Hej, jag ska snart byta ut mitt gamla kök från -65 och funderar nu på hur jag ska göramed den befintliga väggen bakom.
Jag kommer inte att ha något kakel på väggen mellan bänkskiva och väggskåp utan endast en 10 cm hög kant av stenkomposit (samma som bänkskivan). Dvs det kommer att synas en del vägg.
Köket är från IKEA och monteras på skenor som borras fast på väggen.
Nu klurar jag på vad som blir lättaste sättet. Putsa om väggen? Limma en osb skiva och sedan gips?
Hur hade ni gjort?
 
Vad består väggen av idag? Om det är gips idag så smäll upp en renoveringsgips utanpå.
 
Sorry, glömde skriva att det troligtvis är en betongvägg.
 
Du ska inte ha kakel men vad ska du ha för ytskikt?
Om målat så hade jag nog limmat en gipsi direkt mot betongen för att få en slät yta.
Edit: Alt spackla upp betongen om tillräckligt jämn.
 
Redigerat:
tttomten TomasJor skrev:
Du ska inte ha kakel men vad ska du ha för ytskikt?
Om målat så hade jag nog limmat en gipsi direkt mot betongen för att få en slät yta.
Edit: Alt spackla upp betongen om tillräckligt jämn.
Jag har tänkt mig en målad vägg och tanken med osb var att det skulle bli lättare att borra upp det nya köket. Har för mig att det kan bli svårt att få det bra när man ska fästa i betong......
 
Aha, trodde du undrade om utrymmet mellan under/överskåp. Det gör dock ingen skillnad här.
Ikeas kök som du sätter med skena är suveräna, bara att borra upp, justera in skenan o häng upp skåpen. Skippa osb, bättre att sätta det direkt i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.