Hej Ny här o tacksam för input.

Vi fick en vattenskada under våren i tvättstuga o bast då vi var bortresta o ett vattenrör frös sönder. Grannen tittade till stora huset medans detta lilla hus stod tyvärr utan uppsikt. Vårt fel.
Vi hade för ovanligheten skull glömt stänga av vattnet som vi alltid gör.Resultatet var flera veckors vattensprut från rör invid väggen o inget avlopp fanns där heller så det rann ut i via tröskeln till en kall hall o genom brädorna där. Helt fel att ej ha avlopp det vet vi nu. Det revs 2-3 v efter det upptäcktes o sattes på tork 4 veckor till en fuktkvot 17% eller mindre.
För säkerhets skull kallades Fuktsaneringsföretag in som skulle spruta saneringdsvätska. Han som kom sa att han normalt ej jobbade med sanering o kunde ej svara på några frågor, när han for sa han att det fanns massor med mögel. Vi blev oroliga men lugnades något av deras arbetsledare. Man påbörjade uppbyggnad med ångväv o reglar.
Det hela kändes inte bra så vi stoppade bygget o kontaktade försäkringsbolaget som skickade hit saneringsföretaget igen som sa att dom endast gör det för att lugna oss , det kommer ej finns nåt mögel kvar. Dom kom o sprutade igen o mögel fanns kvar. Efter mycket om o men togs en enkel regel bort o de sa att det kommer ej finnas mögel bakom o det fanns massor med mögel bakom.
Vi fotade o skickade till skaderegleraren som kom i Fredags o granskade noga rummet o sa att vi o alla andra i Sverige bor i mögelhus då mögelsporer finns överallt o tyckte vi målade fan på väggen.Han gick med på att byta ut det ytliga regelverket men ej det inre. Man kan ju inte bygga ett nytt hus sa han o resterande materiel vill han ej ta bort. Det rör sig om bärande vägg kring dörrposten, dvs där det var mest !! med mögel. Han vill alltså bygga in fuktskadat torkat materiel i detta rum som angränsar till vårt sovrum. Ett rum som är utsatt för höre fuktnivå än normalt då det är tvättstuga o bastu.
Jag har kontaktat Konsumenternas försäkringsbyrå för råd o boverkets jurist skickar info om byggregler. Vad säger ni om detta? Får ett försäkringsbolag göra så här? Bygga in mögelskadat materiel i väggen. Vi har tyvärr råkat illa ut innan för 5 år sedan då vi bodde i ett sjukt hus o blev sjuka o fick ta en process som höll på kosta mig livet, Jag fick en hjärtinfarkt av all stress.

Det hela beror väl lite på hur det ser ut. Även missfärgat virke är ju i princip ett litet mögelngrepp, som avstannar så fort tillförseln av vatten stoppas. Och en missfärgning är inte skäl nog att byta ut det. men nu vet vi ju inte hur illa det ser ut.

H hempularen skrev:
Det hela beror väl lite på hur det ser ut. Även missfärgat virke är ju i princip ett litet mögelngrepp, som avstannar så fort tillförseln av vatten stoppas. Och en missfärgning är inte skäl nog att byta ut det. men nu vet vi ju inte hur illa det ser ut.
Jag visar en bil strax . Det vita är ett skum som bildas då man sprutar på Serum 1000, vitt skum=mögelGetAttachmentThumbnail Det är inte mycket och vi har inga problem med missfärgningar utan det är levande mögel i virket o det är intill vårt sovrum. Bild 2 visar regel intill sovrumsväggen där är ingen saneringsvätska påsprutad alls.GetAttachmentThumbnail

Ser ut som torrt trä med avstannad påväxt.
Tror ej att du kan få försäkringsbolaget att ta ytterligare kostnader för mer rivning och ombyggnad.

* Ta en rotborste, doppa den i Klorin och borsta träet. Låt det torka ännu en gång.
* Kör med lämplig slipmaskin för att slipa bort den missfärgade träytan.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ser ut som torrt trä med avstannad påväxt.
Tror ej att du kan få försäkringsbolaget att ta ytterligare kostnader för mer rivning och ombyggnad.

* Ta en rotborste, doppa den i Klorin och borsta träet. Låt det torka ännu en gång.
* Kör med lämplig slipmaskin för att slipa bort den missfärgade träytan.
Ja träet är torrt men serumet visar mögel som du ser enligt bilden med vitt skum. Folkhäslomyndigheten rekomenderar att man tar bort mögelskadat trä.Varför vill de ta bort träet överhuvudtaget o delvis om det skulle vara ofarligt?

Redigerat:
A Annaeva skrev:
Ja träet är torrt men serumet visar mögel som du ser enligt bilden med vitt skum. Folkhäslomyndigheten rekomenderar att man tar bort mögelskadat trä.
Skulle säga att många trähus i Sverige har trämaterial som du visar på bilderna. Det skulle bli dyrt om reglar etc då skulle bytas ut. Är träet torrt och fast i sin konsistens ska det vara OK.
De döda sporerna sitter på ytan, med mekanisk bearbetning och därefter dammsugning borde det bli bra.

Och mögelangreppet fans troligen långt före vattenskadan och försäkringsbolaget vill väl bara ersätta för det som vållades av vattenskadan. Tidigare mögelskador får ni bekosta själva.

Staffans2000
Det ser inte det minsta konstigt ut. Som sagts -diskborste och klorin. Något slipande hade jag inte brytt mig om, gör nog varken från eller till.

Staffan

Press försäkringsgivaren hårt.
Kolla om det finns rättsskydd, hota med stämning.

I andra hand rekommenderar jag isblästring!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.