Har en Terrawatt 8,5 kw från 93 som lagt av, så det är dags för byte.

Boyta 190 kvm
Golvvärme
Väl isolerat timmerhus
Nuvarande borrhål 118 m
Total förbrukning ca 15-16000 kWh. ( Då tuffar en liten luftvärmepump i ett garage under höst/vinter också)

De flesta installatörer rekommenderar inverter pumpar.

Har fastnat för Thermia calibra, som jag fått pris på.

Säljaren rekommenderar att jag ska ha den lilla modellen 1-7 kw. Det skiljer ca 5500 kr upp till den stora 3-12 kw.

Andra installatörer från Nibe och Ivt tycker jag ska ta deras stora modeller 3-12 kw.

Blir lite förvirrad. Hur skulle ni resonera? Ska jag ta den lilla modellen?
 
Stora!
Pumpen i garaget kanske lägger av och du vill utöka garaget med radiatorer från huset också t ex.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Lilla, mycket tveksamt att Nuvarande borrhål på 118 m klarar den stora pumpen. Och riskerar då att frysa.
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
Liten prisskillnad för dubbla effekten! Svårt val, det blir ungefär samma energimängd man tar ur hålet, så om det fryser eller inte beror mer på grundvattennivå och grundvattenrörelser. Dessutom är det oftast inget problem att det fryser, is leder värme bra och finns det lite sprickor i berget kommer det inte påverka. Jag antar att 15 000 kWh är när den gamla pumpen fungerade. Båda är inverterstyrda och har låga startströmmar. Hade den stora varit dyrare skulle jag välja den mindre, Jag skulle nog ta den mindre ändå om du inte funderar på att bygga ut? Har du någon uppfattning om vilken utetemperatur elpatronen gick in och stöttade på den gamla?
 
P Plutus skrev:
Liten prisskillnad för dubbla effekten! Svårt val, det blir ungefär samma energimängd man tar ur hålet, så om det fryser eller inte beror mer på grundvattennivå och grundvattenrörelser. Dessutom är det oftast inget problem att det fryser, is leder värme bra och finns det lite sprickor i berget kommer det inte påverka. Jag antar att 15 000 kWh är när den gamla pumpen fungerade. Båda är inverterstyrda och har låga startströmmar. Hade den stora varit dyrare skulle jag välja den mindre, Jag skulle nog ta den mindre ändå om du inte funderar på att bygga ut? Har du någon uppfattning om vilken utetemperatur elpatronen gick in och stöttade på den gamla?

Precis 15000 kWh är på gamla pumpen. Tyvärr vet jag inte när el patronen har gått in. Hela anläggningen är väldigt primitiv och det går inte läsa av något sånt.

Sommarmånaderna ligger vi runt 500 kWh medans dec-feb ligger vi runt 2000 kWh.

Nej inga utbyggarplaner som det verkar i dagsläget, ena säljaren prata om det med och menade på om jag skulle bygga ut och borra mer i framtiden skulle han ta den stora.

Jag antar att den mindre går billigare under vår/sommar/höst? Eller tänker jag fel?
 
Den mindre kan gå på 1 kWh. Det ger mindre slitage då den slipper stanna. Jag anser att i framtiden, ska vi som har bergvärme börja kolla mera på hur vi kan köra våra system billigare. En sådan sak är ha mindre pumpar, för då slipper du säkra upp elen till huset och kan välja en mindre säkring. Bara där tjänar du en del.
Då du har ett mindre hål, som inte är anpassat till en stor pump, så kommer en stor pump ändå inte kunna hämta den värme som då behövs. Dvs det kommer inte ge så mycket mera värme.
Det man ska jobba med i framtiden är att isolera huset bättre. Kanske någon form av aktiv ventilation. Kanske någon form av alternativ värmekälla som braskamin. För att säkra sig mot elavbrott, som vi kan få se i framtiden.
 
Enligt den tidigare versionen av NIBEs dimensioneringsprogram som jag har skulle t.ex. en NIBE F1226-8 on/off fungera bra med nuvarande borrdjup. Finns på nätet för 53-54 tkr. Är en "basic-modell" utan de senaste finesserna. https://www.buildor.se/nibe-bergvärmepump-f1226-8
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
.....En sådan sak är ha mindre pumpar, för då slipper du säkra upp elen till huset och kan välja en mindre säkring.....
Jag tänker tvärtom. En större pump som själv klarar effektbehovet till huset en kall vinterdag gör att spetsvärmen slipper gå in. Det är elpatronen till den som har 1:1 och knäcker säkringar.
 
M MagHam skrev:
Jag tänker tvärtom. En större pump som själv klarar effektbehovet till huset en kall vinterdag gör att spetsvärmen slipper gå in. Det är elpatronen till den som har 1:1 och knäcker säkringar.
Elpatronerna ska kopplas ur oavsett om det är en liten eller stor pump. Säkringen bör vara 16A. Hur klarar man då en kall vinterdag. Genom att elda med något. Eller att frysa. Eller att isolera väldigt bra. Kanske byta fönster? Det är den lösning som jag anser är bäst ekonomiskt. För elen kommer bara bli dyrare och dyrare.
 
J Josth skrev:
Enligt den tidigare versionen av NIBEs dimensioneringsprogram som jag har skulle t.ex. en NIBE F1226-8 on/off fungera bra med nuvarande borrdjup. Finns på nätet för 53-54 tkr. Är en "basic-modell" utan de senaste finesserna. [länk]

Har fått pris på thermias diplomat 8 kw. 66000 kr med montage och efter rot. Då har jag egen elektriker och jag jag tar reda på den gamla pumpen.

74000 thermia calibra 1,5-7 kw

79500 calibra 3-12 kw.

Man räknar väl kanske aldrig hem prisskillanden mellan 8 kw on/off mot dom andra två?
 
Inverterstyrning är i och för sig värt att betala extra för, speciellt om man har lite längre till sin transformatorstation. Men ni hade ju en on-off tidigare och vet om det blinkade i ljusen när den startade?
 
P Plutus skrev:
Inverterstyrning är i och för sig värt att betala extra för, speciellt om man har lite längre till sin transformatorstation. Men ni hade ju en on-off tidigare och vet om det blinkade i ljusen när den startade?

Jajjemän blinkade lampor känner man igen
 
E Edgarsven skrev:
Elpatronerna ska kopplas ur oavsett om det är en liten eller stor pump. Säkringen bör vara 16A. Hur klarar man då en kall vinterdag. Genom att elda med något. Eller att frysa. Eller att isolera väldigt bra. Kanske byta fönster? Det är den lösning som jag anser är bäst ekonomiskt. För elen kommer bara bli dyrare och dyrare.
Klarar den att få upp temperaturen för legionellagörning utan spets av elpatron ?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Klarar den att få upp temperaturen för legionellagörning utan spets av elpatron ?
Ja, ok då. För att vara tydlig. Första steget går inte koppla ur. Det är de andra tre stegen eller vad maskinen har som bör gå koppla ur. Jag tror även att den maskinen klarar 60 grader utan elpatron. Vissa nya maskiner klarar upp till 60.
 
Kan nog bero på vilken VP man har. Min gamla Nibe 1230 kan man välja mellan 3, 6 eller 9 kW tillsats.
Jag har ställt in den på 3kW eftersom det räcker. Tillsammans med effektvakten så blåser den inga säkringar.
Att inaktivera tillskottet helt är inget bra råd då det dels kan påverka legionellakörning och dels kan ge dålig komfort en smällkall vinterdag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.