Har slagit på lite värme i mitt hus som vi ännu inte flyttat in i. Märkte att en elementventil läcker i källaren som jag fick panikfixa så det inte droppar längre i alla fall.

Tidigare ägare har inte haft någon direkt värme i källaren, eller i elementen i resten av huset heller då de installerat en luft/luft pump. Men vi vill ha lite mer värme i källaren och även i vissa av rummen på ovanvåningen. Med det i tanken tror jag inte heller de använt termostaterna något de senaste åren, jag tror det var felet i källaren att jag var där och vred lite lätt på den, kändes ganska stum och dagen efter märker jag läckaget. Någon packning har väl antagligen torkat.

Var till röris idag och frågade lite, okunnig på området som jag är, och det verkar bli en ganska kostsam historia att byta alla ventiler och sätta dit nya termostater. Motiveringen till att byta alla är att det tar lång tid att tömma, fylla och lufta systemet, så det är smart att byta fler på en gång.

Min fråga är då, hur vet man om en ventil behöver bytas, förutom att den läcker? Finns det någon uppskattad livslängd? Är det 40/50/60/100 år? Finns ju gamla hus med rejält gamla grejer som ändå fungerar. Jag vet inte heller om tidigare ägare har bytt några ventiler eller om de är från när huset är byggt 1970. Kan se att vissa termostater i alla fall är bytta med tanke på att det är en annan modell.

Kan man göra något annat än att byta den? Kan jag på något sätt kontrollera skicket på dem för att uppskatta om de håller ett tag till eller behöver bytas? Hur hade ni gjort? Bifogar lite bilder på hur det ser ut.
 
  • En radiator med en öppen ventil där en tydlig vattenläcka syns mot en träpanelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt element med termostatventil nära ett fönster, möjlig indikation på läckage som beskrivits i forumstråden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elementventil och termostat i hus från 1970, med nyare modell av termostat och fråga om underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Är ingen expert på dessa grejor, men att byta själva termostatdelen (yttre delen) är ingen dyr historia.
Termostaten trycker sedan på en liten pigg som är själva ventilen. Ibland kan det behövas att ventilen motioneras genom att man försiktigt trycker på piggen, (dra ej ut den med kraft).
 
E etompau skrev:
Är ingen expert på dessa grejor, men att byta själva termostatdelen (yttre delen) är ingen dyr historia.
Termostaten trycker sedan på en liten pigg som är själva ventilen. Ibland kan det behövas att ventilen motioneras genom att man försiktigt trycker på piggen, (dra ej ut den med kraft).
Ja termostaten har jag koll på, men ventiler har jag inte behövt skruva med innan.
 
Det som oftast talar för byte är ju att man då får en gångbar termostat som passar direkt. Äldre ventiler kan ju kräva adaptrar och grejer för att få dit nyare termostater.
Varken ventiler eller termostater är ju nå dyra grejer så. Det som krånglar till det är väl att man får tappa ur vattnet om det ska bytas och då byter man ju gärna alla på en gång.
 
  • Gilla
jimbomas
  • Laddar…
Nya ventiler kostar ca 60-100 kr /st på rinkaby rör så renovering är inte lönsam enl mig, sen lite lin och locherpasta , jag gjorde samma operation i hela huset i somras och passade även på att montera returventiler som jag sen tidigare saknade. Åtgång för 2 våningar och 10 element ca 3 h. Har du inte tummen mitt i så fixar du detta galant själv.
Töm systemet och sen är det bara att bli skitig :)
 
  • Gilla
jimbomas
  • Laddar…
Ja jag reagerade också på priset, röris ville ha ca 250kr per ventil och jag hittade bra mycket billigare på nätet.

Byta själva ventilen tror jag inte ska vara några bekymmer att fixa själv. Däremot tömma, fylla och sedan lufta systemet känner jag mig väldigt osäker på hur man gör. Har en behållare vid pannan för vattnet som har en ventil för att släppa på trycket och tömma. Är det genom den man tömmer och fyller hela systemet eller lär man göra något vid varje element också? Och hur gör man när man ska lufta?
 
Hur fungerar försäkringar när man gör sådant här själv? Om man skulle klanta sig och göra fel lär det väl bli tråkigt? Men man kan väl inte göra så mycket fel känns det som. Skruva bort, rensa gammalt lin, nytt lin och pasta och skruva på?

Kanske linda hushållspapper runt och ställa en skål under så man ser om det inte skulle vara tätt och låta stå några dagar?
 
Du tömmer precis där du skriver , kolla bara så du har en kran/ventil för påfyllning , lägg gärna upp foton på anläggningen så vi kan kolla och hjälpa dig.
För att lufta så fyller du upp systemet till ca 1.5 bars tryck , sen skruvar du ut luftningsskruven på elementet på motsatt sida som termostaten sitter , brukar vara en liten fyrkantig historia med ett litet hål i , har du inte nyckeln så kostar den 10-15 kr på rinkaby rör , återigen skicka foto på elementet så pekar vi ut var luftningen sitter , efterhand du luftar så kommer trycket att sjunka och du får fylla på vatten i systemet. När det inte kommer mer luft ur det elementet så tar du nästa osv.. när du sen luftat alla fyller du systemet till ca 1,2 bar. Du kan behöva lufta flerga gånger under den första tiden , men du hör om det porlar i elementen (porl = behöver luftas)
 
Toppen, jag fixar lite bilder ikväll! Kommer dock vänta ca 1 månad tills vi flyttar in innan jag ger mig på det här, var till huset flera gånger igår bara för att kolla så det inte börjat läcka igen i ventilen, skönt att vara nära så man har lite koll när man gjort sånt här. Tur man har luftpump så man slipper frysa arslet av sig även utan element. :D
 
Jag bytte alla ventiler för några år sedan, tog inte mer än några timmar för två våningar. Ett tips är att öva täta med lin och pasta på någon annan koppling först så att du har koll på tekniken och hur mycket lin/pasta som behövs. Trist att fylla på systemet och så läcker det från någon ventil. Då är det bara att tömma och göra om...
 
  • Gilla
jimbomas
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Jag bytte alla ventiler för några år sedan, tog inte mer än några timmar för två våningar. Ett tips är att öva täta med lin och pasta på någon annan koppling först så att du har koll på tekniken och hur mycket lin/pasta som behövs. Trist att fylla på systemet och så läcker det från någon ventil. Då är det bara att tömma och göra om...
Har du något konkret tips så här på en gång? :)

Har du också något tips för att kontrollera så det är tätt, annat än det jag själv tänk med hushållspapper och en skål under?
 
S Stefan1972 skrev:
Det som oftast talar för byte är ju att man då får en gångbar termostat som passar direkt. Äldre ventiler kan ju kräva adaptrar och grejer för att få dit nyare termostater.
Varken ventiler eller termostater är ju nå dyra grejer så. Det som krånglar till det är väl att man får tappa ur vattnet om det ska bytas och då byter man ju gärna alla på en gång.
Tömma och fylla kan man själv deet behöver man inte betala för.
 
J jimbomas skrev:
Har du något konkret tips så här på en gång? :)

Har du också något tips för att kontrollera så det är tätt, annat än det jag själv tänk med hushållspapper och en skål under?
Man kan ritsa gängan där linet ska lindas lite försiktigt så fäster det bättre. Sen drar man isär linet så att det blir fina trådar som naturligt passar i gängorna. Linda sedan med gängorna och lägg på lite pasta. När du sedan gängar ihop det hela så se till att linet följer med in i gängorna och inte korvar ihop sig till en klump. Tricket är att dra isär linet rätt samt att ta lagom mycket.

Torkar du helt torrt kring kopplingarna märker man rätt snabbt om det läcker, jag brukar känna med fingret eller använda lite hushållspapper som du föreslår.
 
  • Gilla
jimbomas
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tömma och fylla kan man själv deet behöver man inte betala för.
ja naturligtvis, menade bara att det blir ju genast ett större moment än att bara byta termostater.
 
Tackar!

Funderar också lite kring termostat eller handratt, skiljer ju en del i pris. Om (när) jag i framtiden byter värmesystem från elpanna till bergvärme eller luft/vatten behöver jag väl egentligen inte termostater? Då styr man väl temperaturen från pannan? I så fall behöver jag ju bara termostat i de rum där jag vill kunna sänka temperaturen, t.ex. sovrum.

Tills den dagen kommer är tanken att använda elementen sparsamt förutom i källaren och de rum som är längst från pumpen på ovanvåningen, jag tror luftpumpen fixar det mesta av värmen förutom vid de värsta köldknäpparna.

Eller tänker jag fel och är snål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.