Hej

Håller på att isolera mitt garage och ska göra ett hål för ventilation, tilluft finns i nederkant av port.

Ventilen skulle sitta väldigt fint skyddat från väder och vind om jag sätter den på en långsida under takutsprånget, men är det olämpligt med tanke på att jag har en kallvind över. Luften kan dras in på kallvinden för den är ventilerad längs hela sidorna.

Eller oroar jag mig i onödan?

Om det krävs i framtiden så sätter jag en fläkt till frånluften men inte i ursprungsläget.
 
davveno1 davveno1 skrev:
Hej

Håller på att isolera mitt garage och ska göra ett hål för ventilation, tilluft finns i nederkant av port.

Ventilen skulle sitta väldigt fint skyddat från väder och vind om jag sätter den på en långsida under takutsprånget, men är det olämpligt med tanke på att jag har en kallvind över. Luften kan dras in på kallvinden för den är ventilerad längs hela sidorna.

Eller oroar jag mig i onödan?

Om det krävs i framtiden så sätter jag en fläkt till frånluften men inte i ursprungsläget.
Jag kan inte tänka mig att det är något problem så länge det är naturligt självdrag. Men om du börjar laborera med fläktar blir det helt andra luft mängder. Jag köte ett hus där frånluften till en torktumlare låg under takfoten. Inte bra kan jag säga. Varm fuktig luft hamnade på vinden och kondenserade möt yttertaket. Mögel som följd. Enda lösning var att montera en vertikal kanal med huv på taket.
 
Eric Öbo
P Per i Hamrånge skrev:
Jag kan inte tänka mig att det är något problem så länge det är naturligt självdrag. Men om du börjar laborera med fläktar blir det helt andra luft mängder. Jag köte ett hus där frånluften till en torktumlare låg under takfoten. Inte bra kan jag säga. Varm fuktig luft hamnade på vinden och kondenserade möt yttertaket. Mögel som följd.
Den siste idioten är inte född än.:cry:
 
Om jag sätter den på gaveln istället, där den inte är lika skyddad från regn.

Hur klarar sig dom då, alltså sånna vanliga med nedåt sluttande galler/ribbor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.