Har i alla tider varit helt övertygad om att vårt hus skulle ha aluklädda fönster men igår fick jag höra att alubeklädnaden inte skulle gå bra ihop med ett kustnära läge. Vårt hus hamnar cirka 400 meter från havet och den salta miljön skulle innebära en risk för att beklädnaden skulle kunna förstöras inom ett par år.

Jag är med på att saltvatten kan ha negativ inverkan på vissa alu-legeringar men är det någon på forumet som praktiskt drabbats av detta? Eller är det någon som har aluklädda fönster i kustnära miljö utan problem?

Jag har skickat frågan till ett par tillverkare också och redovisar svaren när/om de kommer.

/byggare_c
 
400 meter. Det är ju inte precis så att vågskvalpet kommer att skölja över fönstren...

400 meter innefattar halva stadskärnan på alla kuststäder. Personligen skulle jag inte vara orolig.
 
Visst, det är så rätt att många borde vara drabbade om det nu är en risk för något. Orolig vill jag inte kalla mig men visst skulle man kunna ge sig själve *** på att tillverkaren skulle skylla ifrån sig om det blev något strul...

/byggare_c
 
Kan klämma in en kort summering av de tre svar jag fått från fönstertillverkarna:

Detta är ett tillfälle där alubeklädnad snarare är att rekommendera.
20 års erfarenhet av alubeklädnad utan några problem.
Tvätta av dem relativt ofta.
Klart bättre än träfönster.

Jepp, alubeklädda fönster blir det!

/byggare_c
 
Angående saltstänk...

Det blåste storm på nordsjön en kväll på den tid jag bodde i Kiruna, dagen efter hade vi alla i stan saltstänkta fönster! (Det är ca 150km till havet och ett par rätt höga berg emellan Kiruna och nordsjön...)

Har själv just köpt alu-fönster (LEIAB) och bor ca. 300m från havet (Östersjön).

JoGi
 
...många säljer aluminimklädda fönster (SP, Elit, mfl.) men få säljer "riktiga" aluminiumfönster... I Leiab's fönster är hela yttre delen av karmen helt i aluminium. Tyvärr finns de dock bara som inåtgående fönster *snyft*, dörrar finns dock både inåt och utåtgående..

JoGi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.