Hej,
Tänkte kolla om nån här vet hur det ligger till med prickad mark.
Jag har lämnat in ansökan om bygglov för ett garage.
Gjort allt enligt konstens alla regler och skickade in alla dokument och ritningar via kommunens nya e-tjänst.
Ingen uppdatering på flera veckor varvid jag ringde bygglovsenheten som då tog fram ärendet och sa att de skulle kolla på det.
Ytterligare veckor gick och jag hörde av mig igen och fick till svars att det såg bra ut och skulle skrivas ut veckan därpå.
Sen tog det en vecka och jag fick mail om att de hade sett att det gick prickad mark mitt på min tomt.
Handläggaren bifogade utdrag ur en primär karta där man såg var den prickade marken går och han sa även hur många meter jag måste flytta garaget.
Jag gjorde detta,skickade in nya ritningar.
Sen hände inget på 6 veckor varpå jag kontaktade dom igen.
Då säger dom att dom är osäkra på om den prickade delen stämmer och vill att jag ska ringa Metria och beställa en nybyggnadskarta.
Grejen är den att det är kommunens vatten och avloppsrör som går över min tomt så jag tycker det ligger på dom att tala om vart dom går. Det är ju inte mina rör.
Vad tror ni. Jag har nu flyttat garaget så det ligger precis utanför det prickade området och är kommunen orolig för deras rör så får väl dom ta reda på vart dom ligger.
Eller tänker jag fel?
 
Finns det någon form av servitut eller ledningsrätt för ledningarna? I så fall gäller byggförbud inom det område som är servitutsområde.
 
Begär ut lägeskontroll via Ledningskollen som om du skulle behöva gräva ner en elkabel eller vattenledning. Då får du kostnadsfritt digitala handlingar som visar senast kända läge. Gjorde detta själv för ett tag sedan och fick en massa kartor inkl. kommunens (kända) avloppskorridor. När du sedan vet läget på ledningen brukar (tidigare i alla fall) byggförbudet sträcka sig 1,5 m på varje sida mittlinjen.

https://www.ledningskollen.se/
 
För att söka bygglov behöver du beställa en nybyggnadskarta där information finns för tex byggrätt, rådighet över mark etc. Det är ditt ansvar som fastighetsägare inte kommunens.
har tex kommunen rådighet över din fastighet i tex ett servitut alt u-område med ledningsrätt måste du säkerställa att du bygger på del av fastigheten som har byggrätt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det finns ett servitut från 1972 som gäller ledningarna som jag försöker få ut från riksarkivet men de hade en handläggningstid på 10veckor.
Men kommunen själva sa att jag skulle lägga mitt garage utanför den prickade ytan vilket är en 5meter bred ledningsgata enligt de själva.
Gjorde jag bara det så skulle det vara grönt men nu har de alltså ändrat sig och jag misstänker att de är osäkra på vart deras rör går så då vill de att jag ska ta fram underlag så de själva går fria vid ev framtida problem.
Ska kolla medledningskollen.
 
Om det var ledningarnas placering de var osäkra på skulle jag säga att du har rätt, men nu är det som jag förstår det exaktheten i kartutdraget och följaktligen placeringen av "prickmarken" som är problemet och då är min bedömning att du tyvärr måste hosta upp pengar för en karta. Att "prickmarken" är placerad där för ledningsdragning spelar egentligen ingen roll.

Har dock varit med om att det tagits avvikelse för placering på "prickmark" eller "u-område" dvs mark som är avsedd för underjordiska ledningar pga ledningarna drogs på annan plats och området inte längre bedömdes aktuellt för ledningsdragning. Planen skulle väl egentligen gjorts om då, men vi tog det som en avvikelse då det gällde en fastighet...
 
Servitutet bör du kolla under alla omständigheter. Om du bygger på servitutsområdet, så kan du tvingas riva senare när kommunen vill lägga en ledning där, oavsett var ledningarna går idag. Och visserligen borde det prickade området vara detsamma som servitutsområdet, men det behöver inte vara så.
 
  • Gilla
Okvin
  • Laddar…
Har begärt utdrag från Riksarkivet ang servitut men där hade det en handläggningstid på 10veckor.
Har försökt att nå Metria för att kolla om de kan fastställa prickmarken på en förenklad nybyggnadskarta.
Pratade även med lantmäteriet och de tyckte det lät konstigt att inte kommunen kunde ge mig info om vart deras rör går.De måste ju ha begärt prickningen på kartan från början.
Så min tanke är att kommunen har på 70- talet lagt ner rör på min tomt och sen bestämt att man ska rita in en 5m bred prickmarkering.
Sen nu är man osäker på om man gjort rätt och vill att jag ska ta reda på det så dom kan godkänna bygglovet och ha ryggen fri om det i framtiden skulle visa sig att rören hamnar för nära.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.