Hej! det här är förmodligen en dum fråga men jag kan inte hitta några svar på den någonstans.
Hur länge kan solcellspaneler sitta monterade på tak utan att vara kopplade till växelriktare? Samma sak om AC-brytaren är avslagen. jag har fått för mig att de borde ta skada? De producerar ju så fort solen lyser på dem, men det kanske inte gör något när strömmen inte har någonstans att ta vägen?
TACK
 
Du kan läsa på lite kring en effekt som benämns PID och för omformare anti-PID. Det är i korthet så att de kan degenerera pga hög spänning över halvledarna och det kan då omformaren motverka genom en motsatt process. Så du är inte helt fel ute i din fundering, men varför inte ta det i bruk komplett?
 
Tack för snabba svar! Tanken var att få upp panelerna redan nu när det är värme kvar i luften. Växelriktaren kommer inte förrän i slutet av oktober
 
A AbsolutJohan90 skrev:
Tack för snabba svar! Tanken var att få upp panelerna redan nu när det är värme kvar i luften. Växelriktaren kommer inte förrän i slutet av oktober
Så problematiskt är det inte så jobba du på om det passar bättre. Den korta tiden och vid denna årstiden är det inget du behöver tänka på.
 
  • Gilla
AbsolutJohan90
  • Laddar…
Hej.
Mina paneler kom upp den 25 november men amatörerna kopplade inte ihop en kontakt ,serie öppen slinga.Inte förrän den 18 januari kom de och rättade till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.