Lägg en plast på golvet, blöt ner tapeten med vatten + lite diskmedel från en blomspruta. Kladda fast gladpack på ytan, å ta en pilsner framför TVn. Blöt igen vid behov.
Dagen efter går det lätt att få bort tapeten med en spackel.
 
Vid flera tapetlager rispar jag först upp dem, sedan geggar jag på utspätt tapetklister (50-50, med vatten naturligtvis ;)), täcker med plast. Tapetklistret gör att vattnet inte avdunstar så fort, men du kan ju vid behov bättra på med duschflaska. Dagen efter är det bara att skrapa. Är tapeterna riktigt tjuriga kan du behöva upprepa proceduren. OBS! Skydda golven, det kan bli ganska kladdigt och blött!
Lycka till!
 
en ångmaskin från Jula för 199:- kanske.
gör jobbet bra, såvida det inte är treetex i botten.
 
Jag har också problem med borttagning av tapeter. Mina är spån-struktur som man målat över. Tror ni ångmaskinen fungerar här? Vilket är bäst, ångmaskin eller tapet-väck?

Vad är treetex?

Hoppas någon kan hjälpa... TACK!
 
Miaf, treetex är en mjuk fiberskiva, typ anslagstavla.
Kan du med fingerkraft trycka in en nål i väggen så är det nog treetex under. Att ånga inte är bra då beror på att treetexskivan också suger upp fukt och blir upplöst i ytan.
Jag tror inte ånga funkar när det är målat på tapeten. Ångan ska blöta upp pappret och lösa upp klistret, och tapeten är nog redan mättad av färgen.
 
Det är gipsskiva bakom tapeterna, fortfarande dåligt med ånga?

Testade lite med tapetväck och det verkade underlätta nedtagandet något iallafall, får väl fortsätta med det då och hoppas att jag inte blir galen på kuppen.

Tack för hjälpen!
 
Gipsskivan har ett pappskikt, kanske kan det bli lite upplöst. Funkar tapetväck så kör på det. Du kan prova att rugga den målade ytan med grovt slippapper, korn 40 typ, så sugs nog "väcket" in bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.