Köper du nya ventiler ingår väl en simpel handratt? Termostater går väl att montera sen om man känner för det.
 
  • Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Köper du nya ventiler ingår väl en simpel handratt? Termostater går väl att montera sen om man känner för det.
Ja på vissa såg jag att det följde med, vissa var utan. Men det är sant kan köpa med och byta till termostat senare.
 
Kan man inte använda gängtejp istället för lin och pasta? Det känns ju faktiskt lite gammelmodigt idag om det inte är bra av någon särskild anledning?
 
Rickard.
J jimbomas skrev:
Kan man inte använda gängtejp istället för lin och pasta? Det känns ju faktiskt lite gammelmodigt idag om det inte är bra av någon särskild anledning?
Lin och pasta är bättre på alla sätt och vis över gängtejp, så det är därför det används. Enda gången jag sett tejp på vatten är i fjärrvärmen innan växlaren då värmeverket som äger fjärrvärmen påstår att lingarn inte klarar 90° och dom vet säkert vad dom pratar om.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Lin och pasta är bättre på alla sätt och vis över gängtejp, så det är därför det används. Enda gången jag sett tejp på vatten är i fjärrvärmen innan växlaren då värmeverket som äger fjärrvärmen påstår att lingarn inte klarar 90° och dom vet säkert vad dom pratar om.
Ok, tänkte för att man använder gängtejp i system med samma och även mer tryck på andra ställen, men kanske är något särskilt för element.
 
Rickard.
Gängtejp tror jag används mycket på tryckluft och andra trycksatta gaser, ingen aning varför men fördelarna med lin på vatten är många som exempelvis får man en mycket större felmarginal i montaget och att lin är tätt redan med handkraft vilket gör att du enkelt kan ställa ventilen i detta fall åt vilket håll du vill utan att ta hänsyn till när det bottnar. Det går även bra att backa en koppling lite utan att behöva göra om hela jobbet.

Vi lekte mycket med lin och provtryckningspump i skolan och det är nästan svårare att misslyckas än tvärt om, så länge inte allt lin bara knuffades av när man skruvade.

Lina är busenkelt om man sett en göra det först så youtube känns som ett bra ställe att kolla efter tips.
 
Ja jag läste på lite mer och har förstått fördelarna med att man även kan backa utan att behöva göra om det hela som man måste göra med gängtejp. Får ta en bit och testa lite med först innan jag ger mig på det riktiga.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
G wojda skrev:
Du tömmer precis där du skriver , kolla bara så du har en kran/ventil för påfyllning , lägg gärna upp foton på anläggningen så vi kan kolla och hjälpa dig.
För att lufta så fyller du upp systemet till ca 1.5 bars tryck , sen skruvar du ut luftningsskruven på elementet på motsatt sida som termostaten sitter , brukar vara en liten fyrkantig historia med ett litet hål i , har du inte nyckeln så kostar den 10-15 kr på rinkaby rör , återigen skicka foto på elementet så pekar vi ut var luftningen sitter , efterhand du luftar så kommer trycket att sjunka och du får fylla på vatten i systemet. När det inte kommer mer luft ur det elementet så tar du nästa osv.. när du sen luftat alla fyller du systemet till ca 1,2 bar. Du kan behöva lufta flerga gånger under den första tiden , men du hör om det porlar i elementen (porl = behöver luftas)
Här kommer lite bilder på hur det ser ut vid pannan. Två kranar till den röda behållaren, en för att tömma/släppa tryck och en för att fylla på. Är det här man tömmer och fyller hela systemet?

När man sen fyller, behöver man tänka på något särskilt annat än att fylla till rätt tryck? Sen givetvis lufta och fylla på ett par gånger efteråt.
 
  • Värmepannrum med röd expansionskärl och kranar, samt styrenhet på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med röd expansionskärl, tryckmätare och två ventiler för påfyllning och tömning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det ser ut som du hittat rätt rattar. Man gör precis som du skriver , fyller , luftar , fyller luftar tills ingen mer luft finns kvar :) , fyller till sist till rätt tryck och njuter man av de tusenlapparna man sparat och går ut och äter något gott för pengarna.
 
  • Gilla
jimbomas
  • Laddar…
Tack wojda för hjälpen, inflyttning om en månad så efter det får detta jobb ta vid, just nu behöver jag lägga på ett extra kol med ytskikten i ett par rum.

Återkommer med resultat för trådens skull, så den kanske kan vara till hjälp för någon annan. :)
 
Behöver försöka få mer fart på några element innan jag hinner med jobbet att byta alla ventiler. Hur vrider man på dessa för att höja/sänka? Vågar knappt peta på dem eftersom en började läcka men jag måste prova. Ser inte ut som de som finns idag med en "pigg". På ett annat element satt vredet fast med skruven man ser. Är det bara att ta en tång och vrida och hoppas på det bästa?
 
  • Gammal radiatorventil mot träpanel, justerskruv synlig, fråga om manövrering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo precis, det ser ut som ett vanligt handvred men plasthatten har försvunnit eller gått sönder.
 
  • Gilla
jimbomas
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jo precis, det ser ut som ett vanligt handvred men plasthatten har försvunnit eller gått sönder.
Ja jag tror de gått sönder nån gång, misstänkte att det var så men när den första sprang läck vart jag osäker på om jag gör rätt.
 
Efter en mindre incident idag får jag nog ge mig på det här lite tidigare än tänkt. Var ett par element på övervåningen som inte gick att stänga av så motionerade ventilen lite på det första elementet men insåg att termostaten var trasig (dåliga plastgäng så den går inte på igen). Skulle stänga returen och det började läcka vatten, vet inte om jag gjorde fel som rörde den med systemet trycksatt? När jag försökte stänga den kom det vatten, släppte upp lite igen och det kom mer vatten och då slog paniken lite till såhär på fredagskvällen så jag tömde systemet för att kunna sova gott, har llvp så värme har jag ändå men källaren blir lite kylig. ;)

Gjorde jag fel med returen, eller bör jag byta den? Är jag dumsnål om jag inte byter fler returer när systemet ändå är tömt? Att tömma gick ju snabbt och smidigt, men att fylla och lufta tar väl lite mer tid förstår jag.

Tanken är att byta ett par termostater, den läckande ventilen och den här returen i så fall om det nu är nödvändigt.
 
S
Äldre returventiler har ingen tätning vid ventilkäglan utan det sitter en packning i locket som ska täta.
Fullt normalt att det kommer några droppar när man skruvar på käglan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.