Hej på er,
Jag är ny här på forumet och vill passa på att dela med mig av lite erfarenheter och samtidigt fråga om det jag råkat ut för är vanligt.

Vi skall renovera ett badrum och samtidigt utföra en del el-jobb i vår lägenhet. Har varit i kontakt med en plattsättare och en elektriker. Plattsättaren dök aldrig upp till fyra (4) avtalade möten då han skulle få inspektera jobbet. Inga ursäkter eller någonting... Till slut tröttnade jag och sade att jag söker upp en annan plattsättare. Elektrikern dök upp på avtalad tid men därefter fick jag i princip tjata mig till en offert. Nu när offerten väl inkommit så har han gjort sig omöjlig att få tag på vad gäller att komma överens om tidplan.

Detta förvånar mig eftersom jag själv arbetar i konsultvärlden med den skillnad att om mina kunder ber mig hoppa - då hoppar jag. Snabbt! Jag har frågat vänner om detta är normalt det här med att hantverkare är dåliga på att återkomma eller ens dyka upp på avtalade möten. De har intygat att detta är mycket vanligt. Helt obegripligt i mitt tycke att en yrkeskår som i princip är beroende av marknadsföring via "word-of-mouth" beter sig så här. Eller är svaret att de har så otroligt mycket att göra att de inte bryr sig om en liten kund mer eller mindre?

Ber därför ödmjukast om tips på engagerade hantverkare i Stockholm med starkt kundfokus och bra ordning på kalendern. Ser faktiskt priset som ett mindre problem om servicegraden är felfri...

MVH
Mattias
 
Hej!
Jag mezzar dig numret till en lettisk firma som vet vad kundvård är. Precis som du beskriver har jag haft det innan jag fick tag på mina lettiska killar som jobbar utan mellanhänder.De har hjälpt mig i ca sex månadwer att bygga till och renovera vårt 50-tals hus i Stockholmsområdet.
De har byggt garage, rivit upp gammal betongkaka och gjutit nytt betonggolv. De har byggt väggar och gjort allt utom el, vvs och ventilation! De är oerhört duktiga på att jobba med betong/cement speciellt när det gäller att putsa fasaden eller innertak. Självklart spacklar och målar de också!
Framförallt så har de gjort två nya toaletter hos mig som är helkaklade. En gäst toalett och ett badrum med bastu. Altt har bliovit mycket snyggt!
Visst har de gjort några fel men det har alltid fixats till och utan att tillägssdebitera.

De brukar lämna mycket privärda fastpris och diskuterar inte priset mer om du inte ber dem göra mer saker! De har F-skatt om du vill ha det. De börjar bli färdiga hos mig så jag tycker de borde hitta mer jobb i Sverige.


Jag har en elektriker också som är mycket duktig men inte så billig som du får med


Hoppas det funkar

/Ralli
 
Ralli,
Det låter klart intressant. Är även nyfiken på elektrikern du anlitat. Du når mig på bedding@creativesearch.se.
Tack!

/Mattias
 
Finns i din inbox på forumet!

/Ralli
 
Vill bara kommentera detta genom att säga att det verkar vara ett genomgående syndrom att vissa hantverkare högaktningsfullt skiter i tidplaner och i deras ögon sådant trams, dom vet bäst själv när jobbet skall göras och göra klart jobb i ett nytt hus som skulle gjorts 3-4 veckor tidigare och som omkullkastat tidigare fastlagd tidplan. Golvläggare, vvs montör och köksmontör gjorde att våra nerver fick kucku då slutbesiktningsdag oundvikligen närmade sig. Golvmontören fick klampa in efter inflyttning och färdigställa, köksmontör kom dagen innan slubesiktning stressad och gjorde i vissa stycken ett kass jobb som fick rättas till i efterhand och sist men inte minst vvs montören som ihop med golvläggare inte synkade en sekund som fick till följd att värmepumpen inte kunde kopplas in förrän på morgonen inflyttningsdagen.
Då detta skedde i December och den enda uppvärmning vi har är golvvärmen så var det termobyxor på när man gick o lade sig på kvällen.

Pratat ett flertal gånger förståeligt nog med byggledare och kvalitetsansvarig och dom bara skakar på huvudet och säger att ibland är det hopplöst och det är vanligt det blir så här, helt ofattbart egentligen när vissa människor har som yrke att bygga och anlägga fullständigt skiter i överenskommelser och kör sitt eget race.

Grannen som bygger nytt och hade slutbesiktning igår har haft problem, vissa bitar inte klara trots tidplan och hans varmgarage har inte ens fått sulan gjuten ännu utan väggar och tak är klart men utanför ligger golvisolering och armering och skräpar på tomten. Elbolaget har varit onåbara så hans inkoppling av permanent el dröjer osv osv.

 
Låter ju helt fruktansvärt!

Undrar om det är så här i Sverige eller om det är ett universellt problem bland hantverkare: duktiga på själva hantverket - sämre vad gäller den affärsmässiga biten (marknadsföring, kundvård, service, administration, tidsplanering). Jag försöker dra paralleller till mitt eget yrke och de slutsatser som man kan dra är att hantverkarvärlden lider av ineffektiv konkurrens på en marknad där få eller inga sätter en standard som gör att konkurrenterna behöver anstränga sig.
 
I mitt jobb i vardagen så händer allt möjligt konstigt, tråkigt och svårt också! Dock är skillnaden vad man gör åt det! Allting går att förklara varför det inte händer, blir försenat eller för dyrt!! Grejen menar jag är vi söker dom som orkar ha en högre ambition!

Jag hade mitt hantverksgäng stå och spackla, slipa betonggolv och måla till klockan 03:00 resp 04:00 för att bli klara till julafton då de visste att jag bjudit in hela min familj som skulle sitta och fira jul i rummet dom skulle ha färdigt. Att dom försökte hedrade dem och att de faktiskt hade fastprisat det också! Sen hann dom inte allt dom trodde de skulle hinna men poängen är att de försöker! Jag tjänade säkert 2-3 veckor på detta.

Hur många har haft sjuka hantverkare... och vad sjuka dom blivit... mina har blivit påkörda och allmänt illa behandlade men när jag erbjöd dom ett par tusen till för att bli klara så fixade dom det direkt inga problem!

Det är många som behöver förstå att de behöver bli bättre

Jag tror på konkurrensutsatta hela hantverksbranchen och det är synd att man måste kunna svenska för att bli behörig på el och vvs!
 
Har ju säkert med det att göra att dom levt i sin skyddade värld häruppe i lilla Sverige och där vissa utvecklat en kultur där dom anser att vi som konsumet skall vara glada om dom kommer på utsatt tid för dom har ju sååååååå mycket att göra så några veckors försening får man kallt räkna med egentligen, vad spelar det för roll anser dom, "vår" golvläggare(som vi aldrig vill se synen av igen) hade den mentaliteten och att komma och skita ner och föra oväsen när vi flyttat in i vårt nya hus var helt naturligt för honom.

När nu konkurrensen trycker på utifrån och andra säkert mycket duktiga hantverkare vill komma hit och jobba och tjäna pengar börjar direkt gnölet att dom kommer hit och tar jobbet ifrån oss stackare som sliter och släpar, men hade dom skött dom bitarna med att marknadsföra sig själv genom att sköta en sådan elementär sak som ingångna avtal t.ex så skulle dom vara bättre rustade för denna konkurrens, nu tröttnar folk direkt och dom lär ju aldrig ta kontakt med denna hantverkare nästa gång dom vill ha något gjort utan tittar sig omkring efter någon annan så enkelt är det ju.
 
Ligger mycket i det du skriver, robban44.

Jag är helt novis vad gäller att upphandla och anlita hantverkare. Hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att det skulle visa sig SVÅRT att få be om att KÖPA en tjänst!

Jag menar, vad är det för marknad som präglas av aktörer som inte visar något större intresse av att sälja sin produkt/tjänst?
 
MattiasB skrev:
Jag menar, vad är det för marknad som präglas av aktörer som inte visar något större intresse av att sälja sin produkt/tjänst?
En marknad i högkonjunktur! Vänta bara tills nästa lågkonjunktur i byggbranschen om några år (jodå, den kommer...) då blir det nog annat ljud i skällan. ;)
 
Och gränserna öppnas för utländska hantverkare som kommer hit och sköter sig, blir säkert några som får omskola sig till ett annat yrke för där lär ju inte telefonen gå varm precis.
 
dalle skrev:
[quote author=MattiasB link=1144756345/0#8 date=1144762294]Jag menar, vad är det för marknad som präglas av aktörer som inte visar något större intresse av att sälja sin produkt/tjänst?
En marknad i högkonjunktur! Vänta bara tills nästa lågkonjunktur i byggbranschen om några år (jodå, den kommer...) då blir det nog annat ljud i skällan.  ;)[/quote]

Instämmer.
Idag är efterfrågan större än tillgången. Då går det an att lägga begreppet kundservice på hyllan. Det kanske inte alltid är medveten nonchalans från deras sida men hög arbetsbelastning har en förmåga att ta fram det sämsta i folk.
I dåliga tider är det dock bra renommé som är skillnaden mellan att klara sig eller gå under.

......självsanering.
 
Är det någon som har provat att ta med en vitesklausul i leveransavtalet?

Jag jobbar med försäljning av större IT-system och om vi får en leveransförseningar, om det beror på oss/eller och om vi inte är överens om förseningen, så kan 1% av köpeskillingen gå tillbaka till kunden per försenad vecka upp till 10-20%, sedan kan de häva avtalet och få tillbaka pengarna helt. Det är hårda krav och man vill inte bli försenad.

Man kan kanske göra samma sak även vid privatköp där summan överstiger 50 000 kr men även ha en bonusklausul att de får 1%-3% mer för varje dag eller vecka de lyckas kapa beroende på omfattningen av uppdraget. Då får de både en morot och piska. Naturligtvis kan de inte alltid styra över leveranstider osv men det får väl finnas friskrivningar mot det också.

Det viktiga borde vara att få en realistisk tidplan redan i offertstadiet samt även en bättre kommunikation under utförandet så att man har koll på situationen. Det kan man få om det finns ekonomiska krav i avtalen.
 
ma-bor skrev:
Är det någon som har provat att ta med en vitesklausul i leveransavtalet?

Jag jobbar med försäljning av större IT-system och om vi får en leveransförseningar, om det beror på oss/eller och om vi inte är överens om förseningen, så kan 1% av köpeskillingen gå tillbaka till kunden per försenad vecka upp till 10-20%, sedan kan de häva avtalet och få tillbaka pengarna helt. Det är hårda krav och man vill inte bli försenad.

Man kan kanske göra samma sak även vid privatköp där summan överstiger 50 000 kr men även ha en bonusklausul att de får 1%-3% mer för varje dag eller vecka de lyckas kapa beroende på omfattningen av uppdraget. Då får de både en morot och piska. Naturligtvis kan de inte alltid styra över leveranstider osv men det får väl finnas friskrivningar mot det också.

Det viktiga borde vara att få en realistisk tidplan redan i offertstadiet samt även en bättre kommunikation under utförandet så att man har koll på situationen. Det kan man få om det finns ekonomiska krav i avtalen.
Jajjamensan.

Även jag har den erfarenheten från mitt arbete så jag tänkte att det kunde vara bra med lite nytänkande i bergvärmebranchen. Jag tror man kan sammanfatta det försöket med att samtliga tilltänka leverantörer tittade på mig som om jag var en idiot och jag kom ingen vart med detta. Jo förresten, den väldigt framtunga betalningsplanen fick jag ändrad till en mer baktung variant där jag betalade mycket mer vid slutbesiktning än vad man hade tänkt sig från början.

 
volvo skrev:
[quote author=dalle link=1144756345/0#9 date=1144762514][quote author=MattiasB link=1144756345/0#8 date=1144762294]

Instämmer.
Idag är efterfrågan större än tillgången. Då går det an att lägga begreppet kundservice på hyllan. Det kanske inte alltid är medveten nonchalans från deras sida men hög arbetsbelastning har en förmåga att ta fram det sämsta i folk.
Kanske kunderna behöver bli tydligare och bättre upphandlare också? I går avslutade jag en liten upphandling för jobbets räkning, ett jobb (inte byggrelaterat) som behövdes göras, och vi tog in förslag och kostandsberäkningar från några olika firmor. I går besämde vi vilken vi skulle välja, och mailade ut till de andra att nu hade vi bestämt oss, och namnet på firman som fick jobbet.

Idag ringde en av de som inte fick jobbet för att få reda på mer om varför vi hade valt den firma vi valde, som han sa "så att vi vet till nästa gång". Jag förklarade lite hur den vinnande firman hade gjort och presenterat sitt förslag, och varför vi fastnade för just det. Han tyckte det lät som en bra idé som den där andra fiman hade haft. Summa sumarum: nästa gång vi gör en liknande upphandling kommer även denna firma att kunna lämna ett bättre förslag till oss som pontentiella kunder.

Och varför skulle man inte kunna göra något liknande när det gäller byggjobb, i alla fall de lite större? Speca noga vad man vill ha, ta in ett antal kostnadsförslag, och sedan klart och tydligt redovisa varför man valt just den firman man valde (var det priset, erfarenheten hos hantverkaren, hur snabbt jobbet kunde göras eller vad var det som fällde utslaget?).

Då kan ju de andra firmorna tydligare se vad det var som den vinnande firman kunde erbjuda som var så bra, och nästa gång göra något liknande själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.