ska bygga ett till sovrum och funderar på var man ska sätta eluttag och lampor. Finns det några bra tumregler som kan hjälpa till?
Elektrikern har sina idéer (ej diskuterat än), men tänkte mest om det finans något mer man bör tänka på?
 
Mikael_L
Höjd är en sak.
Man väljer lämpligtvis samma höjd som i övriga huset, men åtminstone samma höjd i samma rum.
Just idag finns det ingen direkt standardhöjd, den har förut funnits och varit angiven i någon standard eller likn, men förändrats lite då och då under historiens gång, jag använder mig själv alltid av 200mm ög om jag inte finner någon anledning till annan höjd (t.ex. att bef uttag sitter på en viss höjd).

Sen kan man fundera på om ett uttag ska sitta i bekväm höjd för att ansluta dammsugare utan att böja sig ner, det är troligen bäst under strömbrytaren vid dörren i så fall. Där brukar man standardmässigt sätta ett uttag nere vid golv, men det kan ju lika bra flyttas upp, eller ha båda.
Det är ibland lite löjligt att vi alltid ska klämma dit ett uttag vid dörren under strömbrytaren, ibland blir det ett ganska onödigt uttag. Jag tror att en anledning är för att man "redan har el nära" från strömbrytaren ovan, särskilt vid utanpåliggande elinstallation blir detta tydligt.
Men ser man ingen direkt vits med uttag vid dörren, strunta i det, säg till elektrikern, det är ju som sagt lätt att det annars hamnar ett där av bara farten.

Vid köksfönster som troligen kommer ha köksbord nära så brukar jag rekommendera att fundera på uttag i höjd med fönsterbräda, lite ovan eller under. Det kan man ju också fundera på i sovrum, inte lika uppenbart bra där, men kanske för adventsljusstake eller någon annan lampa.


Det var höjder, sen placering. Försök få uttag på max 4 meters avstånd från varandra (en generell bra regel oavsett rum) för att de flesta prylar man kopplar in har en 2 meters anslutningssladd. Detta gäller alltså längs möblerbara väggar.
Fundera på om det finns någon eller några väggar som kommer passa bra med garderober, sätt inte uttag i hörnen där, utan 70cm ut från hörnet så ev garderob går fri.
Man kan också ibland välja 40-50 cm från hörn ifall man tror att det kan bli en bokhylla där (alltså andra rum då).

Var kommer sängen stå? uttag på bägge sidorna är bra.

Ska du ha ett lamputtag över fönster?

Ska du ha ett eller flera lamputtag i tak? Sätt de inte så att dörrar på höga garderober riskerar att slå i. Är du osäker på placering, sätt mitt i rummet bara, fast gärna något längre in i rummet från fönstret sett, då man under dagen får ljus från fönster och behöver lampan mer längre in i rummet.

Ska du ha garderober och vill ha spots eller LED-list eller annan ljuskälla i taket som belyser den öppna garderoben?
Då kan du välja mellan dosa eller rörutlopp, vad som är bäst beror på vad du tänkt.
 
  • Gilla
Enterprise och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.