Då är Luft-vatten bättre, lägre förbrukning tillsammans med FTX och då har man fortfarande möjligheten till kyla. Riktigt skönt nu när det är över 30 grader varmt ute.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då är Luft-vatten bättre, lägre förbrukning tillsammans med FTX och då har man fortfarande möjligheten till kyla. Riktigt skönt nu när det är över 30 grader varmt ute.
Håller med om att LLVP kan vara bra, MEN utedelen är sjukt störande. Vet att jag har bra hörsel men jag hör min grannes nibe som står 85m bort.
 
C Chris11 skrev:
Håller med om att LLVP kan vara bra, MEN utedelen är sjukt störande. Vet att jag har bra hörsel men jag hör min grannes nibe som står 85m bort.
För att inte tala om hur fult det är med dessa fyrkantiga lådor!
Om jag skulle byta värmesystem i framtiden skulla jag solklart välja bergvärme trots att det egentligen inte lönar sig.
Bara för att få slippa utedelen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
På samma sätt är jag skeptisk till golvvärme i ett fritidshus, speciellt ingjutet i en betongplatta. Det är ett väldigt trögt system som slösar energi i och med att ni måste börja värma flera dagar i förväg på vintern när ni ska dit en helg.
Det är inte så illa som du får det att verka. Visst går det åt energi att värma plattan men man måste tänka på att all den energin får man tillbaka då man kallställer huset. Under den tiden som temperatursänkningen sker så behöver man ju inte tillföra någon annan yttre energi.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
För att inte tala om hur fult det är med dessa fyrkantiga lådor!
Om jag skulle byta värmesystem i framtiden skulla jag solklart välja bergvärme trots att det egentligen inte lönar sig.
Bara för att få slippa utedelen.
Då har man andra problem om man störs av utedelen! Vi varken ser eller hör vår..
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
C Chris11 skrev:
Håller med om att LLVP kan vara bra, MEN utedelen är sjukt störande. Vet att jag har bra hörsel men jag hör min grannes nibe som står 85m bort.
Då måste det vara en gammal brölig modell och det är stor skillnad. Min är visserligen en twin rotary typ men även scroll är väldigt tysta. Jag hör endast fläkten när jag står bredvid och har också mycket god hörsel.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Vi har tjocka väggar, och hänger på väggen..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Då har man andra problem om man störs av utedelen! Vi varken ser eller hör vår..
Kanske inte ljudet på de modernare.
Men har man ett vackert gammalt hus totalt i toppskick väl synligt från alla håll på tomten så hamnar "plåt/plastlådan" någonstans väl synlig.
Tomten medger inget bra ställe att gömma undan den på om man inte vill ha den mot huset, vilket jag tycker är skitfult.
 
R RoBo skrev:
Kolla på Legalett är ett luftburet golvvärmesystem. Då fryser inte plattan om det skulle bli strömavbrott.
[länk]
Jag skulle definitivt inte rekommendera Legalett. Kunskap – Kvalitet – Komfort Det är lätt att ta fram vackra ledord samtidigt som service och kundorientering är helt främmande begrepp. Ett par månader att ta fram ett ersättningsaggregat och man slarvar bort reservdelsbeställningar.Trots att man som beställare driver en större VVS-företag. Komplettera med extra-termostater är i det närmaste en omöjlighet. Legalett är inget företag man vill ha som leverantör. Systemets brister i sig är en annan historia.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.