vårt nybyggda fritidshus i dalarna är klart.
Allt är utfört enligt plan och blev fint!
Men! Målarna har missuppfattat våra underlag på något sätt och målat hela huset med akrylfärg i stället för Falurödfärg!!
Så otroligt tråkigt! Men, galet svårt att backa bandet nu.
Två frågor:
1. Panelen som köptes var grundad med rödfärg. Det såg ut som slamfärg... kommer akrylfärgen att släppa nu?
2. Om vi i framtiden vill måla med falurödfärg. Är det möjligt? Eller måste hela huset skrapad rent först?
 
På fråga 2 nej det går inte om du inte skrapar bortt färgen först.
 
  • Gilla
AAEY och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas ni har antingen luftspalt bakom panelen eller inte har plast på insidan, i annat fall kommer ni sannolikt då problem med fukt och röta i fasaden.
 
  • Gilla
AAEY
  • Laddar…
Ingen plast på insidan lär göra det ännu värre.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
A AAEY skrev:
vårt nybyggda fritidshus i dalarna är klart.
Allt är utfört enligt plan och blev fint!
Men! Målarna har missuppfattat våra underlag på något sätt och målat hela huset med akrylfärg i stället för Falurödfärg!!
Så otroligt tråkigt! Men, galet svårt att backa bandet nu.
Två frågor:
1. Panelen som köptes var grundad med rödfärg. Det såg ut som slamfärg... kommer akrylfärgen att släppa nu?
2. Om vi i framtiden vill måla med falurödfärg. Är det möjligt? Eller måste hela huset skrapad rent först?
Om dom har gjort fel så är det väl inte ditt stora problem?

Grundad panel med slamfärg, vart köper man detta?
 
Nej, egentligen inte. Men, det är ju inget man gör om på en kvart direkt.... har tänkt förtränga att det inte blev slamfärg,just för att slippa tvinga dem att skrapa/ måla om
Men om det är FEL underarbete , tex plast under så hamnar ju detta i ett annorlunda läge...
Ang grundad panel med slamfärg så kan jag ha misstagit mig. Kan ha varit röd grundfärg (såg så torrt ut!!) ska kolla det.
 
D Daniel 109 skrev:
Ingen plast på insidan lär göra det ännu värre.
Ok, varför då?
 
G guggen skrev:
Jag hoppas ni har antingen luftspalt bakom panelen eller inte har plast på insidan, i annat fall kommer ni sannolikt då problem med fukt och röta i fasaden.
Låter ju galet tråkigt!!! Vi har Besikting på måndag! Tar upp detta då!
 
Claes Sörmland
Det är inte så att ni köpt en grundad och mellanstruken panel i röd kulör? De stora drakarna målar industriellt med alkyd- och akrylatfärger. Färgen kan inte övermålas med slamfärg.
 
  • Gilla
AAEY och 5 till
  • Laddar…
Hmmm.... ok, så kan det ju vara.
Fasen fasen fasen vad detta känns trist!
En fasad med slamfärg är ju en helt annan sak än en med akrylatfärg
 
  • Gilla
Yrrol och 1 till
  • Laddar…
A AAEY skrev:
Ok, varför då?
För att det kommer ut mer fukt i väggen som måste ta sig ut genom fasaden.
 
  • Gilla
Hussökareisörmland och 3 till
  • Laddar…
A AAEY skrev:
Ang grundad panel med slamfärg så kan jag ha misstagit mig. Kan ha varit röd grundfärg (såg så torrt ut!!) ska kolla det.
Om panelen är grundmålad med en vanlig grund (ej Falu rödfärg) så går det inte att färdigmåla med Falu rödfärg. Så långt har firman gjort rätt, sen vet jag inte vem som bär ansvaret för den felaktiga grundmålningen.I vilket fall borde firman kontaktat dig och sagt att detta går inte ihop, du skulle ju ha slamfärg.

Är det däremot målat ett varv med Falu-röd innan uppspikningen så borde självklart målerifirman upptäckt detta och kontaktat dig innan de smetade på akrylat. Särskilt eftersom du beställt slamfärgsmålning.
 
  • Gilla
AAEY och 2 till
  • Laddar…
Sitter inte panelen med luftspalt så är det verkligen illa, alldeles oavsett slamfärg eller modern plastemulsion. Diffusionsplast på insidan påverkar inte detta särskilt mycket, om något så är det sämre att inte ha plast. Panelen torkar knappast inåt i ett hus med modern tjocklek på isolering.

För övrigt tycker jag ni ska tänka om. Är panelen nu grundad med "riktig" färg istället för den gamla slamfärgen så tycker jag ni skall vara glada att det blev som det blev. Är det det matta utseendet som tilltalar så finns det moderna färger med matt utseende. Slamfärg bör förpassas till historiens skräphög och möjligen gamla lador och ladugårdar.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
AAEY och 17 till
  • Laddar…
Vill man verkligen måla med falurödfärg förstår jag att detta är ett tråkigt läge, i övrigt ser jag inga problem alls.

Det är ett nytt hus, det byggs inga nya hus utan luftspalt bakom träfasaden => om det är plast eller inte på insidan är helt irrelevant.

Målas det med en bra akrylatfärg typ Alcro Bestå eller motsvarande kommer reslutatet bli super och hålla länge.
 
  • Gilla
AAEY och 9 till
  • Laddar…
Googlade lite på det. På flera ställen står inget om vad det är för färgtyp. På några står det, och då med text i stil med denna:

"Den ytbehandlade panelen kan övermålas med de flesta förekommande fabrikat på marknaden av vattenburna akrylat- och alkydprodukter samt lösningsmedelsburna alkydprodukter av god kvalitet.Slamfärg (Falu rödfärg eller liknande) samt lasyrfärg skall ej användas!"
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.