Hej!
Har planer på att videoövervaka tomten runt huset och uppfarten med kameror. Är det någon som har erfarenhet av detta eller har några kameror att rekommendera. Kamerorna skall endast användas på dagen eftersom det bara är då huset står tomt.
Kamerorna skall kopplas till ett övervakningsinterface i datorn.
 
Jo jag känner till det där. Varit anställd där, men jag kom inte fram till vilka som funkade så jättebra under en längre tid.
VIlken har du?
 
Hej Rena, jag köpte http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?50607 som jag monterat på insidan av ett takfönster. Jag gissar att jag gör likadant i nya huset eftersom jag inte riktigt litar på utomhuskameror. Enda problemet är 15 minuter per dag då solen står "fel" =)
 
Vad kopplar ni sedan kameran till? En videobandare som går i ett? Dator? Eller ingenting? ???

/H
 
Det finns program för detta till PC. Fördelen är att de kan ställas in så det spelar in om något rör sig i bilden och spelar då in det som visades 10 sekunder innan (cashar allt i 10 sekunder).

Finns flera att välja bland på denna site, både shareware och freeware: http://www.snapfiles.com

Hur är det med tillstånd?
Får man ha kameraövervakning eller måste man ha tillstånd från länsstyrelsen för det?
 
Clas Ohlson har en inbyggd i en vanlig utelampa, men väldigt diskret så jag tror faktiskt inte att man tänker på det om man inte tittar mycket noga.

Jag kommer nog skaffa den själv, är skönt att se vem som ringer på när man är på övervåningen och det inte finns nåt fönster åt det hållet......eller så är jag en smula paranoid :)
artikelnumret är: 32-8623
 
Om du är lite datakunnig så kan man bygga upp en övervakning med trådlösa webkameror,finns en del enkla lösningar med detta.
Läs senaste Nätverk & Kommunikation
 
mr_pettersson skrev:
Hur är det med tillstånd?
Får man ha kameraövervakning eller måste man ha tillstånd från länsstyrelsen för det?
Jag planerar att kamera övervaka tomt och hus när detta står klart, men jag började också funderar på detta med tillstånd.

Kollade runt lite och kom själv fram till detta (är dock ej jurist el. liknande, så detta är min egen tolkning):

I lagen finns en del som av vissa kallas "mitt hem är min borg"(kommer inte ihåg riktiga namnet eller paragrafen) och enligt den delen av lagen så får man med "våld" avlägsna en person från sitt hem och där då även sin tomt då denna här räknas som hem.

Man får ju även sätta upp en kamera som är bemanad då denna borde kunna räknas som "hand" kamera.

Men det är när den är obemannad och spelar in som strulet börjar.
Man får ju dock sätta upp en kamera i sitt hem utan tillstånd.

Så om man hänvisar till tidigare nämnda lag så borde man ju få bevaka sin egen tomt ??
Men för att vara på den säkra sidan borde man kanske kolla upp det med någon mer kunnig och sätta upp skyltar som upplyser om att området är kamera övervakat.

Men man ska vara noga med att inte någon "allmän väg/plats" eller någon annans tomt/bostad filmas, då detta kräver tillstånd från länsstyrelsen.
Har dock inte fått tag på någon som kunnat svara om detta är korrekt tänkt eller helt åt skogen.

Är det någon som har något att anmärka om detta så hör jag gärna detta då detta är av intresse för mig också.
 
Jag är ganska säker att det räcker med att du skickar in en anmälan till länsstyrelsen att du satt upp kameror. Förutsatt att du inte filmar ut på gatan eller in till grannen......

Du har upplysningsplikt, dvs du måste anmäla till Länsstyrelsen och du måste sätta upp skyltar som berättar att området är videoövervakat.
 
Ska snart flytta till en lägenhet och tänkte sätta upp en övervakningskamera i hallen riktad mot ytterdörren. Någon som har några tips på bra, trådlösa, färgkameror som kan kopplas till dator? Vilket datorprogram använder man, hur bra funkar mjukvaru-rörelsedetektor? Måste man ha tillstånd...?

M.V.H.
Henrik
 
Rena skrev:
Hej!
Har planer på att videoövervaka tomten runt huset och uppfarten med kameror. Är det någon som har erfarenhet av detta eller har några kameror att rekommendera. Kamerorna skall endast användas på dagen eftersom det bara är då huset står tomt.
Kamerorna skall kopplas till ett övervakningsinterface i datorn.
Har själv haft liknande idéer. Men ett stort problem torde vara att eventuella inbrottstjuvar troligtvis kommer att stjäla den PC/Server som lagrar filmen/bilderna.

Mvh/Stefan
 
Stefan_Stroemberg skrev:
Har själv haft liknande idéer. Men ett stort problem torde vara att eventuella inbrottstjuvar troligtvis kommer att stjäla den PC/Server som lagrar filmen/bilderna.
Antingen kan man ju köra med en kamera som den här nedan eller så är det ju bara att snickra ihop en liten dator av överblivna/billiga prylar och gömma undan nånstans...! Behöver ju inte ha några monsterprestanda precis... ;)

Kan rekommendera denna kamera från d-link.

[länk]
Tack! Den verkar ju jäkligt listig...! :)
Men jag vill helst ha en trådlös, då det är en bit till ett nätverks uttag och jag inte vill dra massa sladdar genom hela lägenheten! Nån som har koll på nån bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.