Vi funderar på att sätta in ett större (fast) takfönster. Alltså inte Velux utan ett betydligt större ej öppningsbart fönster. Vi är lite inspirerade av engelska glass roof extensions eller NY penthouse...

Någon som anar vad fallgropar kan vara (utöver fönsterputsning)? Någon som har erfarenhet?

Något som jag tror kan bli problem är sol/värme på sommaren (fönstret är i väst). Därför föreställer jag mig ett exteriört solskydd monterat på glidskenor på taket. Men var hittar man ett sådant? Vad tror ni om en garageportsmotor/skenor samt en egenutvecklad solsensor? :cool:
 
Är det inte enklare med ett jalusi eller elektrisk persienn/gardin (rull,hiss,plissé) på insidan?
Ni kan även montera en skyddsfilm på insidan av glaset eller mellan glasen om det är laminerat glas som tar bort det värsta av solens värme eller blekande egenskaper.
Solskydden bör du ha på insidan men det är möjligt att bygga in dom bara ni tänker på att det är möjligt att reparera dom, det går att göra "dolda" serviceluckor.
 
Finns massvis med utvändiga gardiner/jalusi att välja bland så tycker det låter onödigt att mecka med en egen lösning
 
1 123abc skrev:
Är det inte enklare med ett jalusi eller elektrisk persienn/gardin (rull,hiss,plissé) på insidan?
Ni kan även montera en skyddsfilm på insidan av glaset eller mellan glasen om det är laminerat glas som tar bort det värsta av solens värme eller blekande egenskaper.
Solskydden bör du ha på insidan men det är möjligt att bygga in dom bara ni tänker på att det är möjligt att reparera dom, det går att göra "dolda" serviceluckor.

Tack för informationen! Jag visste inte att det fanns skyddsfilm - det åka jag kolla närmare på! Anledningen att jag tänker exteriört skydd är att de måste vara mer effektivt rent "värmeavvisande".
 
Värmen stannar på utsidan så det är klart att föredra
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
BobbyOne BobbyOne skrev:
Många företag som säljer uterum med glastak säljer även takmarkiser i stora storlekar.

t.ex. [länk]
Tack för tipset! Har lite fundering kring livslängd på polyester i västläge, men värt att följa upp
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Finns massvis med utvändiga gardiner/jalusi att välja bland så tycker det låter onödigt att mecka med en egen lösning
Tips? Jag kan inte hitta dessa i vanliga googlesearch... men jag kanske inte har sökt på rätt namn. Gardiner har jag tex inte kallat dem...:)
 
C caman skrev:
Tack för informationen! Jag visste inte att det fanns skyddsfilm - det åka jag kolla närmare på! Anledningen att jag tänker exteriört skydd är att de måste vara mer effektivt rent "värmeavvisande".
Jag är tveksam till utvändiga skydd på tak i vårt klimat, om jag blivit tillfrågad att montera jalusi utvändigt på ett takfönster så hade jag rekommenderat invändigt montage istället.
Meningen med ett takfönster är att få in ljus i rummet oavsett årstid.
Invändiga solskydd kan du alltid manövrera oavsett om det ligger snö på taket och ni slipper bekymmer med is i gejdrar eller liknande vintertid även utan snö för fönstret, ett tak har inte samma avrinning som en lodrät fasad.
En skyddsfilm/solfilm som tar bort den värsta värmen från solen hade varit det första jag skaffat vid så stort fönster, det sätter man ofta när det är mycket fönster i en fasad.
En solfilm kan ta bort 40-85% av värmen utan att minska sikt eller ljusinsläpp.
Därefter hade jag kompletterat med jalusi eller elektrisk persienn/gardin (rull,hiss,plissé) på insidan ifall ni vill mörklägga på dagen eller ljusa sommarnätter om det inte sitter så lågt att det kan manövreras lätt manuellt.
Fråga om lösning där ni beställer fönstret då det troligtvis kan erbjuda en lösning direkt och svara på hur effektiv solfilmen är till just det fönstret.
 
Redigerat:
Ja, interiört kommer vi ha plissegardiner eller liknande. Däremot tänkte jag att det var smart att tex låta vårsolen värma upp huset. Antar skyddsfilmen hejdar detta.

Föreställer mig att det är under de varmaste månaderna som exteriört skydd behövs, men att man skyddar sig mot solen under resterande tid med interiör skydd. Därför kanske ev. exteriört skydd hinner tina upp efter vintern .

Jag förstår däremot ditt argument. Ska kika på skyddsfilm...
 
Det är ju det sköna med stort taköverhäng att det löser sig automatiskt när solen står högt på sommaren. Fast har man mycket glas är det varmt alla soliga dagar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.