Efter 22 års gratis utnyttjande av tomt till lägenheten vill föreningen efter friköpande av tomtmarken lägga arrende på tomten(270 m2). Iofs inget emot en avgift men dom vill ha 10 kr./m2 och månad dvs 32 400 per år.
Tycker det känns lite mycket. Synpunkter någon?
 
Är det en gräsplätt framför vardagsrummet i bottenplan?
 
Förstår jag rätt om det är så att ni som före detta hyresgäster köpt en fastighet och bildat bostadsrätt och att ni tidigare disponerat tomtmark utanför er bostad. I den nya situationen tillhör all mark föreningen som en gemensam egendom. Föreningen kan väl då välja mellan att ordna saker som är gemensamt för alla, grillplats, lekplats, allmänning eller hyra ut marken som då också blir till nytta för alla genom intäkten. Så föreningen tänker väl rätt, man får inte gynna en medlem om denne får disponera marken gratis. Hyresnivån kan givetvis diskuteras
 
Och gläd dig för den tid du har disponerat marken gratis ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
ullet
Hur hög är månadsavgiften på lägenheten? Rent spontant tycker jag det låter väldigt mycket med 2700 kr/månad i hyra för en gräsplätt - det är ju som en månadsavgift på en mindre lägenhet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det måste vara årsavgiften de menar och inte månadsavgift!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det måste vara årsavgiften de menar och inte månadsavgift!
I så fall låter det mycket rimligare - men vi har inte sett någon bild på gräsplätten ... Det kan ju vara insynsskyddad plätt med egen utsikt över trevlig segelbåts/lyxbåtsfarled ...
 
BirgitS
ullet ullet skrev:
Rent spontant tycker jag det låter väldigt mycket med 2700 kr/månad i hyra för en gräsplätt - det är ju som en månadsavgift på en mindre lägenhet.
Fast 270 kvm är ju ingen liten gräsplätt utan flera gånger större än en mindre lägenhet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast 270 kvm är ju ingen liten gräsplätt utan flera gånger större än en mindre lägenhet.
Fast i sammanhanget är det en gräsplätt. Och 10kr månaden vore galet
 
K klimt skrev:
Förstår jag rätt om det är så att ni som före detta hyresgäster köpt en fastighet och bildat bostadsrätt och att ni tidigare disponerat tomtmark utanför er bostad. I den nya situationen tillhör all mark föreningen som en gemensam egendom. Föreningen kan väl då välja mellan att ordna saker som är gemensamt för alla, grillplats, lekplats, allmänning eller hyra ut marken som då också blir till nytta för alla genom intäkten. Så föreningen tänker väl rätt, man får inte gynna en medlem om denne får disponera marken gratis. Hyresnivån kan givetvis diskuteras
Kan det inte vara så att föreningen arrenderat hela marken tidigare, och har nu köpt loss den?

Om föreningen arrenderat tomten tdigare måste väl rimligtvis kostnaden redan vara inräknat i avgiften?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hyraför lägenheten är 5000.Föreningen har haft tomträttsavgäld till kommun och köpt loss. Insynskyddad,nja utsikt ja parkeringar och gator.Lägenhet varit bostadsrätt hela tiden. Avgiften är 10 per månad och m2. Tack för responsen.
 
Erbjud det du tycker det är värt och om dom inte godtar det så avstå och utnyttja gräsplätten som andra i föreningen kan utnyttja den. Och som jag skrev, var glad för den tid som du utnytjade plätten gratis. Enklare kan det ju inte bli
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Har föreningen behövt låna pengar för att köpa tomten?
Hur mycket har föreningen betalat för arrendet innan?

Det kan ju vara så att ni haft ett väldigt fördelaktigt avtal (eftersom arrendeavtal skrivs på lång tid) och att det skulle förhandlas om, kommunen ville höja det något extremt, och att alternativet var att köpa loss tomten ...
 
avgäld till kommunen var c,a 3 kr./m2/mån. Som jag skrev först har jag inget emot en avgift men vill inte betala ocker.
jag avvaktar kontrakt och överklagar till arrendnämnden. Då för dom avgöra skälig avgift.
 
Har föreningen någon skyldighet att arrendera ut marken till dig? Som jag förstår så har du tidigare inte haft nått arrende utan bara nyttjat marken i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.