Vi håller på att titta på lite inredning till nya bostaden.
Det kommer inte bli så mycket möbler pga planlösning och hur vi vill ha.

Var och kollade idag och fastnade för björka och lilla åland från stolab.

Är det någon här som har dessa i original?
Vi tänker björkbord i mattlack och några stolar i färg och några lika bord.

Hur är kvaliteten på dessa? Repas färgen lätt?
All input uppskattas.
Och nej vi kommer inte köpa "lika" från billigare leverantör.

Tack på förhand.
 
Vet inget om just dessa två modeller men när vi köper kvalitet till gruppbostäder/lss där det slits hårt så har det ofta blivit björkstolar från stolab. Kan bara rekomendera dem!
Minns dock inte om de var klarlackade eller bara inoljade. Tror mest det sistnämnda.
 
Redigerat:
KristinaRT
Det jag har sett hos bekanta så är lackade varianter ”tåligare” än målade av Lilla Åland.
 
Bra input!
Är det kulör på dessa eller lackade/oljade?
 
Blir de fint slitna eller ser det bara repigt ut?
 
KristinaRT
De målade jag har sett har mest sett repiga ut snarare än snyggslitna. Antar att det beror på vilken typ av färg man använder, ”mjuk” färg nöts bort medan hårdare repas bort?
 
BirgitS
Vi har slagbordet Björka sen 80-talet och det är tur att vi valde den oljade varianten för bordskivan har slipats flera gånger under åren för att få bort skador efter tappade bestick, barn som lekt osv. Däremot köpte vi Lilla Åland för kanske 5 år sen och då valde vi lackade eftersom de inte skadas på samma sätt och dessutom är besvärliga att olja in (jag har inte sett några skador heller).
 
Intressant.
Vi var inne på björka först. Men såg Carl på nätet. Det bordet var väldigt fint.
Så nu lutar det åt ett carl med tre iläggsskivor.
Dock blev jag velig nu. Oljad vs lackad.
Lackar bör man väl också kunna slipa och lacka om ifall det behövs.

Är mer inne på sex stolar i björk och två extra stolar i grå eller någon färg.

Har björken mörknat mycket för er??
 
Min bild är att oljade möbler mörknar mer än lackade.
 
Om någon har några bilder på några år gamla stolar som är målade får ni gärna dela med er.

Hittills har det kommit in väldigt bra input.
Stort tack!
 
BirgitS
fgo fgo skrev:
Lackar bör man väl också kunna slipa och lacka om ifall det behövs.
Fast det är ju mycket mer besvär med att slipa bort lack än att slipa ner trä, och svårt att få lack snygg på en hel bordsskiva där man lätt ser alla skavanker varenda gång man äter.

Naturligtvis har ett oljat bord ändrat färg under så många år med ljus, liksom våra gamla lackade möbler också har ändrat färg. Gulnade möbler må vara omodernt just nu men det är ju inte säkert att så är fallet om 10 år när dina har börjat gulna för då kanske man börjar tycka att det är trevligt med varmtonat. Moden går i vågor.
 
Har tyvärr inga målade utan lackade i björk från 1993. Det som slits är den övre delen på ryggstödet.
Närbild på slitaget på övre delen av ryggstödet på en lackad björkstol från 1993.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lackad björkstol från 1993 med slitage på ryggstödets överkant mot en trägolvbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lackad björkstol från 1993 med sliten överdel på ryggstödet, mot ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stort tack. Det där var ju fint slitet.
15 år gamla och ser så ut får anses vara god kvalitet.
 
Jag tänkte återkoppla hur det blev.

Vi bestämde oss för ett Carl bord i ljus mattlack, till det blev det fyra stolar i samma behandling samt två grå och två blå/grön.
Som en liten bonus fick det följa med en lilla lilla åland hem, obehandlad.

Det som fick oss att definitivt bestämma oss var att stolarna i affären hade stått i demo under 5-8 år har jag för mig.
Då släppte oron.

Återkommer om 10år med hur stolarna slits :)

Tack alla ni som kommenterade!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Ursäkta om jag kommer in lite sent i tråden men undrar om tips på dynor till lilla åland.

Jag tycker deras egna för 1000 kr / st inte är speciellt snygga och lite dyra.

Har även sett någon annan med fårskinn.

Finns det någon annan som har hittat en bra lösning? :)

Tacksam för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.