Ska bygga ut fjällstugan med en toa 7kvm och en hall 13kvm och sovrum 15 kvm.

Funderar på att ha elektrisk golvvärme i hall och badrum. Räcker det som värmekälla om man har en luft luft VP i befintlig byggnad. Ställer ner värmen till 10grader på VP när jag inte är där.
 
Normalt ja, så länge det är bra isolerat i botten, samt att du lägger tillräckligt med kabel i golvet, 100/W per kvm brukar räcka.
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Eller är det mer ekonomiskt att slå av elektriska golvvärmen när man inte är där och ha ett våtrumselement på ist som underhållsvärme
 
Vi håller på att bygga till vår stuga i fjällen. Kommer bli ny hall, toa och två sovrum. Hallen får golvvärme med termostat med fjärrstyrning så vi kan höja från underhållsvärmen innan vi åker upp. Sovrummen får radiatorer med samma funktion.
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
R Revoman skrev:
Eller är det mer ekonomiskt att slå av elektriska golvvärmen när man inte är där och ha ett våtrumselement på ist som underhållsvärme
Mer ekonomiskt att låta värmepumpen stå för underhållsvärmen, eller har värmen väldigt svårt att sprida sig i stugan?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Mer ekonomiskt att låta värmepumpen stå för underhållsvärmen, eller har värmen väldigt svårt att sprida sig i stugan?
Drar fram el till element ifall att det inte räcker med luftvärmepumpen, den sitter i befintlig byggnad och det är en hall emellan in till badrummet. Fast jag har tänkt att sätta en luftförflyttare från vardagsrum där Luftpumpen sitter och ut till nya hallen.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Vi håller på att bygga till vår stuga i fjällen. Kommer bli ny hall, toa och två sovrum. Hallen får golvvärme med termostat med fjärrstyrning så vi kan höja från underhållsvärmen innan vi åker upp. Sovrummen får radiatorer med samma funktion.
Va kul (y) Fler som är på gång i fjällvärlden.

Ingen annan värmekälla än det ?
Har tellstick 433mhz system så jag styr det mesta därigenom, ska kolla om jag också ska ha så jag kan styra golvvärmen genom det. Luftvärmepumpen har jag ju full koll på hemmifrån
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Tänkte du ha värme på i hallen också? Normalt går det alltid åt mer energi för att värma med golvvärme än med element. Men pratar vi ett badrum på 7 m² i en nybyggd del av huset borde det på det hela taget vara en ganska begränsad värmekostnad. Det blir sannolikt en lägre driftskostnad med en radiator i badrummet än med golvvärmen. Men det viktigaste för ekonomin är att inte värma i onödan.
 
A Avemo skrev:
Tänkte du ha värme på i hallen också? Normalt går det alltid åt mer energi för att värma med golvvärme än med element. Men pratar vi ett badrum på 7 m² i en nybyggd del av huset borde det på det hela taget vara en ganska begränsad värmekostnad. Det blir sannolikt en lägre driftskostnad med en radiator i badrummet än med golvvärmen. Men det viktigaste för ekonomin är att inte värma i onödan.
Tror jag drar fram för ett våtrumselement ifall inte VP räcker till. Som du säger så känns det rätt onödigt att värma golvet när man inte är där. Hallen blir det definitivt inte nå värme i golvet när man inte är där. Det enda man ska tänka på att man kan fjärrstyra golvvärmen då jag kan tänka mig att det tar ett tag att få upp värmen i ett flytspacklat golv när det är 30grader kallt ute. :D
 
R Revoman skrev:
Va kul (y) Fler som är på gång i fjällvärlden.

Ingen annan värmekälla än det ?
Har tellstick 433mhz system så jag styr det mesta därigenom, ska kolla om jag också ska ha så jag kan styra golvvärmen genom det. Luftvärmepumpen har jag ju full koll på hemmifrån
Det blir enda värmekällan i hallen som kommer bli ca 10m2.
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Det blir enda värmekällan i hallen som kommer bli ca 10m2.

Min hall blir också ca 10m2. Där blir det inget element. Toaletten vill man ju ha backup så det inte fryser
 
Nån som vet om det är några nackdelar med att stänga av och sätta på golvvärmen bara när man åker upp. Är det nån risk med kabelbrott tex.
 
Ingen fara med det.
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ingen fara med det.
Tack (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.