Jag bor i en mindre lägenhet och har under några veckor märkt att det förekommer små vibrationer i golvet, särskilt kvälls- och nattetid. Lägenheterna är små så det är inte tillåtet att installera tvättmaskin, diskmaskin eller liknande. Inte heller har ventilationstrummor eller liknande bytts ut.

Då vibrationerna känns även nattetid kan det inte handla om något bygge i närheten och det har inte blivit någon förändring i kollektivtrafiken, t ex pendeltåg. Jag kan ibland se att blad på mina växter rör sig något och även om det är lite så är det mycket irriterande att känna dessa vibrationer. Det är alltså vibrationer utan att man hör något ljud.

Jag funderade på om det är någon granne som har en takfläkt eller annan fläkt stående inne hos sig. Jag vet inte hur jag ska komma åt detta då jag inte gärna går och ringer på hos alla och frågar om de har fläktar som kanske skapar vibrationer. Risken är också att det är själva golvet och stommen i huset som helt enkelt är dålig och som inte står emot vibrationer. Jag är själv inte byggkunnig och har inte pengar att anlita hantverkare för att lägga in ett extra golv eller annat.

Tacksam för tips.
 
BirgitS
För 2-3 veckor sen skrev du om störande dunsar. Hur har det gått med dem, har de ersatts av vibrationer nu?
 
Tack. Jag har dels ljudstörningar i lägenheten och där vet jag att det kommer bland annat från hårda fotsteg och antagligen att någon granne slår i skåpsluckor och liknande.

Vibrationerna är mer vaga och det hörs inget ljud. Jag har lyssnat utanför en grannes lägenhet för att höra om det möjligen skulle finnas fläkt eller AC där inne men inga fläktljud hörs. Det är mycket märkliga vibrationer, ingen verkar heller spela musik högt, ha någon bas på eller liknande.
 
BirgitS
A Ann-Cathrine skrev:
Inte heller har ventilationstrummor eller liknande bytts ut.
Men du kanske har blivit känsligare för vibrationer när du har irriterat dig på andra ljud dvs. det är inte säkert att något har förändrats. Det kanske är från husets uppvärmningssystem eller ventilationssystem, man är känsligare på kvällar och nätter när det är tyst för övrigt och man är mer avslappnad och tröttare.

Kan du inte be att få komma in hos grannar för att känna om du märker vibrationer där också?

A Ann-Cathrine skrev:
Jag kan ibland se att blad på mina växter rör sig något
Det är nog sannolikare att det är något vinddrag från ventilationen som får bladen att röra sig.
 
  • Gilla
Gladödrömmare och 1 till
  • Laddar…
Kan vara så enkelt att det är höst och värmen har höjts i fastigheten. Bladen har en förmåga att röra sig när värmen stiger från elementen. Dessutom brukar man höra en massa konstiga ljud nattetid när allt annat är knäpptyst. Vet själv om man har svårt att sova på natten kan man höra något ljud som man funderar på vad det är och då lyssnar man ändå mer och till slut inbillar man sig att man hör en massa ljud
 
  • Gilla
Gladödrömmare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.