Hej ;)

Planerar köpa åkermark för avstyckning till villabygge.
Vart skall jag vända mig för att få reda på hur markarbetena bör utföras. Då jag planerar utföra detta i egen regi kan jag ju inte överlåta ansvaret på en markentreprenör. Är detta något som KA kan svara på?

Är åkermarker sämre m.a.p bärighet än tex. skogsmark generellt sett? Finns det andra saker man bör tänka på vi bygge på åkermark.?


MVH
Pax
 
När man väl har skalat av matjordslagret borde det väl inte vara någon skillnad. En stor del av vår åkermark har ju tillkommit genom att man har röjt bort skogen.
 
Att bygga på åkermark medför inga speciella problem... Man bör som alltid ta hänsyn till vattenmängden i marken, fall och sådant. Men annars är det bara att köra på!

Lite snabbt så gäller det att skala bort matjorden, och schakta dräneringsdiken, sen på med geotextil och makadam. För en villa är det lämpligt att ha 15cm makadam, gärna 16-32 kross och eventuellt lite finare, typ ett lass 2-4 på toppen för att enklare få fason på kantelementen. Alternativet är att bara köra med kross 8-16, fungerar bra.

Några funderingar? Tveka inte att höra av dig, jag har jobbat med grundläggning och gjort massor med grunder på olika markfärhållanden.
 
TACK FÖR BRA SVAR!

Jag skulle ev. vilja få upp marknivån ca 1m innan jag lägger makadammet. Skall jag ändå skala av det översta jordlagret och sen fylla upp 1m med ..vad? för att sedan "padda" och sen makadam? Tacksam för svar.

mvh
Pax

 
Pax skrev:
TACK FÖR BRA SVAR!

Jag skulle ev. vilja få upp marknivån ca 1m innan jag lägger makadammet. Skall jag ändå skala av det översta jordlagret och sen fylla upp 1m med ..vad? för att sedan "padda" och sen makadam? Tacksam för svar.

mvh
Pax
DU måste inte skala av jordlagret, men det kan vara bra om du kommer behöva matjord i trädgården, gratis liksom! Själva uppfyllnaden kan du göra med "fyllmassor". DÄr huset skall stå bör det vara av bättre kvalitét. De massorna skall ha ett hyfsat innehåll av grus eller annat lite gröve material som inte sätter sig så lätt. Om du skall fylla upp för en trädgård så duger det väldigt bra med lermassor, de håller fukten lite bättre vilket är bra att ha under en gräsmatta till exempel. Schaktmassor är inga problem att få tag på, ring runt till olika entreprenadfirmor och fråga, eller kanske helst till den grävaren du skall anlita, han kanske har koll på var det finns massor att tillgå. Det är egentligen inte märkvärdigt med massorna, se bara till att det blir hysat samma massor under hela huset så det inte riskerar att sätta sig.

Där huset skall stå bör du padda massorna med en stor padda, typ 450kg, och padda bara 30 cm i taget! Gör ca 4-5 överfarter per lager, du märker när massorna börjar svara bättre. Där trädgården skall vara räcker det om grävmaskinen larvar lite fram och tillbaks över, såvida det e en hyfsat tung maskin (minst 7 ton).

Där huset skall vara lägger du som vanligt geotextil och sedan ca 20cm makadam. Glöm inte dräneringen, som skall ligga UTANFÖR huslivet och nedsänkt i schaktmassorna.

Fler undringar så svarar jag gärna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.