Gammalt kakel som har målats över med oljefärg gissar jag på (det svarta). Vägg kaklet på gipsväggar. Golvkaklet okänt. Toaletten består av toalettstol och handfat.

Frågan är. Om jag tar bort kaklet går det att bevara ytskiktet och kakla på det ?

Vore de ett alternativ att lägga kakel
På kakel ?

Behöver lite tips och råd om
Hur jag på enklaste sättet kan renovera toaletten då jag aldrig tidigare har tagit
Mig an våtrum ( men allt går väl att lära sig :)!
 
  • Toalettstol i ett hörn med vita kakelväggar och mörkt golvkakel, möjlig målning på väggkakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av badrum med målat kakel över halva väggen, toalettpappershållare och synlig toalettstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitkaklad badrumsvägg med handfat, svarta golvplattor och del av toalettstolen synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Erik4
Du kan absolut lägga klinker på klinker. Förutsättningen är väl att befintliga klinker sitter och att det är tillräckligt jämt. Sen måste du ju hantera den nivåskillnad som blir men det borde ju vara ett mindre problem. Att klinkra på befintligt klinker är vanligt i bilhallar. Där ska man alltid ha det senaste men det kostar för mycket att ta bort det gamla varje gång. Kan vara ganska många lager där.

När det gäller väggarna beror det väl lite på om du ska fortsätta ha kakel halvvägs upp eller hela vägen? Eller inget kakel alls? Lättast är säkert att bara slå upp gips utanpå allt och sedan måla eller kakla beroende på hur du vill ha det. Eftersom det bara är toa behöver du i princip inte bry dig om det där med våtrum om du vill göra det enkelt för dig.
 
  • Gilla
Denkan86
  • Laddar…
BirgitS
D Denkan86 skrev:
Om jag tar bort kaklet går det att bevara ytskiktet och kakla på det ?
Det är kaklet som är ytskiktet.
Menar du tätskiktet? För det finns nog inget sånt i en gammal gästtoalett.

D Denkan86 skrev:
Hur jag på enklaste sättet kan renovera toaletten
Vad tycker du gör att du vill renovera?
Svart golv och vita väggar är rätt tidlöst, sällan helt modernt men å andra sidan inte jättefult om 5 år heller.
 
Erik4 eclaug skrev:
Du kan absolut lägga klinker på klinker. Förutsättningen är väl att befintliga klinker sitter och att det är tillräckligt jämt. Sen måste du ju hantera den nivåskillnad som blir men det borde ju vara ett mindre problem. Att klinkra på befintligt klinker är vanligt i bilhallar. Där ska man alltid ha det senaste men det kostar för mycket att ta bort det gamla varje gång. Kan vara ganska många lager där.

När det gäller väggarna beror det väl lite på om du ska fortsätta ha kakel halvvägs upp eller hela vägen? Eller inget kakel alls? Lättast är säkert att bara slå upp gips utanpå allt och sedan måla eller kakla beroende på hur du vill ha det. Eftersom det bara är toa behöver du i princip inte bry dig om det där med våtrum om du vill göra det enkelt för dig.
Hej

Tack för svaret. Ja klinker på klinker dvs kakel på kakel blir nog den bästa lösningen. I och med att det kanske inte finns något tätskit under det befintliga kaklet så kan det vara en bra ide att behålla befintligt kakel. Eller ?

I grund och botten skulle jag inte vilja ha det vita kaklet , men att riva ner det skulle väl innebära att jag behöver tapeterna om och detta vet jag inte om jag vill bemöda mig med.


Jag har aldrig tidigare kaklat, finns det något bra videoklipp på det tror du:)?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är kaklet som är ytskiktet.
Menar du tätskiktet? För det finns nog inget sånt i en gammal gästtoalett.


Vad tycker du gör att du vill renovera?
Svart golv och vita väggar är rätt tidlöst, sällan helt modernt men å andra sidan inte jättefult om 5 år heller.
Hej . Huset är från 80 talet och mycket riktigt kan det vara så att det ej finns något ytskikt

Toaletten är rätt sliten. De målade klinkersen med oljefärg tex , framgår nog ej av bilderna
 
BirgitS
Du tycker inte att det är dags att renovera toaletten riktigt och få det försäkringsgodkänt med tätskikt under golvet?
Det har ju redan fräschats upp en gång.
 
Erik4
D Denkan86 skrev:
Hej

Tack för svaret. Ja klinker på klinker dvs kakel på kakel blir nog den bästa lösningen. I och med att det kanske inte finns något tätskit under det befintliga kaklet så kan det vara en bra ide att behålla befintligt kakel. Eller ?

I grund och botten skulle jag inte vilja ha det vita kaklet , men att riva ner det skulle väl innebära att jag behöver tapeterna om och detta vet jag inte om jag vill bemöda mig med.


Jag har aldrig tidigare kaklat, finns det något bra videoklipp på det tror du:)?
Om du inte ska sätta in dusch och golvbrunn så skulle jag se det som att göra enklast möjliga för att få det ytskikt du vill. Klinkra på befintligt om det inte är lätt att ta bort gamla. Slå upp gips på väggarna och måla eller kakla dessa. Ta bara bort det gamla kaklet om det sitter löst eller bygger så mycket att det blir trångt i rummet. Det finns ju ingen anledning att ha kakel annat än estetiskt. Möjligtvis lite mer lättstädat bakom handfat och bakom toan om du inte är pricksäker. Tätskikt känns inte relevant om det bara är toa och handfat. Golvvärme kan ju däremot lyfta en liten toa ganska mycket.
 
Erik4 eclaug skrev:
Om du inte ska sätta in dusch och golvbrunn så skulle jag se det som att göra enklast möjliga för att få det ytskikt du vill. Klinkra på befintligt om det inte är lätt att ta bort gamla. Slå upp gips på väggarna och måla eller kakla dessa. Ta bara bort det gamla kaklet om det sitter löst eller bygger så mycket att det blir trångt i rummet. Det finns ju ingen anledning att ha kakel annat än estetiskt. Möjligtvis lite mer lättstädat bakom handfat och bakom toan om du inte är pricksäker. Tätskikt känns inte relevant om det bara är toa och handfat. Golvvärme kan ju däremot lyfta en liten toa ganska mycket.

Tittade nu på klinkersen. De är helt fel satta. Ganska stora nivåskillnader på de. Antar att det är klinkersen från 80 talet. Jag kommer behöva få till en jämn yta. Är det en ide att lägga flyttspackel på de befintliga klinkersen och på det sättet få till en jämn yta ?

Tänker att jag även spacklar dessförinnan hållen som finns vid vattenröret och vägkanten
 
Erik4
Fixet som du sätter klinkern i tar ju upp en del nivåskillnad så det beror ju på hur ojämnt det är. Flytspackel kan inte läggas hur tunt som helst så det kommer att bygga mer då.

Vad menar du för hål som du behöver spackla?
 
Riv upp klinker och kolla så att underlaget är ok och jämt, flytspackla om det är ojämt.
 
Erik4 eclaug skrev:
Fixet som du sätter klinkern i tar ju upp en del nivåskillnad så det beror ju på hur ojämnt det är. Flytspackel kan inte läggas hur tunt som helst så det kommer att bygga mer då.

Vad menar du för hål som du behöver spackla?

La upp bilder så kanske lättare att se.

Flyttspackel är kanske överflödigt om fixet tar upp nivånskillnaden som du säger.

Kan säga att vi om några år kommer görs om toaletten rejält men fram tills dess hade jag velat göra det mer estetiskt tilltalande :)
 
  • Närbild av kopparledning och rörmokarens arbete vid toalett med synlig mögelskada och fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en nivåskillnad mellan golvplattor i behov av estetisk förbättring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningsrör i hörn med synlig nivåskillnad och tecken på korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Riv upp klinker och kolla så att underlaget är ok och jämt, flytspackla om det är ojämt.
Vad tror du om flyttspackel på klinkers ?
 
Borde gå men du kommer bygga upp mycket från golvet, blir det inte ovan tröskel med både flytspackel och ny klinker med fix?
 
Om du inte har tid att göra det ordentligt nu, vad får dig då att tro att du har tid att göra det två gånger...? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.