Bor i ett gammalt hus, byggdes på 40-talet. Vi har en ventil på väggen som jag inte tidigare reflekterat över men som jag nu undrar hur den fungerar.

Det verkar dra lite luft från den. Den har även en hake som "öppnar" ventilen när man trycker ner haken. Det blåser då ännu mer.

Vad är detta för ventil, och är det tänkt att den ska vara stängd, öppen eller öppnas/stängas beroende på hur mycket genomströmning av luft man vill ha?

Sedan undrar jag hur man skulle rengöra den. Är det helt enklt så att man målat över gallret som sitter runt så det inte längre går att ta bort?

PS. Ventilen sitter i vardagsrummet.
 
  • Gammal fyrkantig ventil i vardagsrum med smutsigt gallermönster och reglerbar hake på en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand pekar mot en gammal väggventil med kvadratiskt galler och synlig smuts och färgrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är en tillluftsventil eller frånluftsventil.
 
Ser ut som en typisk frånluftsventil i ett självdragssystem. Ventilen går in i murstocken eller annan ventilationskanal som normalt mynnar över tak. Om allt funkar som det ska så ska det vara ett svagt undertryck vid ventilen. Man bör kunna få ett vanligt papper att fastna på ventilen om den funkar som den ska. I alla fall när det är lite kallare ute.

För det är det just temperaturskillnaden mellan ute och inne som driver ett självdragssystem. Så nu när det fortfarande är varmt ute så är drivkraften liten. När det är smällkallt ute är den istället för stor. Då kan man använda spjället för att reducera draget. Så här års bör det vara maximalt öppet för att utnyttja det lilla drag som finns.

Tillfälligt, när det exempelvis blåser hårt i någon olämplig riktning, är det vanligt att luftflödet vänder och det blåser in genom frånluftsventilerna.
 
PNO PNO skrev:
...
Tack för svaret PNO! Ventilen verkar inte gå att hålla öppen - om man försöker öppna den den genom att trycka ner reglaget så stänger den sig själv igen som om den satt på en fjäder. Hur kan det komma sig?
 
Det brukar vara någon mekanism i form av hakar på armen du kan dra i som kan haka fast sig i ett par tre lägen och drar man ännu mer så hakar den loss sig och ventilen stängs igen. Med lite väl mycket målarfärg på delarna och eventuellt någon trasig fjäder i mekanismen så kan det bli så att den inte hakar upp som den ska. Ta ner gallret och plocka isär mekanismen så ger det sig nog. Brukar vara lätt att laga.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Normalt sitter det väl också en lina eller kedja, som man kan manövrera med. Ska gå att hitta ett läge där den är öppen respektive stängd. Rör armen försiktigt, så kanske du hittar de två lägena.
P.S. jag hade sådan i mitt pojkrum när jag var ung D.S.
 
C
Där längst upp på toppen av ventilen sitter det en flärp som man kan vrida på eller en skruv för att kunna lossa på gallret.
Men du lär behöva peta bort en del färg innan... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.