En brant slänt med bar jord och ett träd framför, redo för gräsrullning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi ska prova att rulla gräs i en ganska brant slänt där vi misstänker att roboten inte klarar. (430X) Är det trimmer som gäller då eller ska vi prova med handjagare eller vad? Den brantaste delen är högst upp i slänten och längst bort.
 
Med terränghjulen skall den klara det.
 
Jag har terränghjulen. Kanske ska testa i vår.
 
Det gör det enklare och givetvis skall du testa!
 
Vi har en (eller tre rättare sagt) brant slänt med gräs som klipps. Slänten slutar med en stödmur som är ca 50-70 cm hög.
Mitt bästa råd är att INTE så gräs som måste klippas där.
Det är besvärligt, tråkigt och tar tid.
Man halkar när man står på skrå med skorna intryckta på snedden i gräset.
Jag har testat olika klippare.
Motorgräsklippare är tungt o besvärligt. Det blir ofta mister, i vårt fall mest vid nederkanten.
Jag köpte en batteriklippare enkom för den jä..a slänten. Den är lättare, både att hantera o viktmässigt. Men det är fortfarande besvärligt.
Inget att rekommendera enligt mig.

Jag har funderat på vad man kan ha istället för gräs. Har tänkt ställa frågan här, men inte blivit färdig.

Så mitt tips är att från början planera vad som helst UTOM gräs i slänten.
 
  • Gilla
Villa2.0 och 1 till
  • Laddar…
Johan Engström Johan Engström skrev:
[bild] Vi ska prova att rulla gräs i en ganska brant slänt där vi misstänker att roboten inte klarar. (430X) Är det trimmer som gäller då eller ska vi prova med handjagare eller vad? Den brantaste delen är högst upp i slänten och längst bort.
Absolut ska du prova med roboten, ser görbart ut. Där du kommer att få problem är kring busken/trädet i mitten och ev mot kantelementen. Roboten vill ha lite planare att vända mot.
Min klarade inte 90 graders hörnet längst bort så där har jag ett hörn som får bli äng. La slingan på diagonalen istället och det funkar. Även förstärkt med murnät efter kanten då roboten gärna ”rinner ner” och skadar mattan när den får fäste igen.
 
  • Träd och buskar på en sluttande gräsmatta med spår och skador från robotklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Jag rekommenderar också att undvika gräs. Vi har en kort (backen är alltså kort, 0,5–1 meter) men brant slänt utmed ena tomtgränsen. Det kanske hade funkat med robotklippare om den hade kunnat ta en sväng nedanför (=om inte grannens tomt hade börjat där) för att få sats uppåt, så OM det funkar kan du för all del köra på gräs. Men att klippa manuellt – oavsett hur – är inte kul ... Ska det göras rekommenderar jag trimmer. Att gå med klippare innebär stor skaderisk p.g.a. risken för att halka (många gräsklipparolyckor inträffar just i slänter, har jag läst).

Vi funderar också på vad som kan göras istället. Helst hade vi nog gjort stödmur, men vi har inte riktigt råd med det just nu.
 
Funkar inte roboten så skaffa en klippare med drivning. Klipp horisontellt nerifrån och upp. Ta det försiktigt så maskinen inte välter och använd skyddskor.
 
Vi hade tidigare närmast ett stup. Nu har vi satt en rejäl stödmur på ena biten och skämtat av på andra. Ska nog testa med roboten ändå. Annars sätter jag Spireor om det inte funkar.
 
Skaffa en flymo om roboten inte gillar slänten.
Funkar hur bra som helst, knyt ett rep i flymon så kan du gå högst up i slänten och låta svävaren sväva...
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Finns appar som mäter lutning, ut med planka och mät. Är det max 45% ska det gå, men det skadar inte att armera marken med hönsnät för att undvika slirskador när det är blött. Då hjälper iofs terrängkit tet också.

Sedan finns ju 435x awd i nästa steg som klarar på 70% lutning. Men antar att ni inte är ute efter att byta robot.
 
Ska väl tilläggas att det är bra att det är platt yta längst ned. Roboten borde absolut kunna klara det bra
 
  • Gilla
RyKorp
  • Laddar…
Jag har en slänt i samma stil. Klipper den med Flymo (och har gjort det i 9 säsonger), vilket funkar bra för mig. Jag använder inget rep, utan går långsamt uppifrån och ner, och pendlar gräsklipparen från sida till sida, så jag avverkar ~2m breda remsor varje tur.

Men jag avser köpa en robot och hoppas att den klarar slänten - rapportera gärna hur det gick för dig!
 
Jag glömde skriva att jag även köpt o testat en flymo. Den funkade väl iofs hyfsat, men den stänkte gräs något enormt!
O det var fortfarande lite besvärligt.
När jag klippt hade jag enormt mycket gräsklipp över skor o nederdelen av byxorna.

Ni som klipper med Flymo och säger ni är nöjda. Stänker det mycket med era klippare?
Jag har funderat på om det var fel på den jag hade?

Snörmetoden har jag med kört använt, både med Flymo o vanlig klippare.
 
Jag skulle försöka mig på en liten äng i slänten. Slås 1-2 ggr om året.
Även toppen för insekterna.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.