Funderar på att bygga in den befintliga diskmaskinen men skulle i så fall behöva ta bort gipsskivorna som sitter bakom för att den ska komma längre in. Tänkte därför kolla om skivorna fyller någon funktion eller om det är fritt fram att ta bort dom? Vattenledningarna och eluttaget skulle inte bli påverkade då de är placerade längre bort.
 
Gips är inte bärande men är det en yttervägg så har du isolering bakom. Isolerade innerväggar förekommer också.
 
D Melb skrev:
Gips är inte bärande men är det en yttervägg så har du isolering bakom. Isolerade innerväggar förekommer också.
Diskmaskinens baksida står mot en bardisk så det är någon form av trä bakom gipset.
 
2 201999 skrev:
Diskmaskinens baksida står mot en bardisk så det är någon form av trä bakom gipset.
Är det inte osb eller liknande?
 
Gipset fyller isåfall ingen funktion.
 
  • Gilla
201999
  • Laddar…
D Melb skrev:
Gipset fyller isåfall ingen funktion.
Ok, tack för hjälpen!
 
tttomten TomasJor skrev:
Är det inte osb eller liknande?
Osäker, men det är i vilket fall ljusgrått och poröst.
 
S
Gipsen kan vara av brandskyddande effekt.
 
2 201999 skrev:
Osäker, men det är i vilket fall ljusgrått och poröst.
Ja det är nog gips, bakom är det vadå?
Du får nog posta lite bilder eller åtminstone en skiss för att vi ska kunna guida dig till rätt beslut.
 
tttomten TomasJor skrev:
Ja det är nog gips, bakom är det vadå?
Du får nog posta lite bilder eller åtminstone en skiss för att vi ska kunna guida dig till rätt beslut.
Ritade en skiss i excel. Det första lagret bakom diskmaskinen är som sagt gips eller motsvarande och bakom det verkar det vara någon form av trä/spånskiva.
 
  • Skiss i Excel av kökslayout med diskbänk, bardisk och diskmaskin placerade i rektangulära block.
2 201999 skrev:
Ritade en skiss i excel. Det första lagret bakom diskmaskinen är som sagt gips eller motsvarande och bakom det verkar det vara någon form av trä/spånskiva.
Och bakom spånet?
Fristående bar?
(Verkar tämligen riskfritt att ta ner)
 
Låter i min värld väldigt skumt då diskmaskiner är anpassade med köksinredningarnas djup.

Vad har du för kök ? :thinking:

De grundaste jag känner till har stomdjup på 565mm och då får ju integrerade diskmaskiner plats. :thinking:
 
tttomten TomasJor skrev:
Och bakom spånet?
Fristående bar?
(Verkar tämligen riskfritt att ta ner)
Ja, det är en smal fristående bardisk.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Låter i min värld väldigt skumt då diskmaskiner är anpassade med köksinredningarnas djup.

Vad har du för kök ? :thinking:

De grundaste jag känner till har stomdjup på 565mm och då får ju integrerade diskmaskiner plats. :thinking:
Den får plats i dagens läge men skulle behöva komma in någon cm så jag kan placera en lucka framför den.
 
Är det alltså en icke integrerbar maskin du ska sätta en sidohängd lucka framför...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.