialt, vad är det för högskåp längst till höger om diskbänken och vad är det längst till vänster??
Var är K/F (delad eller??)

MVH//Christina.

*EDIT* Vart leder dörren som är i det vinklade hörnet på grundskissen??
Om vi sätter igen dörren så får vi gå genom en stor hall (d.v.s. kök -> hall -> vardagsrum), blir väl ca 8 meter.

Vi planerar att ha kvar matbordet i vardagsrummet (eftersom det är för lite plats att ha ett större bord i köket, i alla fall som det ser ut nu), och vi planerar att ha ett lite mindre frukostbord i köket. Vi brukar inte använda matbordet så mycket i alla fall - äter frukost i köket och middag framför tvn (så nej, några småbarn har vi inte och planerar heller inte att få ;))

På den initiala skissen är det inbyggd ugn och mikro till vänster, och kyl/frys till höger. Kyl/frys är delad, och vi har en extra frysbox i källaren. Till källaren kommer man genom den vinklade dörren i köket (där kommer man ut i en liiten hall, som han en dörr till källaren och en dörr ut från huset, och sedan en kattlåda. ;))

(Här står jag i den vinklade dörren i köket och fotar:)
groventre.gif
 
Återkommer, ska fundera lite ;)

MVH//Christina.
 
Efter att ha funderat lite och kikat ordentligare på din PDF-fil samt ditt andra förslag så säger jag tveklöst, NEJ......, det blir inte bättre med förslag 2, dvs. att lägga igen dörren till v-rummet.

Det blir knöligt att komma till matbordet, man ska rimligen inte behöva springa genom hallen osv. för att servera maten eller hämta något som är glömt.
Det 'gaia' säger om att ha häll och ho på samma rad gäller tveklöst, det är (i princip) alltid att föredra, men detta är ett 'principfall' dvs. undantaget som bekräftar regeln ;)

I gamla hus där man (även du antagligen) har en murstock att ta hänsyn till så kan man få acceptera denna lösning, dessutom så råkar ni ju ha ett alldeles speciellt kök med fyra dörrar och ett fönster på 13 m2 att ta hänsyn till ;)
Jag tycker alltså att ni bör hålla er till ursprungsskissen :)

Det jag däremot skulle vilja ändra på (om det var mitt kök) är att flytta inbyggnadsugnen under hällen (en 'lyx' som jag inte skulle kosta på mig av praktiska skäl mtp. rådande förutsättningar) och minska högskåpet till 40's bredd och använda det som ett utdragsskafferi istället, minskar du sedan lådhurtsen till höger om DM till en i 40's bredd istället och flyttar efter DM och diskbänk motsvarande längd åt höger så vinner du totalt sett 40 cm. som arbetsyta till vänster om diskbänken, vilket är oerhört viktigt iom. att du pga. alla dörrar osv. inte har någon möjlighet till arb.yta utefter någon annan vägg (och bry dig inte om att över och underskåp inte linjerar vertikalt, det spelar ingen som helst roll i det här sammanhanget).
Jag måste dessutom erkänna att, skulle jag överhuvudtaget göra någon som helst annan prioritering på arb.ytans och skafferiets bekostnad ( :'( ;)) så skulle det vara att sätta en hel frys på inbyggnadsugnens plats för att ha möjlighet till hel kyl och därmed bättre plats för kylförvaring av grönsaker, potatis osv. men det är en smak och vane sak.

Tycker du/ni nu att mina idéer är helt åt skogen och anser att inbyggnadsugn är ett måste ;), så finns ju en 'nödlösning' i form av en väldigt noga måttanpassad, ev. mobil köksö, sas. mitt på golvytan som isf. får fungera som extra arb.yta samt frukost/fika plats :) ;)

Ang. hälldelen av köket så tycker jag att ni ska behålla den som den är med ett möjligt undantag, en 'murad' spiskåpa över hela ytan vore mycket passande till den planlösning ni har, den är naturligtvis oftast 'fejk' och innehåller en spiskåpeinsats som fungerar på samma sätt som fläkten som är inritad.

Gärna ett (grädd)vitmålat kök med granitskivor (kanske inte nödvändigtvis helsvarta ;)), helst inte svart klinkergolv utan mycket hellre ett trägolv likt det ni nu har eller ännu hellre vitoljat ;)

Om du vill så har jag några privata bilder på ett kök likt det jag försöker beskriva, vill du så kan jag maila bilderna till dig ;).

MVH//Christina.
 
Ville bara säga att vårt hus är från 30-talet och köket som vi just har börjat renovera ska få just Ståt-luckor (i vitt). Jag tycker den stilen passar överlägset bäst ihop med huset. Vi hade tänkt ha bänkskivor av stavlimmad bok samt heltäckande rostfri diskbänk. Golvet får bli vitoljat lutat furugolv. :)
 
Tack för ett långt och väl genomtänkt svar, Christina!

Var skulle du i så fall placera mikrovågsugnen?
Jag bakar mycket och tycker att arbetsyta är mycket viktigt, så ditt förslag som ger mer sådan yta tycker jag mycket om. Även att ha ett "riktigt" skafferi är en idé som tilltalar mig.
Du tror inte man stör sig på att över- och underskåpen inte har samma bredd, alltså?

Maken har pratat om en murad kåpa, så jag får kolla efter en sådan. :)

De skåpen vi framför allt har tittat på vad gäller köket är ståt vit till de vanliga luckorna, och Lidingö vad gäller vitrinskåpen.

Jag ser jättegärna lite bilder på kök, skickar min mailadress till dig! :)
 
Matahari - det låter fint! Skönt att höra att fler väljer Ståt! :D
 
Henriettae skrev:
Var skulle du i så fall placera mikrovågsugnen?

Jag bakar mycket och tycker att arbetsyta är mycket viktigt, så ditt förslag som ger mer sådan yta tycker jag mycket om. Även att ha ett "riktigt" skafferi är en idé som tilltalar mig.
Du tror inte man stör sig på att över- och underskåpen inte har samma bredd, alltså?
Bilderna är skickade, när du ser dem så ser du även ett, i mitt tycke, bra alternativ till microplacering, hmm... ;) kanske inte helt optimalt i ditt fall, om man flyttar på underskåpen, men jag har en annan alternativ microplacering, mailar en bild till på den varianten.

Ett riktigt skafferi tycker jag själv är jätteviktigt (bakar också en del), speciellt mtp. att ni inte får så många överskåp, vilket gör att storlådorna kan vara bra att ha till allsköns porslin och hushållsattiraljer.

Ang, linjeringen av över och underskåp så är det otroligt överskattat (dessutom en smula gammaldags :-X ;)) enl. mig, långt viktigare är den praktiska aspekten i ett kök.
Ett extremt praktiskt kök är vackert på sitt sätt enbart pga. det faktumet och tvärtom när det gäller ett 'skådekök' ;)

Ska bli kul att höra vad du tycker när du sett bilderna.

MVH//Christina.

*EDIT* Jag har mailat ytterligare en bild till dig ang. en annan 'alternativplacering' till micron ;)
 
Har nu fått alla bilderna, och måste säga att det är väldigt fina kök! (Vill också ha ett stort ett! ;))
Att ha trägolv till vita luckor är inte så dumt - då kommer man bort från det lite mörka intrycket jag är rädd att det blir med svart klinker.
Vad gäller bänksskiva får jag ta och titta om det finns någon trevlig som är lite ljusare - fast jag har fastnat på just granit. ;) Trä är himla snyggt, men inte så praktiskt att baka på. :D
 
kan berätta om min gamla trånga kök med en stor fin matbord i matrummet bredvid. När vi flyttade så ville vi så gärna ha ett bord i köket som vi var vana vid ( och som dom flesta har) men det var samma problem som hos dej - ingen plats att ställa den på:'(. Möjligen kunde man tränga in en liten en med plats för en talrik. Men ... det tog bara några dagar att vänja sej att man inte ska äta i köket, inte ens frukost! Plötsligt upptäckte vi alla fördelar med detta lösning och accepterade den faktisk med glädje. Man ska ju inte uppföra sej som en kökspiga i sit eget hus och äta i en trång hörna när man har en matsal 3 steg längre bort, eller?
Jag fick nästan en lyxkänsla av att slippa se köket under måltider och kunna bredda ut morgontidningen vid det stora matbordet med vackert utsikt mot trädgård. Då kände jag mej som frun i huset och inte som kökspersonal ;).
Skulle vilja övertala dej att använda din matsal och matsalsbord till det den är tänkt för - inte bara för gäster men också till vardags. Om det passar din livsstill vet jag inte, men det är värt att prova , tycker jag. I en lägenhet är det oftast köket eller soffan som är matplatsen men i ett hus kan man ju ha det ännu bättre, eller? På detta sätt blir varje måltid till en "vardagsfest" och ni får utnyttja alla möjligheter som huset så generöst bjuder på. Man köper ett hus för att ha gott om plats och använda den :).
Lycka till!
gaia
 
Gaia - Ja, vi får bli bättre på att äta vid bordet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.