Ska bygga ett 1-planshus och tänkte förbereda för kamin i plattan.
Verkar finnas flera olika sätt att göra detta på. Har lite funderingar:

Spirorör 100 eller pvc 110?
Under cellplasten eller i lager 2/3?
Känns som det ligger bättre isolerat i lager 2 men att ventilen då kommer för lågt ner på kantelementet.
Om röret förläggs i lager 3 kommer det då kyla plattan underifrån? Hur isolerar man enklast isf? Armaflex? Isolerstrumpa? På de bilder jag googlat fram verkar rören ligga helt oisolerade.
Gör det något om ventilen skulle hamna under framtida uteplats/tralldäck eller bör den sitta åtkomligt för rengöring?
 
Spiro är enklare att jobba med. Tror risken är väldigt liten att du får en nedkylande effekt av röret oavsett placering. Det viktigaste är att du har en viss lutning så att ev kondensvatten ej kan samlas. Man brukar förlägga röret precis under plattan. Du måste förstärka plattan där röret ligger. Det finns även lösningar där man förlägger röret under mark och går upp till ett torn. Du kan även ta tilluft från ovan. Spiro 100 är lite klent i synnerhet om röret är långt. Glöm inte brandmatta där tilluften når kaminen.
 
Ventilationsgaller är mkt lättare att hitta till spirorör också. Angående placering så är det väl bra att den sitter på en sida av huset där man förmodligen inte kommer göra något som att bygga ut och annat så man inte behöver tänka på den delen.
 
Men om du vill vara på den säkra sidan så lägg röret i mellanlagret. Speciellt om du har golvvärme.
 
Mikael_L
Jag körde med 75mm PVC. 4 meter långt, Svag lutning utåt. Om jag inte minns fel så la jag det i lager 2 av isoleringen, dvs mittenlagret, jag kan kolla.
Jag klarade av att hålla röret inom ett lager trots lite lutning, tack vare 75mm rör.

Det var lite på gnällen ifall det var godkänt med ett 75mm rör på den längden, det fanns en tabell i installationsanvisningen till min kamin, jag har för mig att jag egentligen låg lite under gränsen, men det har gått bra ändå, vi har ju också en gynnsam skorsten, för draget, 6 meter spikrakt upp.
 
  • Gilla
Prästen i hagen
  • Laddar…
Vi gjorde precis som Mikael_L, vi drog ett 110mm avloppsrör med ovansidan i nivå med ovansida av isoleringslager 2 och en svag lutning utåt.
 
Tack för svaren!
Är inne på att dra spirorör 100 i översta lagret med någon tunn kondensisolering på rörets ovansida.
Röret blir ca 6 m långt om jag väljer att inte drar ut det där jag tänkt bygga trallen. Enda böjen blir 90 grader upp ur plattan.
Med risk för att jag övertänker så tycker jag att det borde bli mycket hålrum runtom röret om man lägger det i mellanlagret. Lägger man det i översta lagret kommer ju betongen täta till alla håligheter i cellplasten.
 
Mikael_L
Du kan ju täta hålrum med fogskum, så får du lite isolering också.
(Som vanligt, ska man hantera fogskum lite försiktigt, dvs ta hänsyn till hur omåttligt mycket och kraftigt det expanderar, så man inte flyttar den mödosamt lagda cellplasten osv)
 
E Månskensbonden90 skrev:
Tack för svaren!
Är inne på att dra spirorör 100 i översta lagret med någon tunn kondensisolering på rörets ovansida.
Röret blir ca 6 m långt om jag väljer att inte drar ut det där jag tänkt bygga trallen. Enda böjen blir 90 grader upp ur plattan.
Med risk för att jag övertänker så tycker jag att det borde bli mycket hålrum runtom röret om man lägger det i mellanlagret. Lägger man det i översta lagret kommer ju betongen täta till alla håligheter i cellplasten.
Ska röret vara så pass långt som 6m rekomenderar de flesta kamintillverkare minst 100mm rör.

Jag gjöt in ett gått 110mm grått avloppsrör i min platta. Placerade det så långt ner i isoleringen som möjligt men att utloppet hamnade ovanför marknivå. Kapade det i nivå med kantelementen och monterade sedan ett rostfritt galler utanpå. https://www.rinkabyror.se/artikel/yttervaggsgaller-rostfri-100/

Jag resonerade såhär: ett spirorör är av metall, skulle man få kondens i röret så kan det börja rosta, är det ingjutet i plattan är det svårt att byta. Därför satte jag ett rör av plast. Avslutade med en 90-graders böj upp ur plattan och en propp. Då det till min contura kamin följer med 67mm slang tog jag ett 2.5" rör från biltema som jag fäste på slangen till tilluften och borrade sedan hål i proppen. Om det finns intresse kan jag ta bilder på det hela.
 
Mikael_L
N NoOne2k skrev:
Ska röret vara så pass långt som 6m rekomenderar de flesta kamintillverkare minst 100mm rör.
Mmm, det tror jag med. Kanske undantaget något liten kamin med låg effekt (= låg luftförbrukning).

Ty jag kommer ihåg över hur jag våndades över valet av 75mm rör och 4 meters längd, i mitt fall. Det var ju lite under nedre gränsen enligt manualen. :)
Men jag ville hemskt gärna rymma allt i ett lager av cellplasten.
 
Ovanför mark behöver man inte komma med röret, men det är ju desto viktare att det lutar ut från huset.
Och 6M hade jag iaf valt 110mm rör.
Ska du köra spirorör så se till att du jordar det då också. Så det får någorlunda lika potential som resten av dina saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.