rampante rampante skrev:
Det var en 220Ac från 2011... jodå. Inte så tät som man kan tro
Jag har dödat en sådan med bara regn, för några år sedan så regnade det i princip konstant i hela september och det slutade med att klipparens kretskort dog. När den öppnades upp så var hela innandömet fullt med vatten. Hög fuktighet och ständiga temperaturväxlingar under september månad gjorde att den fylldes med vatten och dog. Lämnade in den och de sade att den inte var värd att reparera. Köpte en ny likadan som går än idag, många delar är dock från den gamla. De slits hårt när de går i backig terräng och kör mycket på naket berg. Nu i vinter blir det till att flytta över klippmotorn också då lagren i den tagit slut.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Elsa? Du menar möjligen inte Greta?
Ja. Men jag har som policy att inte namnge barn som utnyttjas i propagandasyfte på nätet utan kör alias istället. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Enolf och 6 till
  • Laddar…
Det är svårt att få vatten att producera ett magnetväxelfält likt det i begränsningskabeln. Däremot skulle dom ju kunna bygga in en vattensensor i nosen, ungefär som krocksensorn. Tekniken finns i bilarnas regnsensor.
Förmodligen är marknaden för liten för detta.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
En "flottör" som mäter havsnivån och kopplar om i begränsningskabeln.
(man har flera trådar på olika höjd).

Protte
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
En "flottör" som mäter havsnivån och kopplar om i begränsningskabeln.
(man har flera trådar på olika höjd).

Protte
Detta kan bara göras när klipparen är på laddning, annars kan den bli utestängd och dränkt. Därför så måste man också koppla det till en brytare som enbart tillåter omkoppling när den är inne på laddning. I praktiken tror jag bara att man behöver två villkor, typ så här:

If (laddar && flottör) then
begrArea = True;

If (not flottör)
BegrArea=False;
 
Jo så måste det vara, tänkte inte på det......
Men det är bara att känna av strömförbrukningen från laddare och villkora det med flottören med en självhållning.

Protte
 
Jag skulle vilja få till en ifttt baserad på SMHIs vattenståndprognos och utfall...
 
Skumgummi runt om som lyfter huven kanske räcker.
 
Och en löplina så den inte smiter då...
 
  • Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
… eller att man tittar efter sina slavar ibland. Kontrollnarkomaner vill ha signal på mobilen såklart så att de kan oroa sig även om de är 140 mil därifrån.
Nej, jag litar mer på det gamla sättet: att gå en kontrollrunda på tomten en gång om dagen. Nyttigt på alla vis.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och en löplina så den inte smiter då...
Fotbojor, kanske? Om jag möter alla fem HQ från min vägstump på bredden på tillfartsvägen vet jag att nu händer det!
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
tommib
Vilket? Att maskinerna tar över?
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Att jag känner mig överflödigt. Vilket jag troligen redan är.
 
Jag vet inte om denna historien är sann. Men iallafall, ej korrekt berättad nu.

En man installerade en robotklippare och var väldigt nöjd med resultatet.
Men bara efter någon dag så var hans kära klippare borta.
Nåja, försäkringbolaget ersätter en ny. Nu var ju allt redan på plats så det var ju bara för den nya att köra igång.

Ytterligare några dagar till så var även denna lilla stackare borta. Han tänkte att det var ju några jävla tjuvar.
Så han fick ut en ny igen. Men tog sig då även en runda genom sin fina trädgård.

När han kom till sin damm så låg där 2 stycken och badade i djupet på dammen.

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.