Hej,

Det verkar som att det finns en "standard"(global track) för trefasskenor. Men om man vill ha en skena för hemmamiljö med lite lägre bygghöjd, då verkar alla tillverkare ha egna system utan kompatibilitet. Eller finns det någon standard?

Finns det något skensystem som man kan betrakta som vanligast? Om jag ska investera i ett skensystem så vill jag ju gärna att det ska gå och komplettera om ett antal år osv.
 
O Olf Oggler skrev:
Hej,

Det verkar som att det finns en "standard"(global track) för trefasskenor. Men om man vill ha en skena för hemmamiljö med lite lägre bygghöjd, då verkar alla tillverkare ha egna system utan kompatibilitet. Eller finns det någon standard?

Finns det något skensystem som man kan betrakta som vanligast? Om jag ska investera i ett skensystem så vill jag ju gärna att det ska gå och komplettera om ett antal år osv.
Global trac är ett varumärke som ägs av nordic aluminium. De säljer även en enfas skena som bygger betydligt mindre i höjd. Det är nog den mest sålda enfas-skenan i Europa. Den borde det gå att hitta armaturer till, men generellt används inte enfas i Europa lika mycket som i t.ex. USA. Vill du ha något som som du lätt kan hitta armaturer till är skenor som har samma interface som global trac överlägset.
Vill du ha något som passar mer i hemmet skulle jag rekommendera dig att titta på en 48V skena. Det finns numera många olika system som är betydligt snyggare och mindre i storlek. Nackdelen med 48V är att du behöver en stor driver som omvandlar 230 till 48V.
 
Enligt vad jag har erfarit när jag luskat runt i handeln så är global tracks enfasskena en udda fågel. Nästan ingen av de vanligt förekommande fabrikaten är kompatibel med den. Medan de vanlig förekommande fabrikaten är kompatibla med varandra. Kanske är jag helt felinformerad. Upplys mig gärna om jag har fel? Om det inte var jus det du gjorde nyss :) Men jag dubbelkollar bara.
 
O Olf Oggler skrev:
Enligt vad jag har erfarit när jag luskat runt i handeln så är global tracks enfasskena en udda fågel. Nästan ingen av de vanligt förekommande fabrikaten är kompatibel med den. Medan de vanlig förekommande fabrikaten är kompatibla med varandra. Kanske är jag helt felinformerad. Upplys mig gärna om jag har fel? Om det inte var jus det du gjorde nyss :) Men jag dubbelkollar bara.
Jag skulle inte kalla den udda fågel men i sammanhanget för hembelysning är den inte vanlig. Man kan kanske egentligen i så fall säga att enfas-skena generellt är en udda fågel i Europa. Tyvärr finns det heller ingen standard inom branschen för lågvoltskenor. Ett förslag på skena skulle kunna vara t.ex. Hide a lite även om de råkar ha i mitt tycke ganska fula spotlights. De brukar hålla en OK kvalitet för hemmiljö.
 
Men enligt någon säljare menade att hide a lights skenor är en av flera vanliga märken som är kompatibla med varandra.

Herre jösses vad rörigt. Jag tror jag lägger ner projektet och lever i mörker i tre år till.
 
O Olf Oggler skrev:
Men enligt någon säljare menade att hide a lights skenor är en av flera vanliga märken som är kompatibla med varandra.

Herre jösses vad rörigt. Jag tror jag lägger ner projektet och lever i mörker i tre år till.
Jag förstår dig, men satsa på ett system från en känd tillverkare som du gillar. Kolla upp att armaturen har en rimlig livslängd så kommer du ha ett system som du kan njuta av i många år.
Är du inte så kräsen så har till och med Ikea skenor. Vid första anblick så ser Ikeas skena ut att vara kompatibel med till exempel global trac.
 
Jag har kikat lite på ikeas skenor. De verkar ha en jäkla bygghöjd. Nästan som global tracks 3-fasskena ser det ut som. Och enligt vad jag har hört så är ikeas system inte kompatibelt med något annat. Men det återstår att få konfirmerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.