Jag har borrat en brunn och satt in en hydrofor i mitt oisolerade uthus. Uthuset står på en torpargrund, och det går en inkommande slang från marken upp genom en betongplatta in till hydroforen, en annan slang går in till boningshuset.
Jag undrar hur jag lämpligen isolerar de exponerade slangarna på bilden.
Huset är i Skåne, så vintrarna är sällan under -10...
Slangar leder genom ett hål i marken vid en byggnads grund med stora stenar och ett oisolerat metalltak ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar hålet som behöver isoleras.
 
Vanlig rörisolering bör duga, om du är orolig lägg in värmekablar med termostat i rören så har du dubbla kondomer ;)
 
Blir det tillräckligt
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vanlig rörisolering bör duga, om du är orolig lägg in värmekablar med termostat i rören så har du dubbla kondomer ;)
Blir det tillräckligt med rörisolering? Hur är det med möss?
 
Jag har motsvarande lösning.
Mälardalen.
Vi har värmekabel i vattenröret. Dessutom har jag isolerat rören från utsidan. Inne i isoleringen har jag också lagt en värmekabel med inbyggd termostat så skulle temperaturen vara nära noll gå även denna kabel igång. På detta har jag isolering liggande löst runt kablarna.
 
Vet inte om dom äter den men kör ordentligt med silvertejp runt isoleringen för säkerhetsskull. Min isolering äts inte iaf.
 
Välj aluminium tejp runt de isolerade rören.
 
Fylla hålet med fogskum eller lecakulor, är det en dålig idé?
 
Varför funderar du på fogskum. Bättre att använda isolermatrial.
 
E Evamag skrev:
Varför funderar du på fogskum. Bättre att använda isolermatrial.
Jag tänkte att rörisolering inte blir tillräckligt i det hålet. Foskum (polyuretan) använder man för att isolera tak, så jag tänkte att det kanske skulle funka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.