Tänkte rådfråga om vad man bör kolla upp i försäkringsväg/besktningsväg innan man köper ett hus som byggts upp av utlänska hantverkerare i rent spekulationssyfte.

För att göra en lång historia kort: Jag har hittat ett hus i mellersta Sverige som en utländsk familj låtit bygga upp i (troligen) rent spekulativt syfte med utländska hantverkare. De ska nämligen sälja huset nu och flytta utomlands utan att ha hunnit bo i huset. Man vill ju inte tro det, MEN chansen finns ju att det fuskats en del med saker som inte syns (isolering, täthet mellan värmeslingor under golvet osv).

Vad råder ni mig att göra i form av besiktning/försäkring. Finns det nån försäkring som jag bör kolla på som sedan kräver att deras (eller ett urval) av besiktningsmän kontrollerar huset? Vill ju inte slänga ut en massa tusenlappar på "fel" besiktningsman.

Är det någon som har något bra att tillföra mig så skulla jag vara mycket tacksam, eller om ni kan förmedla någon websida eller liknande.

Hur löser det sig om det blir nån tvist i framtiden och säljaren som befinner sig utomlands inte går att nå?

Tusen tack!
 
Vem har varit kvalitetsansvarig?
Kontrollera att kommunen fått in fullständigt ifylld kontrollplan.
Kontakta den kvaliltetsansvarige och be honom redogöra för vad han anser om husets skick.
 
Tack för svaret, skulle du vilja utveckla det lite bara (vi är nämligen förstagångsköpare och därmed aningen gröna på det här området).

1) Nu är jag inte riktigt införstådd med vad en kvalitetsansvarig är. Vem utses denne av och kan det vara ngn i familjen som bygger eller måste det vara en "extern"?

2) Hur kontrollerar jag om kommunen fått in en ifylld kontrollplan (och vad är det?)

/Tack
 
elegance skrev:
1) Nu är jag inte riktigt införstådd med vad en kvalitetsansvarig är. Vem utses denne av och kan det vara ngn i familjen som bygger eller måste det vara en "extern"?
2) Hur kontrollerar jag om kommunen fått in en ifylld kontrollplan (och vad är det?)
Detta är något som gjorts i samband med att man byggde huset.
Alla dessa uppgifter skall finnas hos kommunen.
Ring ert stadsbyggnadskontor och fråga.

En kvalitetsansvarig för en villa bör ha varit en certifierad eller av kommunen godkänd sakkunnig som inte är i jävsförhållande med byggentreprenören.
Dock kan en del mindre kommuner vara lite släpphänta med detta.

Har det anlitats en utomstående kvalitetsansvarig till bygget så borde ni kunna få ett vettigt svar på hur seriöst bygget bedrivits.
 
Ja ta oss tex...

A-hussäljaren gav oss en falsk säkerhet ---- han bakade in kvalitetsansvarig som kostade oss 10 000kr i sitt entreprenadkontrakt med oss...

Det visade sig att den kvalitetsansvariga var hans egen anlitade snickare....nu sitter vi med grova fel och brister...

Och en rättegång lär inte döja ...vi är inne på vårt 3 år i juridisk tvist med a-hussäljaren/entreprenören.

Ta var inte blåögda och lita på husleverantörerna de vill bara tjäna så mycket pengar som möjligt

läs mer på ...

http://www.husforum.se/a-hus-bygga-nytt.htm

och

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=46152&a=567688&lid=puff_567614&lpos=extra_0

/R
 
Kantarellen3 skrev:
Det visade sig att den kvalitetsansvariga var hans egen anlitade snickare....nu sitter vi med grova fel och brister...
En kommunal byggnadsinspektör värd namnet skall inte godkänna en KA som även producerar huset just av den anledning som du nämner.
Man kan inte kontrollera sin egen produktionskontroll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.