Hej!
Ska snart fixa till hallen/groventrén. Vill ha era bästa tips vad gäller att organisera för hela familjens saker, kläder, skor mm. Är man 5 personer blir det lätt jätte många stycken saker av allt.
 
Möbler/saker som kan användas till flera saker gillar jag ;) Jag har gjort om låg gammal furu byrå. Slipade, målade vit och la på en ekskiva ovanpå. Perfekt att sitta på i hallen! Praktiskt med både byrå/bänk i ett. Har även sett ett skoställ med samma stuk.

Ett Tips!

/Gammelmormor
 
För varje person:
**Klädhängare för allt man behöver på vintern, dvs overaller, jackor, överdragsbyxor, regnkläder, skolväska, gympapåse.
**En plats där regnkläder kan hänga och torka.
**Korg för mössor, vantar och halsdukar, alt keps.
**Skohyllor för stövlar, vinterskor, gympaskor.

Man kanske inte vill att det ska se ut som dagis hemma, men jag tror faktiskt det är väldigt praktiskt, och skulle vi göra iordning grovköket så skulle det bli så.
Något som kanske hade sett snyggt ut hade varit om barnen fått varsin avdelning med dörr, och så hade man kunnat måla dörrarna i olika matchande färger, kanske med namnet på.

Och som gammelmormor skrev, en bänk där man kan sitta och ta på/av skor. Mina sitter oftast på golvet.

Pernilla
 
Tack för tipsen. Ska fundera länge så att allt blir bra, med allt.....hoppas jag
 
F
Vi har köpt en köpmannadisk med 9 lådor. Helt klockrent i hallen.
http://www.allinwood.se/index1.htm (SE BILD)

Tuvan serien och vitmålad köpmannadisk.

På andra sidan har vi köpt vita hyllbeslag, målat en hylla vit och fäst krokar underifrån. En gammal stil på klädhängare.
Nästa steg är att bygga en platsbyggd skohylla som både fungerar som skohylla och bänk.

::)
 
När vi hade små barn så gjorde jag en egen "hatthylla" till ungarna i deras höjd.Satte den direkt innanför dörren. Bara en laserad hylla med snygga konsoller. Under den hyllan så satte jag massor med "två" krokar. På lade dom sina cykelhjälmar och under hängde dom väskor,jackor,regnkläder osv.Gjorde sen varsin skohylla så att dom fick plats för alla sina skor.På väggen över detta hade dom en snygg plåt tavla för sina schema m.m och vid sidan om denna hylla så hade dom varsin snygg dokumenhållare i stål till deras mössor och vantar m.m Innanför dörren hade vi klinkers så det blev deras egna "slask" del. Detta gjorde att inga barn behövde gå in längre [smiley=cool.gif] [smiley=tongue.gif]. Efter det så hade vi vår egna "hall", egna krokar på väggen och en hylla utan synliga fästen lite högre upp väggen med snygga plåtlådor där vi förvarade våra egna vantar m.m Detta räckte gott och väl när vi hade små barn och vi "slapp" ha det som på dagis..Om man nu inte vill att det skall se ut så.Vi har väl alltid pusslat för att kunna ha det snyggt trots att man hade små barn.

Lycka till! :p [smiley=vrolijk_26.gif]
 
Otroligt snygg köpmandisk! Fastr den var lite svår att hitta så jag tar mig friheten att visa den här för den var så snygg...

0014_AB.jpg

Vi har en helt hopplös hall vi med. Entrén ligger i ett "halvplan" mellan entréplan och källaren, så det är en pytteliten yta och sedan några trappsteg upp (eller ner). Det enda som får plats är en hatthylla och lite krokar på väggarna. Funderar på en hylla BAKOM kläderna för att ställa skor på, men har inte hittar någon bra, den får ju inte vara för djup... :-/

Så om någon har något tips på en sådan får ni gärna hojta till!
 
Vi har satt 4 st av IKEAs skohylla Trones på sidan av en garderob. De sitter direkt till vänster innanför dörren och i dessa har vi vantar, mössor mm. Funkar toppen!
Väggen till höger när man kommer in i groventrén har liggande råspont som målats vit med matt färg (låter opraktiskt, jag vet, men det har fungerat i två år nu och den ser bra ut) på den väggen sitter rejäla krokar i olika höjd för jackor mm. Längst upp sitter de som mopedhjälmarna ska hänga på. Längs med denna vägg står skohyllor. Sen finns två stora garderober för extra tröjor, gummistövlar mm. Rent förvarings mässigt funkar detta bra men sen att få tre tonåringar inkl kompisar att fatta att skor ska stå i hyllan (och inte bara klivas ur direkt innanför dörren), jackor ska hängas på krokar (inte slängas på golvet i deras rum) och att vantar och mössor ska ligga i facken... ja, det är en helt annan sak!
 
  • 22887_PE089759_S2.jpg
Vi har en garderob/person där var och en kan ha allt sitt - jackor, skolväska, mössor, vantar, cykelhjälm mm. (Yngsta personen har garderoben närmast ytterdörren). Dessutom en vanlig hatthylla för den jacka som används för tillfället och för gästernas jackor.
 
Jag gillar de där cylinderformade nätkorgarna de har på IKEA (har även sett på netto...), de finns i svart, orange, grönt m.m. Många fack, där familjen kan få var sitt och perfekt ställe att snabbt slänga undan saker så att det ser lite ;)prydligare ut hemma...vi hängde upp vår i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.