Har hört två illasinnade rykten om ytjordvärme som jag nu undrar om det finns någon sanning i.
  • För att få bästa effekt ska man flytta slangarna/kollektorena efter 5 år, då ”uppvärmningseffekten” i jorden runt dem sjunker med åren.
  • Om man gräver ned slangarna/kollektorena på bakgården kan man glömma att odla en fin gräsmatta där eftersom marken kommer att ta stryk av nedkylningen. (Borde i så fall variera med nedgrävnings djup?)
Finns det någon sanning i dessa påståenden, eller andra nackdelar med ytjordvärme?
 
_David_ skrev:
För att få bästa effekt ska man flytta slangarna/kollektorena efter 5 år, då ”uppvärmningseffekten” i jorden runt dem sjunker med åren.
Ja, för att få bästa effekt kanske. Visst blir väl marken nedkyld, men det kan ju knappast löna sig att gräva upp trädgården vart femte år. Detsamma gäller väl för bergvärme i så fall, att man bör borra ett nytt hål när det gamla blivit "nedkylt".
Och det där med gräsmattan skall du nog inte heller ta så hårt på. Du kanske slipper ett par klippningar per år.
:)
 
Gjorde en iaktagelse förra veckan av något som jag är ganska säker på att det var en jordvärmeslinga.

På en åker bredvid en gård syntes en tydlig "slinga" där jag förmodar att det låg en jordvärmeslang. Åkern var grön och fin, förutom då just denna slinga där det inte börjat grönska än. Dessutom syntes en tydlig "upphöjning" där den förmodade slangen låg, tjäle mao.
 
det där är lika sant som at Elvs lever.
Den lagrade värmen marken har man förbrukat redan efter en vinter!
Du behöver lite sol för att återladda marken o sen kan du köra en vinter till.
Du kommer aldrig få prolem om du inte tar för kort kolektorslang förstås.

du kan inte heller se på växter alar annat at tomte har jordvärme, allt växer so vanligt.
Har själv bott 20 år ett hus med jordvärme...

om du har et gammalt system med direktförångare (det var poppis på 80-talet) så kyls marken neg kraftigt intil rören & man får kärlskott ! Men deta kör man inte med nuförtiden!
 
Det kan hända att marken blir ojämn.

Har en bekant som installerade en nibe 7a för 4år sedan
Där dom har lagt slangen har marken höjts.

Dom har 300m slang

Så att säga att det inte kan hända är fel. Men det kanske inte är så vanlig att det händer..
 
Andreas_Hansson skrev:
Det kan hända att marken blir ojämn.

Har en bekant som installerade en nibe 7a för 4år sedan
Där dom har lagt slangen har marken höjts.

Dom har 300m slang

Så att säga att det inte kan hända är fel. Men det kanske inte är så vanlig att det händer..
Har man för kort slicka i förhållande till de effekt man plockar ut så blir det givetvis påfrysning runt slingar & kärlskott som följd. Förutom detta så fr man dålig verkningsgrad & läge effekt på pumpen.
300m Till en Nibe 1215-7 är på tok för kort, om ni nte pumpen är kraftigt överdimensionerad.
vad har han för temp in slutet på sesången?
 
Det är klart att man kan få uppfrysningar i marken av en markvärmeslinga om man inte gräver ner den till under en meter och lägger bägge slangarna tillsammans i samma dike och har för kort slinga, men om man har dimmensionerat slingan rätt är det ingen risk med uppfrysning.
 
ja ma får ju inte ha slingorna för nära varan heller minst e meter imallan, helst 1,5. annars blir marken för nedkyld
 
Det var tydligen en 1115 5kw.

Vet inte vad han har för temp.men anläggningen verkar fungera bra förövrigt.
 
En grävmaskiniskt berättade för mig om en slinga han grävt upp där all jord rund slingorna var som pulver. Det var då sommar och inte kallt i marken. Om jorden blir som pulver så måste ju systemet tappa i verkningsgrad.

Blir ytjordvärmesystemet effektivare om man gräver ned det djupare? VVS firman jag överväger att köpa systemet från pratade om 90 cm ned i marken. Men djupet kanske varierar beroende på vad man har för marktyp?
Kan man optimera systemet genom att lägga ”optimal jord” runt slingorna?

 
Optimalt är att ha jord som binder fukt för en stor del av den energi man utvinner kommer från den värme som frigörs när vattnet fryser (fasomvandling) så lägg slangen så "blött" som möjligt.
Att jorden skulle "frysa sönder" och bli som pulver är omöjligt för då skulle åtminstonde hela sverigen jordar vara som pullver, rätt dimmensionerad blir marken runt slangen knappast under -2 till -3 grader. på sommaren stiger tempen till över +15 och man får en grym verkningsgrad på pumpen. Men som alltid när det handlar om värmepumpar lång kolektor bra ekonomi.
 
jordvärme tar energin från solen, så man vill ha slingan så ytligt som möjligt, för att få högsta medeltemp.
man får därimot inte ha slingan för ytligt, då marken kylsned av luften på vintern.
hur djupt slingan ska ligga varierar beroende på hur djupt kärlen går där du bor, den ska ligga under kärlen!


marken runt slingan blir några minsugrader & om det nu skulle kunna göra jorden till pulver så skulla man ju ha sån jord överallt dom första 50cm. då vintern alltid ser till att marken är så kall där.


eftersom slingan ligger under kärlen så förstår du säkert att den inte påverkar vextlivet det minsta om du tänker efter.

Det är som sagt fuktig mark som ger högst verkningsgrad, men jag skulle sattsa på mer markslinga istället för att fylla mad annan jord. Dock vill man ju inte ha stora stenar elle singen i direkt kontakt med slingan.

--------------

de grävar killen du prata med, har säkert grävt upp ett direktförångar system, då man inte får låta koparslingorna ligga kvar i marken. som jag sa tidigare så blir direktförångar system betydligt kallare, men kag kan inte tänka mig att ens detta kan påverka jorden. troligan har dom fyllt igen med en annan jord runt den slingan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.