Hoppas du förstår att det inte är "Styrelsen står för kostnaden"

Det är du och alla dina grannar som betalar detta eftersom ni äger alla en andel i föreningen och du betalar via avgiften.

Om ni har radiatorer så kanske ni kan koppla in elementvatten istället för varmvatten? Har aldrig hört att man kör varmvatten genom handdukstork.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Handdukstorkar drar mer energi än man tror, speciellt när räkningen går till föreningen och ingen stänger av dem om det inte blir jättevarmt i rummet. För mig låter det som ett bra beslut av styrelsen.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Fruktsallad
Nu kapar jag tråden lite. Men är det aldrig okej att ha handdukstork kopplad till husets värmesystem?
Är det bara el som inte riskerar legionella?

Jag helrenoverade badrummet nu i våras och där bytte firman ut elementet som hängde där mot en handdukstork.
Vi har vattenburen uppvärmning med en sån där CTC-panna i källaren som både tar energi från luft/vatten-aggregatet på utsidan och kopplar el om så behövs. Gjorde firman fel som installerade en handdukstork i badrummet på detta system? Är det kanske ett slutet system? Jag vill ju inte att vi ska duscha och få legionella?!
 
J Johan Ryberg skrev:
Hoppas du förstår att det inte är "Styrelsen står för kostnaden"

Det är du och alla dina grannar som betalar detta eftersom ni äger alla en andel i föreningen och du betalar via avgiften.
Det här är den viktigaste delen att minnas, föreningen är de boende och det är de boende som betalar föreningens kostnader. Om föreningen ska installera handdukstork i alla lägenheter så betalar i slutändan varje boende för sin egen handdukstork i alla fall. Då är det bättre att varje boende faktiskt själv får bestämma om de vill lägga pengar på en handdukstork eller inte.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Nu kapar jag tråden lite. Men är det aldrig okej att ha handdukstork kopplad till husets värmesystem?
Är det bara el som inte riskerar legionella?

Jag helrenoverade badrummet nu i våras och där bytte firman ut elementet som hängde där mot en handdukstork.
Vi har vattenburen uppvärmning med en sån där CTC-panna i källaren som både tar energi från luft/vatten-aggregatet på utsidan och kopplar el om så behövs. Gjorde firman fel som installerade en handdukstork i badrummet på detta system? Är det kanske ett slutet system? Jag vill ju inte att vi ska duscha och få legionella?!
Om handdukstorken sitter på värmesystemet så är det inte risk för legionella eftersom det är ett separat slutet system. Dock så äger normalt föreningen värmesystemet i huset och har underhållsansvaret för det, så lägenhetsinnehavaren får inte göra ändringar i det utan föreningens godkännande då det beroende på utformning kan påverka fler lägenheter än den där ändringen görs.

Så gjordes bytet utan föreningens godkännande så kan de kräva att det hela återställs eller lägga kostnader för att justera följdproblem på dig

Edit: Eller så rörde det här sig om ditt eget hus och då är det naturligtvis du som beslutar. :)
 
  • Gilla
Lane och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Jag hittade svaret på min egen fråga?


VAD ÄR SKILLNADEN PÅ ETT ÖPPET SYSTEM (VVC) OCH ETT SLUTET SYSTEM?
I dagsläget är det bra att känna till att det inte är tillåtet att ansluta en vattenburen handdukstork på ledningarna i ett öppet system (VVC).
VVC står för varmvattencirkulation och är det vatten som vi dricker, duschar, badar och lagar mat med. När vattnet i VVC-systemet inte används cirkulerar det i ledningarna för att snabbt finnas tillgängligt så snart vi är behov av varmt vatten igen och på så sätt minska vattenanvändandet.

Ett slutet system är separata ledningar som inte blandas med vattnet i blandare, kranar eller duschar. Det slutna systemet går inte att nå på samma sätt som ett öppet system. Ett exempel på ett slutet system är bland annat element, fjärrvärme, bergvärme, ved/pelletspanna, luft/vattenvärmepumpar. På detta system är det godkänt att koppla på en handdukstork.

--------------------------------


Så om de bytte ut mitt element mot en handdukstork så måste det väl vara safe?
 
  • Gilla
Pecka Langer och 5 till
  • Laddar…
Absolut. problemet gäller bara varmvatten som du kommer i kontakt med.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Med risk för att bli dumförklarad. Hur ska legionellan kunna smitta ur en handdukstork? Det är ju ett slutet system! Handdukstorken är som vilket element som helst, bara utformat på ett annat sätt. Eller har jag missat ngt väsentligt som vanligt?
Hej, I detta fall är handdukstorken kopplad på varmvattenledningen vvc vilket betyder att vattnet från radiator delar vatten med varmvattnet i kranarna. Om du stänger av torken så får du stillastående vatten i din tork där det kan bildas bakterier i och när du slår på den går dessa bakterier in i omloppet och kommer ut i luften via ditt varmvatten i kranen. Mvh
 
  • Gilla
Pecka Langer
  • Laddar…
Sitter den kopplad på värmesystemet så är det som vilket element som helst. Dvs, inget som hamnar i duschen...
 
  • Gilla
Pecka Langer och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Med det förenklade antagandet att åtgärderna/kostnaderna är lika i alla lägenheter kvittar det väl egentligen om den enskilde bostadsrättshavaren eller föreningen står för kostnaden.

Möjligen att föreningen kan pressa priset på installation/elavtal men bortsett från det är det "samma pengar".
När lägenhetsinnehavaren låter en hantverkare göra jobbet går det att utnyttja ROT-avdraget men det går inte när föreningen gör det.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När lägenhetsinnehavaren låter en hantverkare göra jobbet går det att utnyttja ROT-avdraget men det går inte när föreningen gör det.
Ja så det är betydligt bättre att alla betalar jobbet själva och sedan ger man istället 2 hyresfria månader eller vad arbetskostnaden nu kan motsvara :p
 
Det är det inte.
 
Ja. A Ja. A skrev:
Ja så det är betydligt bättre att alla betalar jobbet själva och sedan ger man istället 2 hyresfria månader eller vad arbetskostnaden nu kan motsvara :p
Är det en bostadsrättsförening så får alla medlemmar som vill ha avgiftsfria månader betala in extra månadsavgifter för att täcka föreningens kostnader för detta...

Min erfarenhet är att det här tydligen är väldigt svårt för många boende i bostadsrätt att förstå, men när de säger "det här borde föreningen betala" så säger de faktiskt "det här borde vi själva betala". De boende i bostadsrätterna är de som betalar för alla kostnader som föreningen har, det finns inga magiska inkomster till föreningen utöver medlemmarnas månadsavgifter...
 
  • Gilla
Anna W och 3 till
  • Laddar…
M Mgrape skrev:
Är det en bostadsrättsförening så får alla medlemmar som vill ha avgiftsfria månader betala in extra månadsavgifter för att täcka föreningens kostnader för detta...

Min erfarenhet är att det här tydligen är väldigt svårt för många boende i bostadsrätt att förstå, men när de säger "det här borde föreningen betala" så säger de faktiskt "det här borde vi själva betala". De boende i bostadsrätterna är de som betalar för alla kostnader som föreningen har, det finns inga magiska inkomster till föreningen utöver medlemmarnas månadsavgifter...
Men det kan ju också vara en förening med väldigt god ekonomi och kapital att ta av så då kan det ju finnas fördelar för alla om föreningen tar en kostnad och det behöver inte påverka avgiften. Vidare så finns det andra inkomster utöver avgifter en förening kan ha som hyresintäkter t. ex.
 
Vi har precis stött på detta problem då vi låtit bygga om vårt badrum och det i sista stund (dvs när bygget pågick och handdukstork var införskaffad) visade sig att vi inte fick installera en vattenburen handdukstork av just det skäl som nämns i TS. Vi bor i en ganska stor förening (260 lägenheter) och styrelsen har avstämt med Riksbyggen, och enligt det beslut som tagits hos oss gäller det bara nyinstallering av handsukstorkar, inte befintliga. Enligt både byggaren och styrelsen var det helt nyligen som Boverket som skärpte till reglerna, därför fick vi veta det så sent (känner inte till detaljerna i detta utan återger bara vad de talat om för oss).
För oss fanns alternativet elburen handdukstork, men det var ytterst få modeller som var godkända så nära ett badkar så vi fick golvvärme i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.