Hur länge kan man använda systemet utan att behöva laga, göra om osv, om man har skött alla delarna inomhus? Ett 20 år gammal bergvärme är fortfarande OK? (frågar före husköp) Vad förbrukar det per år för ett hus på ca 130 kvadrat? Jag kan ingenting om det, all info mottages tacksamt.
 
20 år är inte orimligt att få ut. Det kan behövas rensning av filter m.m och luftning/påfyllning. En bergvärmepump ska i princip vara fire and forget. Hur mycket den drar beror mer på hur mycket isolering du har än annat.
 
  • Gilla
tarevarg
  • Laddar…
Om den är 20 år så skulle jag budgetera för ett byte inom de närmsta åren.
En bergvärmepumps livslängd påverkas av vilka driftsförhållanden den har haft. En väl intrimmat och dimensionerad VP kan hålla i 20-25 år. En som går med höga temperaturer och många start/stopp kan paja efter 5 år.

Hur mycket energi den drar är omöjligt att svara på. Det beror på huset, vv förbrukning mm
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Tack. Vad är det som byts då man måste byta? (kommer stora maskiner igen?) Hur vet man att något är vältrimmat och dimensionerat? Vad kostar ett sådant "byte"
 
Man byter bara de delar som går sönder, oftast är det några tusenlappar.
Byte av hela pumpen beror lite på val av pump men 50-100' ligger ett helt byte på
 
Enligt bl.a. Energimyndigheten bör man räkna med att kompressorn kan behöva bytas efter 10-15 år. Det kostar ganska mycket, kan bli runt 30-40 tkr beroende på hur stor kompressorn är och hur mycket annat som byts samtidigt.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
J Josth skrev:
Enligt bl.a. Energimyndigheten bör man räkna med att kompressorn kan behöva bytas efter 10-15 år. Det kostar ganska mycket, kan bli runt 30-40 tkr beroende på hur stor kompressorn är och hur mycket annat som byts samtidigt.
Ja, ett kompressorbyte är kostsamt. Vissa köldmedier har gått upp kraftigt i pris också pga att de är på väg att fasas ut. Mindre fel skulle jag laga på en 20 år gammal maskin, men kompressorbyte är tveksamt.
 
L lordi skrev:
Ja, ett kompressorbyte är kostsamt. Vissa köldmedier har gått upp kraftigt i pris också pga att de är på väg att fasas ut. Mindre fel skulle jag laga på en 20 år gammal maskin, men kompressorbyte är tveksamt.
Det är en svår nöt. Varför fasas ut vissa köldmedier? Behövs de inte längre? Vad ersätter deras funktion då? Varför passar inte de nya till gamla anläggningar. Ja,, mina funderingar är upp i taket nu. Jag ska läsa lite om bergvärme så jag har en aning om hur det funkar i alla fall.
 
Det är av miljöskäl som de fasas ut
 
:( Men elbilarna kommer trots att batteriets tillverkning är farligare än allt annat :( Och elen kommer inte heller från miljövänligt alltid. Man kan ju inte elda med kol, inte elda med olja, Vad ska man då ha egentligen? Luft/luftvärmepump drar så mycket el, det är inte heller alternativt. Ska/kan man ersätta bergvärme med luft/vatten? Är det bättre alternativ än att räkna med att behöva laga den om och om inom 20 år? Nu när den är redan 20 år gammal?
 
Du har redan bergvärme installerat och det finns inget bättre sätt att värma huset. Har man redan borrhål är det bästa att bara byta ut till en ny bergvärmepump. En luft-vatten värmepump är dyrare än en bergvärmepump
 
  • Gilla
tarevarg
  • Laddar…
Köp huset om du gillar det! Värmepumpen kan gå tio år till, eller behöva bytas efter två månader. förutom kompressorn är det just inget som slits i en värmepump utan saker går sönder ibland. Att ersätta en tjugo år gammal maskin ger andra fördelar, intelligent styrning, möjlighet till solvärme och annat godis. Så istället för att oroa dig, hoppas att den går sönder snart så du får anledning att köpa en värmepump du kan styra med telefonen :D
 
  • Gilla
term
  • Laddar…
Tack, det innebär väl att man inte behöver borra ett nytt hål, det var ju det jag var mest rädd för.
 
T tarevarg skrev:
Men elbilarna kommer trots att batteriets tillverkning är farligare än allt annat
Ja, det dras nu upp på radioserier. Vet vi hur stor andel av totalförbrukning på sällsynta jordmetaller går till elbilar och hyr mycket till annan tillverkning? Neodym går väl in i alla industrimotorer också.
 
T tarevarg skrev:
Tack, det innebär väl att man inte behöver borra ett nytt hål, det var ju det jag var mest rädd för.
Det får man titta på fall till fall. Dimensionering av borrhålet till din gamla pump är kanske inte en dimensionering som är lämplig till din nya pump.

En ny pump kan ha bättre prestanda (COP) och ska då ta ut mer energi ur berget än vad den gamla pumpen gjorde. Det kan då göra att din energibrunn är för grund och kyls ut för mycket.

Ett korrekt dimensionerat borrhåls livslängd går annars mot oändligheten (nåja) då det återladdas via solenergi. Den tekniska livslängden på slangar och kollektorer är got och väl 50 år, troligen längre.

Prata med några installatörer och se över dina olika alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.