X Xaktly skrev:
Legionellabakterier dör när vattnet är över 50 grader, dör ännu fortare vid 60 & dör skitfort vid 70.
Det vettigaste måste ju vara att se till att vvc-tempen är över 50, vilket den borde vara ändå. Sen ser till att det är öppet flöde på alla torkar, alltså tar bort avstängningsmöjligheten för den enskilde.
Är man puckad och använder varmvatten till matlagning, dör bakterierna när vattnet hettas upp.
Nej det fungerar inte om det är lågt flöde. Du vill inte ha så varmt vatten i ditt system, med risken att du skulle kunna få ut 70 grader i dusch eller kran. Som sagt det var precis det här som har testats och det fungerade inte. Jag kan också ta gift på att en av dem smittades där jag bodde inte hade mixtrat med avstängninsventilen. Även vid högt flöde tar det precis som någon tidigare skrev mycket lång tid innan själva torken blir 50 grader eller mer. Det är helt enkelt en riskkonstruktion som aldrig borde ha använts. Om du googlar hittar du säkert fler fall.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Jag hittade svaret på min egen fråga?


VAD ÄR SKILLNADEN PÅ ETT ÖPPET SYSTEM (VVC) OCH ETT SLUTET SYSTEM?
I dagsläget är det bra att känna till att det inte är tillåtet att ansluta en vattenburen handdukstork på ledningarna i ett öppet system (VVC).
VVC står för varmvattencirkulation och är det vatten som vi dricker, duschar, badar och lagar mat med. När vattnet i VVC-systemet inte används cirkulerar det i ledningarna för att snabbt finnas tillgängligt så snart vi är behov av varmt vatten igen och på så sätt minska vattenanvändandet.

Ett slutet system är separata ledningar som inte blandas med vattnet i blandare, kranar eller duschar. Det slutna systemet går inte att nå på samma sätt som ett öppet system. Ett exempel på ett slutet system är bland annat element, fjärrvärme, bergvärme, ved/pelletspanna, luft/vattenvärmepumpar. På detta system är det godkänt att koppla på en handdukstork.

--------------------------------


Så om de bytte ut mitt element mot en handdukstork så måste det väl vara safe?
VVC är ett tappvarmvattensystem där från den bortersta punkten finns en ledning tillbaka till varmvattenberedaren. En cirkulationspump är monterad i ledningen för att tvinga varmvattnet att cirkulera från den bortre punkten tillbaka till varmvattenberedaren.

Avsikten är att när man vill ha varmvatten får det snabbare annars kan det dröja en bra stund innan det varma vattnet kommer. Beroende på hur länge det här kalla vattnet har stått i ledningen så är det olika halter av legionella-bakterier i det. Är dessutom termperaturerna i varmvattenberedaren låga så finns tillväxten även där.
Bakterierna i det varmvatten som i återcirkuleringen går tillbaka till vvb kommer att dö av den högre temperaturen där.
Är det nu som så att flödet igenom en handdukstork är lågt under lång tid så bildas det bakterier där men det vattnet går i huvudsak vidare till vvb förutom de små mängder som i samband med fel kan ta sig 'baklänges' och sedan till ett duschmunstycke.

Tappvarmvattensystem är öppna även på så vis att vattnet i dem normalt sett hela tiden byts ut, så är det inte med de olika vämecirkulationssystemen som normalt ska klara sig på sitt nuvarande innehåll.

bergvärmesystemet är exv fyllt med en vatten-spritblandning (väldigt dumt om vattnet fryser inne i värmeväxlaren dvs köldsystemets förångare - då går den sönder.)
 
I vår förening satte vi in handdukstorkar kopplat till VVC i samband med stambytet år 2001, en del lägenheter har till och med golvvärme i badrummen också kopplat till VVC.

Det vatten som har svalnat i handdukstorkarna/golvvärmen kommer aldrig ut ur kranarna. Returvattnet går tillbaka till fjärrvärmecentralen där det värms upp till 55 grader vilket (åtminstone teoretiskt) tar död på legionellabakterierna. Returvattnet är 50 grader.

Enda möjligheten att odla legionellabakterier är låta vattnet stå i rören under en längre tid, t.ex. vid semester eller annan längre bortavaro, och det gäller både varm- och kallvattnet. Jag vet inte hur lång tid det tar för legionellabakterier att växa till en farlig mängd i sådant stillastående vatten. Någon?
 
Alti Alti skrev:
I vår förening satte vi in handdukstorkar kopplat till VVC i samband med stambytet år 2001, en del lägenheter har till och med golvvärme i badrummen också kopplat till VVC.

Det vatten som har svalnat i handdukstorkarna/golvvärmen kommer aldrig ut ur kranarna. Returvattnet går tillbaka till fjärrvärmecentralen där det värms upp till 55 grader vilket (åtminstone teoretiskt) tar död på legionellabakterierna. Returvattnet är 50 grader.

Enda möjligheten att odla legionellabakterier är låta vattnet stå i rören under en längre tid, t.ex. vid semester eller annan längre bortavaro, och det gäller både varm- och kallvattnet. Jag vet inte hur lång tid det tar för legionellabakterier att växa till en farlig mängd i sådant stillastående vatten. Någon?
Kallvatten som är ca 10 grader varmt ... nej bakterierna klarar inte av växa till där. De vill ha 20 grader eller varmare.

I det här fallet för ts dels (dvs vad beträffar brf) är det viktigt att om anslutningarna för elementet pluggas att det avstick från varmvattenledningen till elementet där det kommer bli varmvatten stående, att det är så kort som bara möjligt. Skulle avsticket vara säg en meter så har de fått en bakteriebomb så där blir rörmokaren tvungen att gå lite längre vad beträffar den halvan.
Den ledning som leder tillbaka till vvb ..... där spelar det inte någon roll OM vvb är tillräckligt varm. En annan variant där är förstås att vid vvb kapa bort vvc:anslutningen helt !
 
E Eld skrev:
Det finns bra sätt att koppla in handdukstorkar och så finns det både dåliga sätt och urusla sätt. Vilket sätt ens egen eller grannarnas torkar är inkopplade på får man ta reda på själv.

På värmekretsen som en radiator = bra
På VVC = dåligt
I serie med varmvattnet till eget handfat och/eller dusch = uruselt
Nja, "på värmekretsen" är inte helt bra det heller. I de flesta flerbostadshusen stänger man ner värmen i värmekretsen under sommarmånaderna och då fungerar alltså inte handdukstorken som tänkt.
 
Varmvattencirkulation finns i flerbostadshus för att man ska slippa vänta för länge innan varmvattnet når förbrukningsstället. Enligt regler i Boverkets byggregler ska man inte behöva vänta längre än 10 sekunder. Varmvatten ska ha en temperatur av minst 50 ° C. Dessutom ska ledningar för kall- och varmvatten vara förlagda så i schakt och rörstråk så att kallvattnet inte blir uppvärmt av varmvatten eller varmvattencirkulationsledningar. Vad gäller handdukstorkar inkopplade på VVC-ledningar finns regler och råd att läsa under samlingsportalen http://www.stoppalegionella.se/byggnadstyp/flerbostadshus.
I broschyren Har du legionellabakterier i dina ledningar, finns en bra beskrivande bild på sista sidan om temperaturer i varmvattenledningar. www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2000/har_du_legionellabakterier_i_dina_vattenledningar.pdf
 
Låter som ett klokt beslut av styrelsen. Dels legionellarisken som folk dör av (och då via "ångan" i duschen och inte av att dricka vatten) och dels av energiskäl. Att kollektivt värma upp varandras handdukar är ju galet. Har aldrig haft handdukstork, eller jo jag har ju två stycken elektriska sedan ett år men har aldrig haft dom på, känns som mer nice2have än need2have.

Låter dock märkligt att det inte finns någon annan värmekälla i badrummet? Om det stämmer bör ju styrelsen har funderat på om det behövs en kompletterande värmekälla. Oftast behöver man inte så mkt värme i badrum eftersom mycket frånluft är i badrummet (och drar uppvärmd luft från andra delar) och att klimatskalet brukar vara mycket begränsat.
I mitt gamla lgh-hus byggt på 30-talet var det rätt vanligt att folk plockade bort elementen anslutna på värmekretsen, både i badrum och i tamburen sen gnällde de på att det var svalt. :)
 
A
H HansOT skrev:
Kan inte stämma att man måste spola i varmvattenkranen för att få värme i handdukstorken! Det är ju det du säger!!!
Oftast sätts väl handdukstorken upp i stället för element eller som komplement till och då cirkulerar väl varmvattnet i torken i samma system som elementen.
I det läget går uppvärmningen av torken på föreningens värmekostnad.
I hyreshus och de flesta andra större byggnader så har man VVC, dvs varmvattencirkulation, dvs varmvattnet cirkulerar ständigt till en punkt strax innan kranen, för annats skulle du få spola i evigheter innan du fick varmt vatten i ett stort hus. Jag förvaltar tex ett 273 meter långt hus, hade man inte haft VVC där, så hade varmvattnet tagit många minuter innan det kom fram när folk ville tvätta händerna. Det skulle i sin tur ge en legionellarisk.

Det är på denna VVC som handdukstorken sitter, och därmed kan den alltså hållas varm året runt, oavsett om elementen är varma eller inte.

Baksidan på myntet är att man bränner massor av onödig energi i VVCn när man har en massa handdukstorkar på i juli, dessutom sjunker temperaturen på VVCn, så att msn riskerar legionella, som kan vara dödligt, framförallt om du är lite svag av något annat.
 
Har bott på ett Hotell där handuksvärmarna va kopplade på VVC vilket innebar att även om det va 26 grader varmt ute så gick värmarna för fullt så inne på toalett/dusch va det olidligt att vara och det gick inte att stänga av. Vet inte om det aldrig funnits någon typ av strypning eller man fått ta bort den då man va rädd för legionella.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Kände en tjej en gång som som råkade bo i en hyreslägenhet där det byttes vitvaror och putsades upp i största allmänhet. Hon var strålande glad över den nya spisen och det nya parkettgolvet. Men gladast av allt var hon övar att det var gratis. -"du fattar inte. Det kostar ingenting!"

Staffan
Ja och nej, nej därför att det där vitvarubytet har fastighetsägaren redan tagit höjd för i sitt hyresäskande , sedan finns det de där fastighetsägarna som glömmer att hyresgästerna redan har betalat för den nya spisen....
 
X Xaktly skrev:
Legionellabakterier dör när vattnet är över 50 grader, dör ännu fortare vid 60 & dör skitfort vid 70.
Det vettigaste måste ju vara att se till att vvc-tempen är över 50, vilket den borde vara ändå. Sen ser till att det är öppet flöde på alla torkar, alltså tar bort avstängningsmöjligheten för den enskilde.
Är man puckad och använder varmvatten till matlagning, dör bakterierna när vattnet hettas upp.
Du kan äta upp ett helt kilo med legionellabakterier - du vill däremot inte ANDAS in dem.
Själv brukar jag inte andas in min mat men däremot vattenånga när man duschar....

Det finns andra nackdelar med att dricka svagvarmt varmvatten som exv eventuellt dåliga metaller i det.
 
X Xaktly skrev:
Legionellabakterier dör när vattnet är över 50 grader, dör ännu fortare vid 60 & dör skitfort vid 70.
Det vettigaste måste ju vara att se till att vvc-tempen är över 50, vilket den borde vara ändå. Sen ser till att det är öppet flöde på alla torkar, alltså tar bort avstängningsmöjligheten för den enskilde.
Är man puckad och använder varmvatten till matlagning, dör bakterierna när vattnet hettas upp.

Tyvärr inte. Det har med uppehållstid att göra. Legionella är en sneaky bastard som gömmer sig i biohud och amöbor för att skydda sig mot kemikalier och värme. Det gör att passagen genom värmeväxlaren går för fort för att komma år legionellan. En viss avdödning sker, men inte tillräckligt för att ta kål på kolonin.
 
D
Ja. A Ja. A skrev:
Det är ju just därför det är smartare att man betalar det själv, får 30% rot sen ersätter föreningen överskottet i kassan med avgiftsfria månader. Betalar man jobbet via föreningen kan man inte dra av de 30% som man kan som privatperson. En förening ska i längden gå +\- 0 vilket innebär att om kassan och skuldsättningen ser bra ut och ägarna tar en del kostnader själva så sänker man avgiften eller ger avgiftsfria månader. Efter lite jobb med ekonomin börjar vår förening gå så bra att vi behöver mindre intäkter, om vi inför avgiftsfri månad eller sänker hyran är något vi kommer att rösta om på stämman.
Hur blir det med de som redan gjort renovering och redan använt rot till max samma år som det ska göras?
 
D Daniel_82 skrev:
Hur blir det med de som redan gjort renovering och redan använt rot till max samma år som det ska göras?
Tiden från beslut, till att man upphandlat arbetet, fått in det i "kön" hos VVS firman som skall montera bort torkarna, osv. Så går det oftast över ett årsskifte. Klart att om jag gör slut på min ROT i januari, och föreningen sedan plötsligt fattar ett beslut i februari att jag måste bekosta indragning av el för en elektrisk handdukstork, så finns kanske lite risk att det blir kyligt i badrummet i december om jag vill få det gjort med ROT.
 
A Andreas_jti skrev:
Nej det fungerar inte om det är lågt flöde. Du vill inte ha så varmt vatten i ditt system, med risken att du skulle kunna få ut 70 grader i dusch eller kran. Som sagt det var precis det här som har testats och det fungerade inte. Jag kan också ta gift på att en av dem smittades där jag bodde inte hade mixtrat med avstängninsventilen. Även vid högt flöde tar det precis som någon tidigare skrev mycket lång tid innan själva torken blir 50 grader eller mer. Det är helt enkelt en riskkonstruktion som aldrig borde ha använts. Om du googlar hittar du säkert fler fall.
Det behöver inte vara den som drabbas som har haft avstängt flöde. Det räcker att någon i huset har stillastående varmvatten en tid. Så bildas en koloni som sedan åker runt i systemet, till det kommer ut i någon dusch.

Att hålla över 50 grader på vattnet är tydligen inte tillräckligt. De flesta värmepumpar har ju "legionellaprogram" som tillfällgt höjer varmvattentemperaturen till 70 grader 1 gång i veckan.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.