Har sökt några år nu efter en mindre sommarstuga (runt 50-70 m2) med sjötomt och till slut fått ett bra? erbjudande med tre olika möjligheter enligt följande:

Ett paket med två angränsande tomter ungefär lika stora, varav den ena är bebyggd med ett tvåfamiljshus (två lägenheter) på totalt ca 200 m2 (inte alls vad vi letar efter och alldeles för stort) med kommunalt vatten och avlopp, elanslutet med mindre byggnad och uteplats och alldeles intill vattnet. Tomt 1 med hus är en sjötomt. Huset har kombipanna med olja/ved för uppvärmning. Den andra fastigheten är intilliggande och sjönära, med ca 1-2 m till vatten, bebyggd med ett garage och inga anslutningar. Totalt pris ca 550 000.

Huset är mer eller mindre rivningsfärdigt, eller kräver renovering på ca 500-700 00 för att bli bra. Kostnaden går enligt min bedömning inte att få tillbaka vid ev. framtida försäljning. Intresset för sommarstugor är mycket större än stora villor. Priserna på större (70-100 m2) sommarstugor i bra skick och läge ligger på ca 800-1 100 000 men säljs mycket sällan och är svåra att hitta inom rimlig tid. En renoveringsfärdig mindre sommarstuga (40-70m2) går dock att få för ca 4-600 000 om man har tålamod att vänta några år. Ofta utan sjötomt dessutom.

Alternativ 2. Endast sjötomten med rivningsfärdigt hus. Ca 450 000.

Alternativ 3. Endast tomt med garage, sjönära. Pris ca 150 000.

Båda fastigheterna ligger utanför detaljplanerat område och ingår inte i några områdesbestämmelser, förutom det generella strandskyddet.

Vårt intresse är främst för den i stort sett obebyggda tomten 2 och att bygga nytt. D.v.s. en mindre sommarstuga för ca 4-500 000 utan kommunalt VA och med solceller. Att tomten inte är inom detaljplan, samt inte omfattas av områdesbestämmelser, kan innebära konsekvenser som jag inte är förmögen att bedöma.

Behöver nog inte problematisera mer, då nog de flesta inser hur komplicerat det kan bli.

Kräver absolut inte att någon skulle kunna uttala sig i detalj om hela problemställningen, men behöver helt enkelt några jordnära enkla råd.

Köpa båda tomterna, renovera och hyra ut en lägenhet?

Köpa tomt 1+ ev. tomt 2, riva huset och bygga nytt?

Köpa tomt 1 och riva huset och bygga nytt?

Köpa tomt 2 och bygga nytt, med risk för alla de konsekvenser det kan innebära?

Köpa båda tomterna och försöka sälja tomt 2 eller kanske 1?

Variationsmöjligheterna är nästan oändliga, men tomterna ligger helt underbart.

Vad och hur gör man helt enkelt?
 
Börja med att kolla med kommunen eller länsstyrelsen om det är tillåtet att bebygga en tomt utan bostadshus på. Kan vara kinkigt vad jag vet.
 
För att få bygga nytt måste du ha dispens från strandskyddet. Vilket du egentligen, enligt reglerna inte kan få på tomten med garaget, eventuellt inte heller på någon av de andra tomterna. Eftersom det du ska bygga inte av sin natur måste ligga vid vatten. DVS man måste inte bo vid vatten. Alltså bättre att satsa på en tomt där det redan finns ett bostadshus. Inte givet att du får uppföra ett nytt men du får renovera det utan strandskyddsdispens om du inte ändrar markytan som tas i anspråk. Sedan tyckte jag att du skrev att det var 1-2 meter till vattnet, då skulle jag fundera ett par varv angående risken för översvämning. Att anlägga ett enskilt avlopp på en sådan tomt kan vara mycket kostsamt då du måste anlägga det på ett sådant vis att du garanterar att du inte kommer att påverka vattnet i sjön, vattendraget, havet, vad det nu är för vatten, negativt. Vid översvämning riskerar avlopp att tömmas rakt ut i sjön,vattendraget, etc. Det finns lösningar med vakuumsug och backventiler och allt möjligt, så det är inte omöjligt men kan bli dyrt. Kan vara svårt att få ansluta ett nytt badrum till bef kommunalt VA i ett sådant läge också.

Generellt, att bygga utanför detaljplan (där det inte råder strandskydd) är inga konstigheter och faktiskt många gånger smidigare än att bygga inom dp. Men det är ju inte givet att man får bygglov.

Det går att begära något som heter förhandsbesked från kommunen. Det är en bedömning om hur kommunen skulle ställa sig om du sökte bygglov. Ofta vill man ha ett sådant inför en fastighetsaffär där det inte finns något hus men man önskar bygga ett. Det är dock inte alltid så att förhandsbeskedet räknar med behov av ev dispens från strandskyddet. Så i ett sådant här läge är det lite vanskligt. Du söker själv dispens från strandskyddet hos kommunen, om inte området ligget inom ett naturreservat eller Natura 2000-område, då är det lst och då borde du inte få dispens.

Jag hade valt huset som redan finns med kommunalt VA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.