T
Hej!

Första hösten i ett hus med bergvärme och vill nu få det lite varmare inomhus. Till bergvärmen finns golvvärme dragen och det finns termostater på väggen i varje rum. Dessa har varit nerdragna till ca 12 grader på sommaren och värmen har inte varit på alls sedan vi flyttade in i maj. Varmvattnet funkar som det ska. Nu när jag försöker slå på värmen så har jag skruvat upp termostaterna till ca 18 grader. Inomhus är det 14-15 så jag trodde att pumpen skulle dra igång men lampan för värme är fortsatt släckt och inget händer med golvvärmen. Gör jag något enkelt fel? Jag har läst manualen men förstår inte riktigt vad jag ska göra. Valen som finns är ju att ”Öka/minska värme” och där provade jag att öka från 2.3 till 2.5 men inget hände. Under Info står det fortsatt ”Inget värmebehov”.

Tacksam för svar!

Display på en värmepump som visar menyn för att anpassa värmevärden, med knappar för inställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display för bergvärmesystem visar justering av värme kurva med inställningar och ON/OFF-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display av en värmepump med texten "Anpassa värmekurva" och inställningar visas inklusive en temperatur på 15 grader ute och 24,4 grader kurva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på värmepump med menyn "Anpassa värmekurva" visande inställningarna för olika utomhustemperaturer och kurvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:

Bästa svaret

Erik4
Hej,

Man brukar justera upp hela kurvan snarare än att öka eller minska i grader. Det är mer finjustering. Lättast är att prova dig fram med att justera kurvan uppåt. Justera upp den tills pumpen slår på. Utifrån värdena där kan jag nog tycka att den ligger lite lågt. Sen kan du ju också kolla att din utegivare faktiskt visar den temperatur som är ute. Beroende på placering och annat så kan den visa några grader fel.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Om alla termostater varit helt stängda så kan det vara så att inget värmevatten kunnat cirkulera och cirkulationspumpen gått sönder. Kolla hur den mår. Finns en meny 5.3 Handkörning där man ska kunna provköra alla pumpar och ventiler.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Erik4
Värdet vid kurva är typ den temperatur som vattnet i systemet har vid den givna utetemperaturen. Golvvärme brukar ju ligga på mellan 23 och 27 grader kanske så du vill ju uppnå det. Den kurvan jag kör ligger nästan 5 grader högre. Men såklart är det ju olika för olika hus. Men börja med att justera upp ett par steg tills pumpen går igång och vänta och se om du märker nån skillnad i rummen. Sen får du justera igen. Det kan ta mer än en höst innan man hittat vad som funkar bäst.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Erik4
Nu ska tilläggas att jag har både radiatorer och golvvärme i mitt system med shunt för reglering av golvvärme. Har du endast golvvärme kopplat på pumpen lär du nog ha lägre kurva. Min erfarenhet av golvvärmen med termostat på väggen är att den funkar bättre om temperaturen på vattnet alltid är hyfsat hög så att golvvärme ventilerna reglerar med varmt vatten. Max för golvvärme är ju 27. Så jag kör aldrig lägre än det i systemet och reglerar golvvärmen med termostaterna på väggen.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T tomasjo skrev:
Hej!

Första hösten i ett hus med bergvärme och vill nu få det lite varmare inomhus. Till bergvärmen finns golvvärme dragen och det finns termostater på väggen i varje rum. Dessa har varit nerdragna till ca 12 grader på sommaren och värmen har inte varit på alls sedan vi flyttade in i maj. Varmvattnet funkar som det ska. Nu när jag försöker slå på värmen så har jag skruvat upp termostaterna till ca 18 grader. Inomhus är det 14-15 så jag trodde att pumpen skulle dra igång men lampan för värme är fortsatt släckt och inget händer med golvvärmen. Gör jag något enkelt fel? Jag har läst manualen men förstår inte riktigt vad jag ska göra. Valen som finns är ju att ”Öka/minska värme” och där provade jag att öka från 2.3 till 2.5 men inget hände. Under Info står det fortsatt ”Inget värmebehov”.

Tacksam för svar!

[bild] [bild] [bild] [bild]
Kan nästan lova att ventilerna till golvvärmen sitter fast i nedtryckt läge. Tycker de där termostaterna med tillhörande "vaxknoppar" är helt värdelösa då värmepumpen ändå inte skickar ut någon värme när det är varmt ute samt justerar upp värme när det blir kallt. möjligtvis att det kan vara bra till något rum där man vill ha kallt på vintern.
Har skruvat bort alla mina och tagit bort termostaterna till golvvärmen har bara kvar shunten så det inte blir för varmt till golven då jag har radiatorer.


Golvvärmefördelare med blå termostatventiler och synliga rörkopplingar i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Erik4
E Emanuel01 skrev:
Kan nästan lova att ventilerna till golvvärmen sitter fast i nedtryckt läge. Tycker de där termostaterna med tillhörande "vaxknoppar" är helt värdelösa då värmepumpen ändå inte skickar ut någon värme när det är varmt ute samt justerar upp värme när det blir kallt. möjligtvis att det kan vara bra till något rum där man vill ha kallt på vintern.
Har skruvat bort alla mina och tagit bort termostaterna till golvvärmen har bara kvar shunten så det inte blir för varmt till golven då jag har radiatorer.


[bild]
Det går ju lätt att ställa in värmepumpen så att den skickar ut varmvatten även på sommaren. På IVT Greenline måste man dels stänga av sommarurkoppling och dels knäcka kurvan. Då kan du få pumpen att skicka ut 27-gradigt vatten även på sommaren. Sen reglerar du med rumstermostaten när golvet ska vara varmt. Det kan vara skönt med lite värme på golven även sommartid. Och i badrum och källare kanske man vill ha ganska mycket värme på golven under sommaren. Nackdelen är att om man har radiatorer måste dessa vridas ner sommartid även om termostaterna på dessa ofta löser det ganska bra.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
Tusen tack för alla svar! Jag har ändrat kurvan men bara fått igång värmen i vissa rum, så det verkar som att några termostater har fastnat. Firman som fixade golvvärmen ska kika på det på måndag.
 
  • Gilla
Erik4
  • Laddar…
Varför stänger du termostaterna på sommaren? Normalt sett ska dom vara helt öppna (eller bortplockade) eftersom värmepumpen reglerar värmen utifrån behovet och stänger av cirkulationen när det inte är värmesäsong.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
Bra fråga. Vi flyttade in i maj och då var de stängda. Fram tills nu har jag inte reflekterat så mycket över dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.