Hej! Vi står i valet eller kvalet om vi ska välja Älvsbyhus planlösning Höner eller Torgrim. De har i stort sett samma planlösning men Höner ligger på 155kvm och går att få med förhöjt väggliv. Torgrim är 30 kvm större men kostar ca 130 000 mer (går ej få med förhöjt väggliv) Frågan är om den extra ytan är värt pengarna? Vi klarar oss lätt på Höner,,men det känns lite lyxigare att få mer yta överallt,,en extra klädkammare och ev. toalett. Någon som har/har haft samma problem med att välja? :-/
Glad för alla tips och råd för att lättare kunna fatta ett beslut. :)
 
Hej Nort !

Vi hade samma fundering ang Höner eller Torgrim.
Men sedan vi hade varit och titta på båda så var valet ganska lätt.
Torgrim vinner på större kök,gästtoalett och klädkammare...
Vi tycker det är värt dom extra pengarna som Torgrim kostar.

/ Jocke
 
Tack för ditt svar. Känner bara att det är mycket pengar. Pengar som man kan använda till Höner för trädgård, extra tillval i inredningen - som andra lister, trätak på insidan m.m.
Vad har slutsumman hamnat på hos dig? Har du gjort några extra tillval?

Tack igen!
 
Hej igen !

Vårt huspris är ca:1085000 kr inkl Takkupa,Pivåhängda fönster,Kärhs golv i Kök & Vardagsrum,Anette innedörrar,Cylinderlås i dörrar(4st) och förbered för dusch på övreplan.

/ Jocke
 
Torgrim passar mig bättre i smaken men nu e det inte jag som ska bo där. Hur som helst så kan man aldrig få för mycket utrymme. Vilket mitt val hade fallit mer för Torgrim än Höner.
Höner e åxo fint, och som du säger så räcker det gått och väl. I alla fall när övervåningen e inredd. Viktigast e väll att ni e överens och att ni känner att ni valt rätt. Oavsett vilket av husen det än blir.

Good luck!!




 
Idag var vi och kollade på ett nybyggt Höner. Det känns faktiskt som om Torgrim blir bättre så vi har bestämt oss. Det blir Torgrim :) Vi kommer nog oxå att välja takkupa, det blir så  mycket mer rymdkänsla. Frågan är nu om vi ska ha den på baksidan mot skogen eller på framsidan...och var ska vi sätta braskaminen...? Hur har/hade ni gjort?
 
Tittade lite på planlösningen i Torgrim. Ska ni ha ett sovrum i vardagsrummet??

Annars skulle jag nog ha ställt kaminen mot den väggen.
Kan som inte ställa den vart som helst , med tanke på att skorstenen kommer att gå upp genom ö-våningen.
Eller mellan fönster och balkongdörr. Fast då hamnar takkupan på framsidan.
Inte kul med skorstensrör mitt framför takkupan.

Bara förslag återkommer om jag kommer på nått bättre.
 
Takkupan den glömde jag :-[ Tycker att om du har skog på baksidan så är det trevligare att ha den mot framsidan. Beror kanske på vad du har på framsidan??
Fin utsikt eller grannens hustak??

Takkupa är någonting jag tycker e fint och skulle själv ha valt framsida.
Har det varit fin utsikt på baksida, så hade jag valt den på baksidan.

Alltid kul att planera vare sig det e ens eget hus eller andras hoppas du inte misstycker :)

 
Hej Lier! Vi vill iallafall ha möjligheten att göra det rummet till ett sovrum om det skulle behövas. Att ställa braskaminen mot en yttervägg är nog inte så bra heller för då förlorar man mycket värme och det blir en väldigt lång skorsten...
Tack iallafall :)
 
Hej Nort!

Vi kommer nog att placera kaminen vid pelaren mellan kök och vardagsrum.
Takkupan placeras på framsida.Vi har oxå skog på baksida.

/ Jocke

 
Hej Jocke!
...men då kommer pelaren mitt i allrummet där uppe...hur hade ni tänkt att möblera där? Det bästa stället är kanske ändå att ställa den mot den väggen i köket bakom trappan, på änden. Då står den i mitten och sprider värmen centralt och stör inte möbleringen på ovanvåningen...
 
Hej!

Vi bor i ett Tyr, och om jag inte har helt fel för mig så ser det exakt likadant ut som Torgrims nedervåning. Vi har tre sovrum och kommer inte att minska vardagsrummets yta för att göra ytterligare ett sovrum.
Vi har planer på bygga en ca 1½-2 m lång vägg som ska gå rakt ut i vardagsrummet, mellan altandörren och det ensamma fönstret i vardgarsummet. Kaminen hade vi tänkt placera där väggen slutar, alltså ganska centralt i vardagsrummet. Vi ska ha en vridbar kamin, eller en frihängande från taket med rutor runtom.
På väggen hade vi tänkt hänga en snygg stor TV, och på andra sidan väggen (där det i vårt fall inte blir ett extra sovrum) blir det en stilren arbetshörna och ett par schyssta fåtöljer.
Jag har ingen aning om den lösningen funkar i ett Torgrim, men det är väl alltid kul med lite nya idéer.

/Frille
 
Hej Nort!

Vi har lite planer på att montera en kamin där uppe oxå för att ha en i blivande allrummet.

Var idag på husvisning av en Torgrim i Eskilstuna och dom hade monterat kamin
mot väggen till Klädkammare/Gästtoa.Det blev bra med röret uppe på vinden.

/Jocke
 
Hej!
Jag har uppfattat det såhär;
Det kan vara bra att ha en braskamin mot yttervägg, att kunna ta in frisk luft som sedan rör sig genom kaminen, värmer upp ny frisk så att varm luft kommer in i huset. Alternativt värmer kaminen luft från inomhusluften som inte är särskilt ren och ev ny luft kommer in via ventilationen (kall?, eller hur fungerar Älvsbyhusventilation?) Skorstenen måste upp ovanför nock, så i mitten av huset vid yttervägg?
Det finns två olika luftsystem i en kamin. Ett som tar luft till elden och som sedan åker ut genom skorstenen och ett som låter luft röra sig igenom kaminen och som sedan kommer ut uppvärmd i rummet.
mvh kaminägare fiddeli :)
 
Hej Fiddeli !

Jag skulle nog föredra att placera kaminen mot någon innevägg nära nock.
Annars blir den utvändiga delen av skorstenen väldigt lång.
Skorstenen ska ju gå upp 1 meter över nock.
Avluftning (Förbränningsluft) av kamin är bättre med spiro rör från utsida via krypgrund eller platta än att använda inneluften.

/ Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.